::..tUnAs bARu..::

from mr google..

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Pergi hospital..tanya pakar kesihatan,,tok pawang,,tok mudim,,mak bidan,,salah satu cara untuk mengekalkan kesihatan,,kecergasan dan kecerdasan minda adalah tidur yang cukup..8jam..kalau terlebih itu over..kalau terkurang itu something wrong..hehehe..cewah ayat..tak boleh tahan..perasan bagus ye..astarghfirullahalazim..jangan riak..jangan ujub..jauhkan takbur ye..syohh..syohh..pergi jauh-jauh..kita nak jadi insan yang baik..

Setiap hari bangun je tidur tu mesti ucap syukur ye..alhamdulillah..lepas tu senyum sikit J..hehe melampau pulak..lepas tu nak berguling atas katil sampai roboh pun terpulanglah..nak lompat katak sampai koyak rabak cadar pun ikutlah..yang asasnya mesti ucap syukur pada Allah..tanpa izinNYA  mana mungkin kita boleh hidup semula setelah dimatikan seketika..fikirkan..hidup dan bernafas di alam nyata itu juga satu nikmat..kalau tertinggal solat subuh tu cepat bertaubat ye..

Jaga pemakanan,,makan vitamin itu ini..mahal murah..minum susu kambing,,makan kurma,,kismis..alhamdulillah sunnah tu..teruskan..nak lagi best..tu cantas ke..tebang ke..potong ke..gergaji ke..mana dahan,,ranting,,pelepah..yang dah sepatutnya..bagi nampak kemas sikit..bagi berpeluh badan..kalau yang suka tot atau kacuk pokok..ok on..tapi pastikan mandi dulu wangi-wangi..takut nanti terkacukkan pokok orkid dengan pokok cempedak..tak ke haru..kalau dulu disangka cempedak rupanya nangka..ni dah bertukar.. cempedak berperisa orkid..kan unik tu..hehe..7 hari 6 malam muka terpampang dalam berita..surat khabar..ha glamour sudah..sekadar di duniakan..ujian semata-mata..

Setiap hari adalah hari baru..walau masanya..harinya sama namun yang telah lepas dan berlaku itu sudah menjadi sejarah..manis,pahit,masam,kelat..itulah kenangan..hari ini yang sedang kita lalui adalah kenyataannya..realiti..sedih pilu mesti lalui..esok..entah kita sendiri tidak mampu meramal..yes sememangnya kita sakan merancang tulis panjang berjela..sampai berbelit kertas pada arial atas bumbung rumah pun namun itu sekadar rancangan manusia..rancangan Allah yang kita tak terlihat dek mata ini itulah realitinya..apa yang penting kita kena sentiasa bersedia..berlapang dada redha..bukan mudah..tidak senang..tapi itulah warna warninya hayat kita..

Andai semalam kita terleka,terlalai..tidak mengapa..jangan terusan bermuram durja..bangkit semula..perbaiki diri,,insafi apa terjadi..lakukan perubahan..tiasa istilah terlewat bagi insan yang ingin berubah ke jalan ILAHI..wassalam..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

16 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. amboi , cempedak berperisa orkid ! guane tu.. hahha.. betul tu kak .. setiap hari adalah hari yang berbeza buat diri kita.. yang penting kena mindset setiap hari untuk berfikiran positif..tapi part nak tdo 8 jam tu susah cket nak wat..saya biasa kurang waktu nak tidur.. huhu :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. perisa baru tu dik..hehe..yes..setiap hari adalah hari baru..refresh diri semula..jangan jadikah kisah sedih semalam sebagai tembok..sebaliknya terus majukan diri...kurang tidur asal tidak memudharatkan kesihatan oklah tu.. :)

      Padam
  2. Sentiasa perbaiki diri adalah sifat terbaik.. Manusia bersifat baharu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup tepat airyn..sentiasa one step ahead..sentiasa bersemangat..manfaatkan hidup sebaiknya supaya tidak rugi di akhirat.. :)

      Padam
  3. wah beznye bertunas baru
    aah kan sentiasa kita memperbaiki diri kita dari masa ke semasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. tunas baru perlu diberi perhatian kerana baunya yang harum itu mengundang kumbang datang..seperti mana kita..hari baru perlu diisi dengan sebaik-baik aktiviti yang bermanfaat untuk kesejahteraan dunia dan akhirat :)

      Padam
  4. erm.... yer awak, fikirkan tentang kebaikan hari yang akan datang dengan memulakan sesuatu yg terbaik pada hari ini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. agree..niat yang baik..usaha yang bersungguh dan tidak mudah berputus asa..pasti hasilnya menggembirakan..amin :)

      Padam
  5. dari hari ke sehari kita belajar benda baru, maka... kita kena banyak belajar dari pengalaman...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu mama..pengalaman adalah guru terbaik untuk kita.. :)

      Padam
  6. betul kite perlu muhasabah diri setiap hari
    perbetulkan segala kekurangan diri
    memohon keampunan dan petunjuk dari DIA kan
    salam perkenalan dari ida
    jemput singgah blog ida
    umielman.blogspot.com
    dah follow blog ni no 126

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam perkenalan kembali ye..Alhamdulillah dah follow kembali..terima kasih sudi follow perdu cinta...itulah kita manusia tidak lari daripada melakukan kesilapan..tapi jangan terlalu lama tersungkur..segera bangkit dan perbaiki diri berdikit-dikit... :)

      Padam
  7. betul tu kak.. pernah zizie tido awal, cukup tido.. bila bangun, segar.. tak lemau macam biasa.. hihi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..jadi tak adalah panda eyes ye..Alhamdulillah..untuk kesihatan juga tu..8jam tidur (rehat)..8jam kita guna untuk beribadah..8jam bekerja..

      Padam
  8. tidur yg kualiti memang penting..tp sejak ada anak..payah nak tido nyenyak.anak gerak sikit je, saya terjaga...

    BalasPadam
  9. betul..susah nak dapat tidur 8 jam lengkap..lagilah bila ada banyak tuntutan tugas dan tanggungjawab yang perlu dilunaskan..tak apalah..pengorbanan ibu pada si anak.. :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama