15 July 2013

~~rEbuT sUnggUh-SUnggUH~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Bila kawan kawan sebaya dah kahwin..owh..sentap..la dah kenapa..itukan jodoh masing masing..ingat setiap orang ada bahagian sendiri..jangan iri hati..ok..ok..tengok jiran sebelah menyebelah lebih sikit..mula la jadi penunggu setia tingkap..dok ngendap lori keluar masuk hantar barang rumah jiran sebelah tu ha sambil berkemban..sanggul lintang paku pontianak harum..padahal barangan anak yang duduk jauh merantau..ala baru bersara..balik kampung tumpang dulu rumah mak ayah..bukan apa pun..kihkihkih..tipah tertipu..ha..dah dapat dosa kering dik non..tak apalah mana tau perompak ke..bersangka baiklah ye.. J

Bulan Ramadhan ni..ada juga yang buat majlis berbuka puasa..meriah jemput saudara mara,,jiran tetangga..bila jemput tetamu..rumah mesti kemas..tak payah tunggu raya pun..nak bersedekah ni tak kira masakan..ada rezeki bila bila masa boleh on kan..yang penting ikhlas..maklumlah raya pertama nak melancong ke oversea..tu..bentang karpet mantap..susahnya la hai nak pijak lantai saja..hah tu dia kaki terbenam hilang buku lali wooo..nasib tak ada bulu karpet panjang jejak ke lutut..kihkihkih..toleh kanan..toleh kiri.. yesss line clear ..guling guling dulu....hua,,hua..hua..maka bertambahlah senarai pada list tu..nafsu..nafsu..astarghfirullahalazim..urut dada tu..urut..

Kalau boleh kita ni lumrahnya sebagai manusia..nak semua..mampu tak mampu tak kira dah..yang penting kepuasan..keseronokan dan bangga..hilang dah kesederhanaan,,kesyukuran dan bersabar..kadang kadang luar jangkaan tindakan kita itu..hilang arah sekejap..itulah kita manusia..tak apa..dari kealpaan dan kelalaian itu kesannya akan buat kita tersedar..akan buat kita lebih ke arah kebaikkan..Allah tu kan baik sangat..kalau nak turunkan rahmat pada kita..bila bila saja..jadi tak perlu la terkejut sampai kancing gigi tengok orang yang ingin dan telah berubah kepada kebaikkan..tak mustahil pun.kunfayakun..tidak mudah nak berubah..tapi kalau bersungguh boleh jekan..

Nak berubah kena kuat semangat..kena ikhlas..kena tabah dan sabar..yakin..minta pada Allah ok..minta hari-hari..berdoa sungguh sungguh..ambil berkat ramadhan ini untuk renew diri..dalaman..luaran..yang lepas biarkan berlalu..langkah demi langkah..terus menapak biar sedikit terluka..kerana parutnya buat kita tersedar bahawa tidak perlu lagi lalu jalan yang sama..

JWassalamJ

8 comments:

  1. bukan mudah untuk berubah menjadi seorang yang istiqamah dalam berbuat kebaikan...yang penting semangat kena kuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..bila kita berusaha untuk berubah ke arah kepada kebaikkan maka ujian akan menghampiri..kerana Allah mahu meletakkan kita pada tahap yang terbaik di sisinya..amin.. :)

      Delete
  2. Kuatkan tekad mahu mencari yg terbaik bersungguh-sungguh. Tapi jgn pulak lepas ramadhan semua hilang balik asal. Itu pun tak mahu jugalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju kak..kadangkala sebulan tidak mencukupi untuk kita kita mentarbiah diri..justeru walaupun sedikit perubahan yang kita lakukan..biarlah sentiasa berpanjangan dan di amalkan..ingatkan untuk diri saya sendiri juga :)

      Delete
  3. berubah slow slow tak pe. yang penting istiqamah. walau ape orang nak kate taruk tepi je. pandangan Allah kan lagi penting?

    ReplyDelete
  4. betul la cik atin oii..akak setuju..bukan mudah nak senang..kerana ramai yang suka lihat kita susah :)

    ReplyDelete
  5. semuanya dari kita dan atas izin daripadaNya...mohonlah bersungguh2 denganNya insyaAllah akan dipermudahkan. Alhamdulillah bulan ramadan ni ramai yang bersedekah buat kenduri doa selamat itu ini... rezeki jangan ditolak bala jangan dicar... tapi kena ingat semakin raya menghampiri... kuatkanlah hati itu agar bersederhana dalam berbelanja...jangan main beli saja~ suka entri jua ni...salam ramadan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..kita usaha la bagaimanapun..sesungguh mana pun..tanpa izinNYA sesuatu itu tak akan berlaku juga..tapi jangan pulak langsung tiada usaha..Allah tidak akan kecewakan hambaNYA yang rajin usaha dan berdoa padaNYA..amin..moga kasih Allah bersama kita semua..salam ramadhan kembali :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..