31 July 2013

::.. BerMAnFAaT tAk..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Esok dah masuk bulan Ogos..ini bermakna tinggal beberapa hari saja kita berpuasa..dan Ramadhan kian meninggalkan kita perlahan lahan..terasa hiba..terasa sebak..sentiasa berdoalah agar kita bertemu juga lagi Ramadhan mendatang..berdoa daripada sekarang..jangan lupa ye..sedih kerana Ramadhan kian menjauh..girang tatkala menanti Syawal menjelma juga hari kemerdekaan negara tercinta..pantas masa berlalu atau kita leka selalu..hehehe..mudahannya tidak begitu..amin..

Melalui Ramadhan..sejauh mana kita berjaya mentarbiah hati,,mendidik nafsu,,istiqhomah dan tawadhuk dalam segala urusan duniawi..untuk menenpah syurga Ilahi..ke biasa biasa je..dulu,,kini dan selamanya..habislah..keras la jawabnya ye..takuk tu sampai kesudah..ngeh..ngeh..jangan la macam tu..tak banyak pun sikit sikit berubah kearah yang lebih positif ye..kan kita nak duduk lama dalam syurga..betul tak??ketuk ketampi 2 kali.. J..

Kita ni insan yang hebat!!..betul tak??alhamdulillah..daripada pelbagai sudut..penampilan,,perwatakkan,,pemikiran..dan percakapan..maklumlah lidah tidak bertulang..tapi umpama sebilah pedang..zass..zass..zooroo..hihi..seronok tak bila bercakap..bersembang..gelak gelak..menyampuk sana sini,,lawak itu ini..tambah perisa begitu begini..ermm lazat..lazat pada pendengaran kita..tapi owh pedihnya pada pendengaran orang lain..habislah dapat dosa tak pasal pasal ye..rugi rugi..

Al Quran itu terlalu suci..kan wahyu ILAHI tu..jadi jangan jadikan alasan perkukuh apa yang diperkatakan tujuan menguji..nampak seakan jenaka takut kelak merawat luka..kelihatan seperti sinis takut kelak sakan menangis..kembang mengalahkan spongebob serap air..lebam..berusrahlah dengan tulus..lillahitaala..kita tidak boleh menidakkan wahyu Allah kerana ia benar belaka..dalam kita menyanjung Kalamullah itu..biarlah sepenuh jiwa..biarlah kulit bertemu kulit..sampai meresapi jiwa..yang anehnya bab kawin kawin bukan main melompat lompat sampai juling mata..bab ibadat jatuh tertiarap..ermm moga Allah tidak murka dengan hambaNYA..

Gunakanlah lidah dengan sebaiknya..ucapkanlah kata kata yang baik kerana setiap patah yang lahir itu adalah doa..bila ianya doa maka sewajarnya yang molek molek saja..tak apalah andai pernah tersilap kata..untuk undur semula itu mustahil..cukuplah sekadar beristighfar  dan bertaubat pada Allah..jangan risau..peluang menjadi penghuni syurga itu sentiasa ada..namun dari pintu mana kita memasukinya sebenarnya kita tentukan sendiri di dunia lagi..

Wassalam.. :)

4 comments:

  1. Begitulah bila lidah dah dikurniakan dgn elok tak bertulang jgn sesuka hati menggunakan tanpa tujuan yg tak berguna. Kalau dibuatnya Allah kelukan lidah apa nak jadi? Selagi ada peluang terutama di bulan penuh keberkatan ini gali dan cari semampu boleh. Bukan tak boleh kejar dunia tapi kenalah seiring. Jgn sibuk shopping, terawih kemana, tadarus langsung tak terlaksana...

    Sama-sama kita renungkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..satu peringatan yang baik kak..saya setuju tu..hargailah nikmat kurniaan Allah..sedangkan kita selesema pun lidah tak berdaya nak rasa makanan..risau bukan kepalang..inikan kalau Allah tarik semula nikmat yang ada..nauzubillah..moga kita lebih bersyukur..insyaAllah..amin :)

      Delete
  2. assalam jua...cuma manusia sekarangni lebih suka berhempas pulas mengejar kesenangan dunia yang sementara...bila diingatkan barulah mula mencari kebahagia kekal abadi tapi...hanya sehari dua lepas tu...lupa...aduh~ mngkn diri krole ini juga begitu...itulah krole selalu suka membaca entri-entri seperti ini...agar sentiasa ingat...masa itu berlalu dengan pantas tanpa kita sedari...rugi kalau disia-siakan dengan hal dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm mr krole sefamily..manusia tidak pernah lekang dari melakukan kesilapan..tak apa..daripada situ kita bina semula landasan baru untuk terus menapak dan melangkah dalam kebenaran dan redha Allah..ini juga sebenarnya peringatan untuk diri saya sendiri..moga kita tidak ulang yang silap..dan peraktikkan yang betul :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..