22 July 2013

~~TiAdA haD la``


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bila kita memandu laju laju..ermm memang kena saman la jawabnya..klik..klik..AES ko..ha birat bibir..bila kita kayuh basikal tu laju laju..rantai pun boleh lucut..jawab la dengan mak ayah bila tangan hitam sebab betulkan rantai basikal tu..keluar rumah suci..balik rumah suci dalam minyak..copot telinga kena pulas..lidah terjelir..huuu..

konon konon seharian berpuasa,,perut tu kosong..beli macam macam..bajet makan boleh habiskan semua sampai putus urat kentot..huuishh bukan taraf setokin dik non perut kita ni..siap sedialah cari kaki meja nak menyandar kekenyangan..tak pun berendam dalam tempayan..muat ke..cuba dulu Jsetiap malam dok peluk tabung je..standby nak shopping raya..ada 12 warna kala luna tu..ha 12 warnalah nak beli baju ye..wah..larat ke?sabar..sabar..jangan tewas dengan nafsu..

Ala setahun sekali je..je??!!..hurmm ini alasan untuk menghalalkan niat..kita ini manusia..ingat manusia..bukan luar biasa..tapi biasa..ini bermakna kita ada had dalam melakukan sesuatu..ada batasannya..bukan buat sesuatu itu ikut suka..ikut mood dan ikut nafsu..betul itu hak awak..itu milik kamu dan itu cara kalian..tapi ingat hanya Allah sahaja yang tiada hadnya dalam menentukan sesuatu..``kun faya kun``..sejauh mana kita boleh memenuhi keinginan hati??

Apa pun alasannya,,apa pun hujahnya..kemampuan kita tetap terbatas..mana mungkin kita terdaya lakukan sesuatu tanpa izinNYA walaupun korek hidung..walaupun buang tahi mata..walaupun sekadar gerakkan kelopak mata..bersyukurnya kita kerana bantuan Allah itu sentiasa bersama kita..

Begitu juga bila Allah mahu menurunkan rahmatnya..tidak kira siapa,,di mana dan bagaimana situasinya..jadi kita tidak perlu terkejut belalang lompat lompat andai melihat perubahan berlaku..sebaliknya berasa ralatlah andai tiada perubahan yang berlaku sedangkan tatkala itu sewajarnya perubahan dilakukan.. J

J Wassalam J

4 comments:

  1. Terkenang kakak raya tahun lepas dpt menggembirakan 2 anak yg dhoif sebab ayahnya terlantar dan siibu tukang bersih tandas awam. Tahun ini abang cari dia dah tak ada sebab si suami dah meninggal dunia.

    Lihat ada kala nak bersedekah belum tentu dapat. Jadi kalau ada peluang buatlah jgn fikir dan cari 12 warna baju. Kalau Luna yg 24 warna jenuh nak cari hihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak..kita sedekah atau hadiah setakat mana termampukan kak..besar pahalanya..mudah mudahan mudah kita bila melintas siratulmustakim kan kak..moga rohnya dicucuri rahmat..hihihi..terpaksa buat baju belang belang kak..warna warni..meriah..

      Delete
  2. huhuhu boleh krole kata "lumrah manusia" tak jua? dah lumrah kot... manusia ni kalau dah nak kan satu benda...seribu daya...hah! tapi daya tu kena faham-fahamlah...bermacam-macam point dia boleh keluarkan semata-mata agar apa yang dibuatnya betul dimata orang lain dan yang utama matanya...huhuhu...Allah itu maha pemurah lagi maha pemberi...pohonlah yang baik-baik daripadaNya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..lumrah manusia..hihi..moga apa yang di usahakn bersungguh tu suatu keperluan dan bukan kehendak semata mata..bila kita tersenyum gembira..ingat kerana ada yang senyum dalam duka..dan andai kita berduka kerana keinginan tidak kesampaian..mungkin ada insan lain bersyukur kerana kita berjaya karate hasutan syaitan...poket kita..poket insan terpilik selamat tak rabak....ngeh..ngeh..ngeh..moga redha Allah sentiasa bersama kita..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..