30 August 2013

::..AlaHAi..tak Lama pun..seKejaP je..::

9:08 PM 6

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Syukur  alhamdulillah..pesat negara kita dengan pelbagai kecanggihan..telekomunikasi..hiburan..wah memang tak dapat disangkal..mungkin negara lain lebih mendahului..tapi kita tak kurang jugakan..kita pun sedikit sebanyak ambil tahu juga..ke mana saja..di mana saja..siang malam pagi petang dok berkepit dengan smart phonelah..ipad lah..tab lah..mungkin tidur je la rehat sekejap..bangun tidur bukan cari berus gigi dulu..tapi phone dulu..check sms lah..email lah..wechat lah..wassap lah..nak lelah tengoknya ye..tapi itulah trand terkini lagi sensasi..semua peringkat umur cik kiah oiibaguslah..yang ada terus tak mandi..tapi pandai pulak mandikan si Comong kucing parsi tu..haisshh..

Toleh kanan..jengguk kiri..khusyuk menaip..senaman jari jemari saleh..hehehehe..muda mudi kini lebih advance..bila nampak yang kurang canggih je mulalah senyum kambing miang..yang ada berani sound terang terangan..old school katanya..tak baik..yang lama itulah permulaan revolusi yang baru..iyelah kan tahap kemampuan kita berbeza beza..tak gitu??..kita tidak boleh menolak kemajuan kerana ia suatu keperluan..kadang kadang terbabas jadi kehendak pula..nafsu..nafsu..

Ironinya apabila kita terlalu taksub..terlalu bersungguh sungguh..lain jadinya..semuanya tak akan mampu kita kecapai tanpa izinNYA..setiap dari kita punya masa yang sama..Cuma mungkin cara pembahagiannya dan pengolahan masa yang berbeza..mengikut aktiviti masing masing..terlalu banyak nikmat yang Allah kurniakan pada kita..tidak terhitung..tidak terbalas dan tidak mungkin kita mampu untuk menilai dengan wang ringgit..cuba kita tanya pada diri..adilkah kita..adilkah kita pada Allah..walau kita sering ingkar pada suruhanNYA namun nikmat tetap kita rasai..jadi..

Putuskan seketika hubungan sesama manusia tatkala sedang berhubung dengan Allah..ketika SOLAT..tinggalkan  segala gajet yang canggih manggih tu dulu..silence..kalau off dulu pun tak ada salahnya..selesai kita berbicara dengan Allah..on la semula..nak bercakap sampai berbuih mulut..nak menaip message sampai sengget kuku..go on..manalah tahu kot kot ada panggilan pentingpanggilan dari kampung mungkin atau anak kucing buah hati kena demam campak..perlu juga kita ambil tahu..Cuma jangan sampai kita merosakkan hubungan dengan ILAHI lantaran mahu menjaga hubungan dengan sesama manusia..

JwassalamJ

29 August 2013

::..TaK SuggUh,,tAk KAtA..::

9:17 PM 5

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Mari.mari..cuba ini ubat..ubat datang dari bukit..kalau datang bertongkat makan ini ubat balik boleh mendaki bukit..cewah…ha kakak..ha abang..mari dekat mari rapat..kalau jalan rasa lambat..makan ini ubat boleh melompathehehe..suara lantang,,lucu..seperti ini biasa kita dengar..klise..betul takdi pasar pasar malam.pasar hujung minggu..masing masing berusaha menarik perhatian pengunjung..suka dengar..meriah..apa yang penting semangat tu..bersaing satu sama lain..sampai tegang urat leher..alhamdulillah 9 per 10 rezeki adalah daripada perniagaan..tapi awas jangan sesekali amalkan riba`..selamat dunia..nikmat akhirat..kalau bersedekah tu digalak ok..comel selalu..

Biasanya di kampung kampung..tak kita apa jenis majlis..jiran tetangga,,tetingkap,,pepintu mesti diundang..rewang..masa ni macam macam ragam ada..ada ke hulu ke hilir buat kerja..sampai kebas tempurung lutut.ada yang kelentang kelentung masak di dapur..hehe..ada juga yang duduk bukan main khusyuk lagi.. Dok sembang sakan..begitu begini..siap cubit peha lagi bila bestfriend tak respon..rabaklah kulit peha tu..biasalah cara makcik makcik bila bersembang bisik bisik+ketawa langsuir+mata jeling jeling+bibir naik lebam..beria ria..seram tengok..dialog hot..``betul jah..aku tak tipu..`` ``kalau aku bohong..keratlah kuku aku yang cagu ni ha``..he yekk..nak yakinkan punya hal..ok..tak apalah..resam kita berkawan ye..adakalanya boleh dengar namun percaya jangan 100% ye..tapis sikit..

Keyakinan manusia adakala silap dan ada kurangnya..pendengar insan juga sentiasa ada salahnya..dan lidah kita juga sering berdusta..itulah kita manusia..tidak semua fakta itu auta..dan bukan semua auta tiada fakta..setiap apa yang berlaku dan terungkap pasti bersebab..pasti..segalanya pun dengan izin Allah kan..kalau kita bersungguh bicara pun sampai basah rambut jiran sebelah dek tempiasnya air liur pastinya tetap boleh diragui namun apabila kita berbicar juga menghujahkan kalam Allah ``Al Quran``maka tiada siapa boleh pertikainya..sebaik baik panduan..seindah alunannya..tawanlah jiwa kita dengan setiap kalimahnya..setiap barisnya kerana ia adalah tanda kasih ILAHI pada kita hambaNYA..

