28 June 2013

BiAsA,,yAnG LuAR BiaSa~~


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Ada 10 orang yang menulis menggunakan tangan kanan..tapi seorang daripadanya menggunakan tangan kiri..itu biasa menjadi luar biasa bila dia sorang je kidal..wah..
Biasanya kita pakai helmet  cap ke depan,,tiba tiba ada seorang pakcik ni pakai helmet capnya ngadap belakang..itu yang pelik..slumber sakan..
Masuk lorong jalan..”jalan sehala”eh,,eh,,tiba tiba ada kenderaan muncul dari arah bertentangan..alamak..pelik sebab dia je yang buat macam tu..
Kecik besar,tua muda,mesti ada seluar kecik..tak kisahlah bebunga ke,,polkadot ke..kihkihkih..lumrahnya di dalam..oleh kerana perasan diri tu superman maka diluar jadinya..hah yang ni  fanatik tahap bigfoot..bahaya dik non..kambing pun takut nak keluar kandang J..meremang bulu bulu..
Lumrahnya kita jalan meju ke hadapan..tiba tiba bak lain daripada lain la konon..jalan mundur..hebat la kononnya..jawabnya bengkak la tumit tu..
Biasanya orang makan nasi dengan lauk..tapi bila makan lauk dulu nasi kemudian..macam luar biasa pulak..unik katanya..padahal takut lauk tu kena ngap dengan si comel Diboo..ala kucing parsi tu..dri tadi duduk usha ikan bakar tu saja..alahai..

He,,he..sesuatu yang biasa itu menjadi luar biasa apabila kita lakukan berbeza daripada orang lain..berbeza sama ada ketara atau tidak..itu sahaja..namun,,kreatifnya kita itu jangan sampai mengundang bencana atau mudharat sama ada pada diri atau orang lain..biar apa pun yang kita lakukan adalah lebih baik dalam situasi yang terkawal dan tidak mengganggu ketenteraman jiwa orang lain..apabila luar biasanya kita itu hinggamencetuskan fenomena maka saat itu kita mula bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan..andai membawa kepada kebaikkan maka rahmat la jawabnya,,andai buruk maka bencanalah ganjarannya..

Adakalanya tanpa bicara pun kita mampu mengubah individu lain..yang membezakan landasan mana yang kita lalui untuk meluncur laju menuju destinasi..jadilah insan yang luar biasa..sentiasa istiqhomah mencari redha Allah..amin..

J Wassalam J

4 comments:

  1. Ada yg bangga bila luarbiasanya itu jadi ikutan ramai ibarat pencetus fenomena. Kalau +ve tak apa juga tapi kalau yg -ve alamat menanggung dosalah. Macam pakai tudung siput tinggi berbonjol atas kepala tu. Siapalah yg memulakan ada sahamlah utk itu. Kesian kan.. bangga yg tak patut dibanggakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak zakie..kadangkala mereka kejar keuntungan..tanpa memikirkn dosa dan pahala..cuma kita inilah yang kena bijak menilai dan memilih..tak salah kita nak mencetus fenomena tapi fenomena itu biarlah yang sama sama membawa kita ke istana Syurga akhirat..bukan syurga dunia semata mata..
      Sedih sebenarnya..

      Delete
  2. keluarbiasaan itu mmg uni dan kita patut sedar bhwa ianya dr allah swt..good entry dear..:D

    lama x dtg sini..maaf..lyeen sibuk sgt..:'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..tak mengapa..bila ada kelapangan singah la ye..yup tidak semua insan punta keunikan luar biasa..namun pemiliknya mesti bijak mengaplikasikannya..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..