24 June 2013

~~mEsTi cUriGa..paTuT saNgsI~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Kata orang cemburu tu tanda sayang..betul ke?suami cemburu dengan isteri..isteri cemburu dengan suami..mak ayah mesti cemburu dengan anak anak..siapa kata cemburu ni khas untuk pasangan kekasih saja,,cewah..wek,,wek,,umum ok..setiap makhluk yang bernyawa,sihat lagi bernafsu..tak banyak secoet mesti ada kan..kan..rasa cemburu..baik mengaku sajalah..tak pelah..kalau ada rasa cemburu tu tanda sihat..logik tak..kalau orang buat apa pun buat tak tahu saja..hah..pasti ada yang tidak kena nih..kucing jantan pun tahu cemburu bila ada kucing jantan lain dok ngenyet ngenyet mata dengan girlfriendnya..tak gitu..rabak punggung la jawabnya..

Rasa cemburu wajar di pandu..ada had dan batasannya..mesti ada hala tuju..ibaratnya mesti ada jalan darat dan laut..ala serampang dua mata la..hah..pening nak faham ke..ok..macam ni..
Dalam satu ikatan halal lelaki dan perempuan..sayang macam mana pun,percaya dan yakin sekalipun..mesti selitkan rasa cemburu dalam hati..supaya pasangan tidak ambil kesempatan..bukan bermakna ikut ke mana saja..upah spy sana sini atau pasang cctv dalam lubang hidung pasangan pun..no..itu dah melampau sangat..tapi sekali sekala tanya rutin harian pasangan..kawan you friend I,,friend I kawan you..ha..clear..itu pun kalau taknak makan bubur guna botol susu la..bagi yang sesuka hati ambil kesempatan..ingat,,pasangan halal ni umpama pakaian antara satu sama lain..saling menjaga maruah..

Ibu bapa pulak..sayang sangat anak anak..yes,,bagus tu..yang tak bagusnya sayang melulu..mana tak sayang,nak roket,kapal terbang,helikopter,kapal selam,kapal timbul,kereta kebal,kereta kalis peluru..semua dapat..tapi yang mainan la..terbaikk..mesti kena belikan kalau tak sepanjang hari muka kembung nangis tersedu sedan sembunyi dalam almari ..anak nak belajar bahasa cina,jepun,korea,perancis..semua on..bahasa arab,,bahasa Al Quran tak pulak..haishhh..balik lewat malam 1,,2,,pagi pun on..ha yang ni salah..yang ni kena pantau,,kena sangsi dan curiga..cikgu dah berdengkur peluk bantal busuk..anak murid baru balik rumah..ewah ewah..cun melecun nampak..memang dah meleleh lemak ni nampaknya..ibu bapa sekali sekala,berkali kali pun tak apa..ikuti pergerakan anak,pantau gerak geri mereka..tapi dalam senyap..ingat lentur buluh biar dari rebungnya..sebelum buluh menjadi meriam..tapi usaha dulu..jangan ala biar la..budak budak..muda lagi..amboi..

Curiga dan sangsi itu baik andai kena pada tempatnya..andai untuk mengelakkan bencana,sekurang kurangnya kita sentiasa bersedia..tidak hilang punca..dalam beribadah pun,,kita sangsi,,eh cup ke aku ni solat 5 waktu aja..dah boleh ke dapat masuk syurga ni..ahh tambah lagi la..mula mula solat sunat taubat dulu..erm..buat sunat hajat pulak lah..biarlah apa yang kita lakukan itu sedikit tapi berterusan..apabila kita mula menjarak dan membenci dosa..itu bermakna kita makin mendekatiNYA..

J Wassalam J

6 comments:

  1. Sengih dulu kakak bila bab masuk cctv dlm lubang hidung hihi... Apa pun milik kita sayang/cemburu bagaimana pun kalau dah tertulis bukan hak kita akan lari juga. Qada' dan qadar semua dah tertulis di loh mahfuz Allah. Tapi jgn dok diam tanpa usaha dan doa pulak kan. Sampai tak tahu hala tuju dek kerana sayang dan cemburu sangat. Yg dibawah tanggungan kena ambil tahu. Anak solat tak ada tomakninah mak-ayah kena pantau jgn ingat dah solat ok aje...

    Eh... hidup kena sentiasa berusaha utk mencari lebih baik itu yg penting.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima ksaih kak..betul..kita sebolehnya lebih telus dan tulus dalam mengendali perasaan..lebih teliti dalam urusan amalan dan ibadah..nak sayang biar berpada pada..nak benci pun begitu juga kerana kadangkala ia boleh bertukar tempat..kadang kadang yang kecil itu besar kesannya..kalau asasnya(solat)goyah bagaimana yang lain akan kukuh..sedikit demi sedikit perbaiki dan perbetulkan..jangan bimbang Allah memahami hambaNYA..
      u s a h a j a n g a n j e m u.. :)

      Delete
  2. amboi~~~ smpai nak pasang cctv kat lobang idung hahaha! tapi... macam logik jgk tu jua...hahaha! sila jangan tiru aksi tersbut (pesanan dari penaja). Alhamdulillah betul tu jua, kena ada sifat cemburu n sangsi yang positif macam tu...barulah namanya sayang...ini kata sayang tapi main lepas tangan saja. Tertarik ngan kenyataan jua sal belajar bahasa tu, budak2 zaman la ni bangga sangat bila dpt belajar bahasa inggeris n korea ni (terutamanya korea) tapi bila ditanya bab bahasa arab...adus langsung tak ambil pot...tulisan jawi hmmm...lagilah amat jauh skali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih mr krole...kan..kak zakie pun geli hati tu..tapi sekarang ni tak ada yang mustahil sayang dan cemburu punya pasal kan..normal kan ada rasa cemburu..jadi tak normal bila keterlaluan..pasal bahasa tu memang pengalaman sendiri..bila orang tanya tau bahasa inggeris tak?dan remaja belia,remaja lanjut usia..berkobar kobar belajar bahasa korea..(tak salah tambah ilmu)..klu boleh jangan abaikan bahasa arab..bahasa Al Quran..tak banyak sikit pun ok..belajar sikit sikit..andailah bahagianya bila kesungguhan belajar bahasa Al Quran tu sesungguh hati pelajari bahasa lain baru lah tulisan jawi comey..

      Delete
  3. hahaha.. kak, zizie ni kuat cemburu.. kehkehkeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih adik..gelak dulu ye sebelum buat pengakuan iklas tulus lagi jujur..alhamdulillah..bagus adik ni..tapi akak yakin cemburu itu tidak dan bukan melulukan..kan..baik adik akak ni..pasang cctv tak?hehehehe..kadangkala perasaan cemburu akan beransur hilang berdikit dikit mengikut usia..dan ada juga bersifat kekal..banyakkan istighfar,,zikir..insyaAllah mudah reda.. :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..