19 June 2013

~~biLa beRkObAR-KoBaR sanGAt~~



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Yiha,,yiha,,lompat lompat..perasan badan tu kecik ramping lagi ringan bak gula kapas..itu hanyalah mimpi juga khayalan.. J..hehe..saya,awak,kamu..kita..mesti sangat seronok bila memperoleh kejayaan..tak kira kecil atau besar..banyak atau sedikit kejayaan itu..berbunga bunga..mau tidak..berjaya tu..alhamdulillah..sujud syukur la dulu..betul?kejayaan ni bukan di nilai dari sudut akademik semata,,tapi banyak kategori dan aspeknya..tak gitu?angguk sikit..

Sesetengah daripada kita dulu di sekolah bab pelajaran..memang sangat lemah..kat sekolah ngalahkan cikgu geografi..setiap hari lukis peta atas meja..cikgu ngaja pasal bumi,,dia dah sampai bulan..zzzZZzz..
Owhh sangat lena..tapi bab jahit menjahit,menyulam,memanik,melabuci dan me..me seangkatan dengannya..pehhhh..tapp..tapp..serah padanya..nah..beres..cepat,mantap..jempol..orang pun keliru,,ni rumah ke kilang manik,,ni bilik ke butik..klip,,klip you..ha class tak?

Ada yang dulu zaman sekolah dialah ratu,,dialah raja..datang lewat..hari hari kena rotan kat punggung dengan cikgu disiplin..tapi tak sangka,,jadi bos besar..buka kilang proses gigi palsu..eh ada ea..hihihi..ha bila pekerjanya datang lewat..siap..baik lapik punggung tu dengan tutup periuk..tak pun tudung saji..zazz..bukan rotan..tapi potong terus..potong duit imbuhan bila disiplin cemerlang.itu pun bergantung pada alasan kelewatan..la..

Macam macam ragam manusia ni..dan kita jangan sewenang wenangnya menuding jari menilai tanpa melihat penghujungnya..yang penting semangat untuk berubah dan berjaya itu sentiasa ada..bukan cakap saja sampai bengkak bibir tapi tiada hasil..kejayaan kita itu dengan izin Allah dan gagal kita itu pasti bersebabkan..itu cuma sedikit..itu pun nak bangga diri ke?nanti Allah tarik semula nikmat macam mana?ha..ayo..ayo..jadi contohi..kekasih kekasih Allah ini yang sentiasa bersemangat dan bersabar dalam mengharungi dugaan Allah..
 NABI/RASUL RASUL ULUL AZMI
1)Nabi Muhammad SAW,,2)Nabi Ibrahim AS,,3)Nabi Nuh AS,,4)Nabi Musa As ,,5)Nabi Isa AS,,
 Ujian itu hadir dalam pelbagai bentuk..jangan kita mudah melatah..jangan kita menjadi insan yang kufur nikmat..
 JW a s s a l a m J
(~,*) puasa dah tak lama ni..SELAMAT QADA PUASA

4 comments:

  1. Itulah sebabnya abang selalu pesan pada anak-anak "papa tak kisah kalau dah belajar keputusan tak cemerlang janji jgn gagal dan terus usaha. Tapi papa lagi sedih kalau anak-anak papa lalai dlm menjalankan perintah Allah."

    Insya-Allah kalau kita ingat DIA susah mana pun kita pasti ada jalan utk jadi menyelesaikannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak..tapi tak ramai ibu bapa yang menjadikan ana anak sebagai sahabat..mereka lebih utamakan kecemerlangan dalam pelajaran..mereka akan marah bila anak tak berjaya dengan cemerlang..tapi mereka tidak marah andai anak anak mengabaikan perintah Allah..

      Delete
  2. apepun yang ade di dunia ni milik Allah... kejayaan.....keseronokan....... kebahagiaan... kalo tanpa izin Allah...takkan jadi punye.... ingat le kehidupan kite kat dunie ni sekadar batu loncatan kite ke alam satu lagi tu......

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..cuma kita harus sedar dan jangan terleka dengan duniawi yang hanya sementara ini..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..