JWassalamJ

28 August 2013

::..wOw unTuNgNya KiTa..::

4:06 PM 8
 
Alhamdulillah Allah masih lagi mengizinkan kita bernafas..masih boleh melihat alam terbentang luas..langit membiru..kalau langit membiru..laut nak kata apa pulak eh..lautan luas terbentang bak saujana mata memandang lah..boleh??cepat angguk..angguk..dah..nanti tercabut kepala tu.. J..tadi pagi celik saja mata tu ucap Alhamdulillah tak??lupa??tak apa..hari ni lupa..cuba mulakan esok pula ye…dan hari hari seterusnya..bukan selepas bangkit daripada sleeping beauty je..lain lain aktiviti..sebelum memulakan sesuatu ucaplah BISMILLAH ..dan akhirinya dengan syukur Alhamdulillah…tak susahkan..mulakan daripada yang simple je dulu..kemudiah yang lebih mendalam lagi..ha..siapa amalkan dia memang comellll banget la..

Meriah..meriah..meriah..sana sini...kereta,,motor..basikal..meriah dengan bendera..la kenapa garu kepala tu..bendera Malaysia la kan..bukan bendera Afrika atau Zimbabwe ye..sila check ic anda..hehehe..gurau saja loo..anak anak kecik menjerit semangat sebut `mendeka..mendeka`..versi pelat..yang penting semangat tu..

Bangga kibarkan jalur gemilang ala cinonet je pun..penat jerit makan gula gula pada batang bendera tu ha..2 in 1..sambil main lari lari tu.. dah jatuh 5 kali..bangun 4 kali je..kali kelima tak sempat bangun maknya dah dukung bawa masuk rumah pakej bebel bebel..esok tengaok mesti Lebam peha kena cubit..itu belum lagi pesanan ringkas..tag di laman muka buku..hehehe..memang meriah..tak lama lagi..lebih kurang 4 hari  lagi..kegembiraan Syawal diakhiri dengan keseronokkan menyambut Ulang tahun Hari Kemerdekaan Negara Malaysia yang ke - 56..``MALAYSIAKU BERDAULAT:TEMPAT TUMPAHNYA DARAHKU``..

Masa nilah semua sekolah sibuk adakan pelbagai aktiviti..ye tak..owh rindu zaman kendong beg sarat dengan buku..pikul buku teks dah macam profesor..badan kurus kerempeng..tapi power je..kerana ilmu tetap digagahi juga..cewah.ffewitt..sekarang badan gebu gedebas..angkat majalah sebuah pun pot pet pot pet..hehe..tak apalah yang utama kita sentiasa menghargai keamanan yang dikecapi kini sebaiknya..alhamdulillah kita bebas daripada penjajahan nyata..yang sukarnya bagaimana untuk kita bebas daripada jajahan syaitan dan iblis..jajahan nafsu dan sikap mazmumah yang sekian lama bersarang tempua pada diri..jangan risau..tiada istilah terlewat..kembali kepada Allah..**jangan terjun lombong pulak ..dekatkan diri padaNYA..insyaAllah mahmudah menghampiri..

Wassalam J
 


27 August 2013

::..tErHaru..kemUDiaN tErsEDu SedAn..::

10:21 PM 3
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

 Di pejabat..sedikit waktu senggang yang ada saya manfaatkan sebaiknya..saya tersenyum..menangis dalam gembira..terharu dengan usaha,,masa,,tenaga..keikhlasan  dan idea yang diberikan daripada sahabat blogger kepada saya yang sekadar bersua di blog sahaja..dia pengomen tegar..alhamdulillah..terima kasih..ikhlas saya memang terharu..tq 
 Mr krole  kerana …hadiah ini..



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dan ini..


header hadiah daripada  Mr Krole

Sekali pandang hati terpaut..idea yang Allah kurniakan melalui seorang sahabat yang saya selalu nantikan wajah puterinya dalam setiap entry yang dipaparsentiasa..tak jemu..begitu juga suri hatinya..Mrs krole..always..suka melihat foto family bahagia mereka..suami..isteri..dan permata hatisaya menjadi rambang mata kerana hasilnya yang halus..yang mana menjadi pilihan qalbu

Di rumah pula..usai berbuka puasa dan solat fardhu maghrib..hati yang siangnya girang bertukar sebak,,sayu dan pilu..dan peratusan yang paling tinggi adalah rasa bersalah dan ralat teramat sangat..dan musibah ini mengajar saya bahawa kita mesti peka dan teliti juga berhati hati dalam sebarang tindakan juga keputusan..apa yang di lakukan mesti dalam keadaan tenang..tak kira..dalam keadaan terlalu suka atau terlalu berduka..sebarang kemungkinan boleh berlaku..

Hasil header yang sweet ni buat saya terharu..pastinya siapa yang pandang pasti berkenan..kerana itulah yang saya rasa..namun**owhh sebaknya………..Maafkan PERDU CINTA..saya menyusun 10 jari..dengan rasa rendah diri dan hati..mohon maaf..

Untuk sahabat blogger yang sentiasa setia dan singgah di blog PERDU CINTA..jom kita support sahabat kita ni  Mr krole..ziarah,,bersuai kenal dan jalinkan ukhwah..moga kita semua mendapat redha ILAHI..