12 September 2013

::..BaTaS..::


السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

Bila kila lalu di mana mana kawasan..kampung terutamanya..seronok tak..lagi seronok bila mana mata kita terpandang batas batas sama ada yang dalam pembinaan atau pun dah ada benih atau anak pokok yang telah tertanam dan tersemai indah..sama ada pokok buah buahan..pokok bunga dan dot..dot..dot..apakah..hehe..ada juga batas tu sempadan parit atau longkang..sabo jelah..bila nak tanam menanam ni lagilah dalam kuantiti yang banyak..dan bersesuaian apabila berbatas..adalah lebih comel..bina batasnya..biar kelihatan smart je..apa yang kita lakukan melambangkan diri kita..biar bersistematik gitu..terpulanglah batasan tu bentuk B ke..nak mencabar sikit E ke..nak tunjuk bakat buatlah S yoo..kalau letih..T pun boleh..barulah BEST ..tak gitu..

Kalau dah dok tanam menanm nak nampak cute miut..tersusun ..ala ala amalkan sistem 5 S di kebun you..sisir,sisip,sapu,simpan,susun..jadi tak salah la ye kalau aplikasikan pada rutin harian..kan comel bila kita hidup ini pandai jaga batasan..betul tak..lompat kanggaru 5 kali..toing..toing..ini bermakna apa yang kita lakukan tidak terlalu keterlaluan dan tidak juga ketinggalan..ha..ngam..ngam ho..medium..tengah-tengah..sederhana lah tu..jangan melampaui batasan yang telah disyariatkan..tapi kadangkala kita terlupa la..terlalai juga..mungkin..

Jam lima..tap..tap..punch card la..ok..kami dari tingkat 2..tekan G..cuaca mendung..berkobar kobar nak balik ni..lif  terbuka je berdesup semua masuk..dok sakan sok sek..sok sek..ting..alahai berhenti kejap ditingkat 1..pintu lif terbuka..tapi tak ada orang..yang ada haruman yang sangat  menyeramkan..bila terlalu wangi maka ia akan bertukar ke.tahap seram sendu mabuk kepayang....suasana sepi ..ha takut la tu..yeszzz..mengaku kami takut lorr..nasib tak ada yang terkencing..sedang molek lif nak tertutup..nanti!..nanti!..sorry akak tekan lif..lambat..tu yang pergi toilet duluaarrghhh..keluar peluh jantan den ni ha..bak kato orang nogori..masyaAllah..insan ciptaan Allah..pipi merah dek blusher..ketara..kanta lekap berwarna garang bercorak harimau bintang..harum semerbak..sumpah kami ketakutan..sekali pandang buat kami gerun..

Tak nak fikir dah..terbayang pun tak mahulah..tapi memang manusia betul..hehe..Allah dah cipta kita cukup cantik..bila kita berusaha untuk lebih cantik tapi dalam situasi keterlaluan..sebaliknya yang terjadi..yang kuncup jadi kembang seolah disengat lebah..yang luruh jadi bengkok..yang bundar bertukar kuyu..haishhh..macam macam..ingat..dalam segala hal dan urusan andai kita berada pada landasan batasan yang betul maka sejahteralah kita..andai sebaliknya maka kebinasaanlah yang kita terima..tak apa..Allah Maha Pengampunkan..

Wassalam..

16 comments:

  1. Betul tu..semua benda dlm dunia ni patut ad batadnya.bl manusia melebihi batas..macam2 masalah akan timbul

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..betul la tu..bahaya sebenarnya bila sesuatu itu berlaku atau dilakukan secara berlebihan..panduan dah ada..cuma kita perlu bijak dalam setiap tindakan..Al Quran itu indah..maka comel lah kita andai berpandukannya..

      Delete
  2. Apa pun kalau dah terlebih-lebih akan jadi negetive. Lainlah kalau bersedekah lebih-lebih asal jgn aje ada ujub. Dah kalau make-up sampai muka bulat jadi lonjong, bibir sedang elok jadi merah menyala manalah org tak takut... bau wangi ingatkan hantu hihi... sekali tersembul sebenarnya memang manusia tapi yg lain dok fikir lain dah..

    Jgn kerana kita perlakuan kita org lain dpt dosa pulak.. tapi itulah nasib baiklah Allah maha pengampun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak..lantaran keterlaluan.kadangkala boleh buat orang lain agak kurang selesa..sungguh kami memang takut ketika itu..secara tak langsung dalam hati terdetik..dan pastinya dosa kami dapat..

      Biarlah kita menjadi yang luar biasa dan hebat dalam mengejar redha Allah kan kak..saya pernah lalai..saya pernah leka..moga kita lebih mencintaiNYA..

      Delete
  3. hai.. akak tu, buat seram je.. cammane le wajah akak tu ek.. mcm over je make up nya.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ingat kak je zie yang terkejut..esok paginya di office..kawan akak yang sekali naik lif pun bagitau dia terkejut..yup over..memang keterlaluan la..boleh buat bulu roma meremang..hati berdebar takut bukan teruja..nasib tak demam..akak takut tengok kanta lekap dia..

      Delete
  4. Nice sharing.. Erin suka baca.. dalam satu entri ni jua olah macam banyak cerita.. begitu simbolik.. :-) teruskan menulis ya..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jua masih hijau lagi airyn..kalau ada silap salah tegur tau..kebanyakkannya pengalaman sendiri..dari zaman kanak kanak ribena sampai lah ke alam pekerjaan..yang baik kita share..yang tk baik tu dari kelemahan jua sendiri..terima kasih bagi sokongan dan semangat..kita sama sama mengimarahkan dunia blog ini dengan sebainya ea :)

      Delete
  5. Adoi suspen jer.. igtkan ada H la tadi.. I'm sure pompuan tue mesti make up tebal sampai dh serupa tepung gomak kan.. itu yg seram tue.. btl tak..hehehe =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..sebelum nampak orangnya itulah yang kami fikir..sebab bau harumnya lain macam..tapi bila dah yakin wujudnya..barulah lega..hehehe..tak apalah jadi pengajaran dan ilmu untuk kita.. :)

      Delete
  6. huhu dalam hidup ni baik amalkan kesederhanaan...jaga batas...jangan melampauinya...agama dah ajar so senang je...ikut terus...sesungguh agama dari Allah tak ada cacat celanya...semuanya untuk kebaikkan kita. Amboi... dasat betul ke rupa H tiruan tu huhu~ sabo jela~

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la mr krole..baik kita ikut apa yang dah disyariatkan..Islam itukan indah..sempurna..mungkin jua kot yang tak ikuti stail bermake up cara moden..maklumlah juakan old school..nasib boleh tidur malam..sebab kawan kawan yang lain cakap memang terkejut.. :)

      Delete
  7. mama setuju, dalam hidup kita semua ada batasan... cuma kita je kadang-kadang melampaui batasan itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jua pun selalu lalai la mama..memang mengaku la mama..iyelah apapun kita mesti kena kuat semangat lawan segala hasutan yang tak baik..

      Delete
  8. banyak cerita dan simbolik yg berguna kat sini...bunda setuju sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih bunda..yang baik kita ambil..yang tak baik tu daripada kelemahan saya yang menulis ini..masyaAllah..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..