13 July 2013

~~.. biAr BeRteMpAt..


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah..hari keempat melalui Ramadhan tahun ini..seronok kan..ada memori tersendiri setiap Ramadhan..betul tak..setuju tak..yang dah berlalu tak mungkin kembali semula..tapi tetap kekal jadi kenangankan..yang akan datang..kita tak tahu..berserah pada Allah namun teruskan usaha ok..makan jangan terlalu kenyang..nanti tak larat nak berterawih pulak..tak gitu..balik terawih boleh makan lagikan..haaa.. J..permulaan ramadhan kali ini langit sering menangis..bermula dengan jerebu,,kemudian mentari tersenyum girang..kini..seimbang..semua ini rezeki daripada Allah..alhamdulillah..

Meriah bila azan bersahutan..terutama waktu maghrib..masuk waktu solat bermakna juga dah boleh berbuka puasa..yihaaa..yahoo..nantii..baca doa dulu sebelum makan tu..terkam je kejenya..istighfar sikit..hehehe..semasa azan maghrib ketika berbuka itu berdoalah kerana ada kemustajabannya di situ..dan ketika bersahur..jadi mulai hari ini tanamkan azam..nak bangun sahur ok..cun.. J..bukan tanam azam nak main mercun sampai mak jemah pengsan sakit jantung masuk wad..kesian..kesian..

Adik,,akak,,abang..yang baru nak mula berpuasa tu..ok tak pe..slow slow ok..alah bisa..tegal biasa la tu nanti..mohon moga Allah sentiasa bantu kita..untuk melaksana suruhanNYA..tak mudahkan..tapi tiada yang mustahil..tiada yang pelik..Allah berhak memberi rahmat pada sesiapa sahaja yang diingini..kalau susah nak bangun sahur..makan awal dan berniat terlebih dahulu.. J

Ramadhan bulan penuh rahmat untuk umat..pintu rezeki terbentang luas..sana sini sinun..bazar ramadhan..alhamdulillah..pelbagai makanan..serba serbi ada..nyam..nyam..ermm merun pun ada???haihh..kihkihkih..bukan penjualan mercun dah dilarang ke..ermmm..tepuk dahi korek poket..bila anak dah mula hentak kaki  merenggek..nak tu..nak tu..nak tumercun pop pop..bunga api..adus..parah parah..rabak poketberbuka mak ayah makan juadah..anak makan bebel..bla..bla..blahihihi..sompek la telinga kena pintal..dah kurang pahala puasa mak ayah tu..

Bijak..kita semua bijak..alhamdulillah..tapi kebijaksanaan itu mesti digunakan sebaiknya..bercakap,,bertindak berteraskan akal bukan perasaan..bukan nafsu semata mata tau..lagi satu..sikap..kita juga perlu ubah sikap..bukan mendadak berubah tapi istiqhomah..Allah sangat suka pada hambaNYA yang sentiasa mencari jalan ke arah kebaikkan..
Apa pun yang kita lakukan biarlah berpada pada juga kena pada tempat dan situasinya..siapa kita di nilai melalui tingkahlaku kita sendiri..youu are what you eat,,you are what you think and you are what you do..jom kita hormati bulan Ramadhan..kerana tahun hadapan belum tentu kita temuinya lagi..

JWassalamJ

4 comments:

  1. huhuhu betul kata jua...anugerah daripada Allah tu gunakanlah dengan sebaiknya...untuk kebaikkan bukannya sebaliknya ya...ni pantang bijak sikit...melencong jauh...walhal kalau Allah nak tarik nikmat tu...seperti 1...2...3 ping! confirm hilang. salam ramadan jua dari krole sekeluarga

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..semua milik Allah..semua yang ada pada kita amanah dan ujianNYA..bagaimana kita mentarbiah diri agar tidak tersalah langkah..perlukan ilmu dan keimanan yang kuat..amin..salam ramadhan untuk mr,mrs and baby krole jug :)

      Delete
  2. Ibarat anak-anak yg baru belajar pelan-pelan Insya-allah kalau istiqomah akan berjaya. Allah itu maha mengetahui. Memang betul waktu azan itu adalah salah satu waktu terbaik utk berdoa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulan Ramadhan ini umpama bulan umat..penuh rahmat kan kak..moga kita sentiasa memperolehi segala keberkatannya..amin :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..