30 June 2013

..::PaNcInG::..

3:15 PM 10

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Setiap orang ada hobi..hobi biasa,luar biasa,pelik dan dot..dot..dot..untuk mengisi waktu terluang hobi nilah sebagai pengisiannya..betul tak..dan pastikan hobi tu berbaloi baloi dan bermanfaat bukan saja pada kita malah boleh psiko orang lain juga eh..kata nak pahala lebihkan..so.. J

Kerana hobi macam macam sanggup dilakukan,dikorbankan..yang penting kepuasan..setuju?muncung sikit mulut tu..hihi..tapi jangan sampai membazir ye..tak elok tu..yang ada suka tanam pokok bunga,,baca novel,memasak,menjahit,membebel pun ada juga..buat mesyuarat tingkap..hari hari..adus..parah ni parah..tak kurang juga yang suka memancing..tak kira lelaki,,perempuan,,sama ada tahap tepi parit depan rumah,,kolam,,sungai,,tasik dan di lautan luas..paling mudah pancing di pasar..mata kail dan umpan duit..$$$,,RM..RM..hah..senang..isteri tak sempat membebel sampai kecut cuping telinga suami tu ha..taara..ikan,udang,sotong.. J..

Bila besar dan panjang jorannya ditampah besar umpannya..maka lumayanlah hasilnya..ye takk..palig tidak pun hasilnya selipar jepun dah putus tali..atau sampah yang lama terkumpul di bawa arus..tak pe sabar..apa pun mesti sabar..berkisah pasal pancing ni..ada seorang teman rungsing..macam mana la nak pancing anak ni..wah soalan gempak ni..opss pancing anak supaya suka makan sayur,,gemar makan buah..dah beli macam macam buku panduan,,dah minta bantuan pakcik google,,dah minta nasihat doktor pun..dah habis kreatif..diukirnya sayuran tu,,dibentuknya buahan tu..sampaikan si anak keliru ni carrot ke anak burung tiong patah sayap..ohh..belum lagi nak buat bentuk kon jadi siput..dah kalau macam tu kena buat spongebob la..Garynya dah ada..

Errrmm macam macam ragam..biasanya setiap khamis malam jumaat,masjid,surau mengimarahkan bacaan surah yasin juga bertahlil..kan cokel tu..kalau tak dapat berjemaah setiap hari untuk setiap waktu solat,,seminggu sekali pun jaaadilah..yang utama hati ikhlas lakukan..tak pe..boleh..sebagai permulaan untuk pancing hati kita tu supaya jatuh cinta padaNYA..
Imam bilal mula garu kepala yang tidak berambut..bukan risau nasi ambeng tak ada sapa nak makan tapi takut esok Allah tanya di akhirat..di padang mahsyar..

Rasanya tak salah kalau kita memulakannya dulu..kita jadi contoh pada anak anak,,imam bilal lebih berusaha mendekati jemaah..dan yang paling penting tunjukkan tauladan yang baik..adakala kita tidak perlu pun bersuara..dengan hanya melaksanakan.ia menjadi ikutan..kita tidak boleh mengubah arah angin namun kita boleh mengubah diri agar selari dengannya..Allah sangat cinta pada hambaNYA yang sangat penyabar..jadilah insan yang penyabar dalam mendidik dan mengasuh insan lain ke landasan bebaikkan..

Wassalam J

29 June 2013

NaIk TaNgGa..tUruN eSKelAtOr>>

1:19 PM 9

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

 Tangga untuk memudahkan kita memanjat ,,bukan dok sekodeng orang ..hehehe..rumah pangsa biasanya mesti ada tanggakan walau ada lif..tapi lif pulak biasanya untuk yang 5 tingkat ke atas..wooho..ok..rumah teres 2 tingkat pun mesti ada tanggakan..hihu..so..mudah bila lif rosak..mudah ke??yelah walau sambil panjat tangga tu mulut sakan berceloteh..bebel itu ini..macam ceramah percuma..apa taknya lif rosak masa kita nak keluar belanja barang dapur..gitu..nampaknya..berangkut la sesungguh hati,,botol kicap gantung kat leher..kanan kiri tangan..4 tangan tau..ke lebih..bergantung pada yang ikut la..time lif rosak ni..lebih ramai ikut lebih baik..lebih banyak ceramah..kihkih..lalalalala..sampai pun tingkat 13..hihi..kurus jari jemari salleh..eh upin ipin pulak..walaupun lambat dan berbirat tangan,,kendur leher,,longgar lutut..tetap sampai jugakan..alhamdulillah..panjang umur..selamat..senaman untuk jantung tu..

Tangga berhenti merintih..sebelum ni lif lebih banyak berbakti katanya..bila la aku boleh berjasa..aku pun nak masuk syurga juga..kata tangga..aduhai..kesiannya tangga..mungkin fungsi lif yang lebih mudah dan cepat itu lebih menjadi pilihan..kelewatan tetap ada sebab tunggu giliran jugakan..ermmm mengajar erti kesabaran..maklumlah bila dah berbedak,,minyak wangi aroma lemon..takut berubah berbau cuka..bedak menipis..aduh kurus betis i..slim punggung i,,hai baru sehari dah berubah..jimat duit..aduh melecet tumit kaki i..siapa suruh pakai kasut tumit tinggi..lain kali gantung kat leher..pakai la selipar pokemon tu dulu..tu yang tak sanggup gunakan tangga..bersyukur ye..kadang kadang bila sudah terlalu selesa,,kita pandang sepi pada yang lainnya..

Susah,,tiada siapa yang inginkan kesusahan..tiada siapa yang mahukan masalah dan  kepayahan datang dalam hidup kita..tiada kesenangan tanpa kepayahan dan tiada kegembiraan tanpa kedukaan..bila segalanya mudah,gembira dan bahagia kita akan mudah lupa dan leka..tak mustahil kita akan menjadi jauh daripadaNYA..adalah lebih baik kita melalui kepayahan dalam menikmati kesenangan kerana kita akan lebih menghargainya berbanding kita terlalu mudah memperolehinya juga terlalu senang untuk  kehilanggannya..

Umpamanya..biarlah hingga kuku bercagu,,lelah  mendaki tangga  meraih redha Allah dalam kehidupan ..daripada kita sentiasa selesa terjerumus dalam sengsara akhirat..yakinlah setiap kita punya potensi untuk berhijrah..berhijrahlah ke arah kebaikkan..

Wassalam J

28 June 2013

BiAsA,,yAnG LuAR BiaSa~~

10:33 PM 4

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Ada 10 orang yang menulis menggunakan tangan kanan..tapi seorang daripadanya menggunakan tangan kiri..itu biasa menjadi luar biasa bila dia sorang je kidal..wah..
Biasanya kita pakai helmet  cap ke depan,,tiba tiba ada seorang pakcik ni pakai helmet capnya ngadap belakang..itu yang pelik..slumber sakan..
Masuk lorong jalan..”jalan sehala”eh,,eh,,tiba tiba ada kenderaan muncul dari arah bertentangan..alamak..pelik sebab dia je yang buat macam tu..
Kecik besar,tua muda,mesti ada seluar kecik..tak kisahlah bebunga ke,,polkadot ke..kihkihkih..lumrahnya di dalam..oleh kerana perasan diri tu superman maka diluar jadinya..hah yang ni  fanatik tahap bigfoot..bahaya dik non..kambing pun takut nak keluar kandang J..meremang bulu bulu..
Lumrahnya kita jalan meju ke hadapan..tiba tiba bak lain daripada lain la konon..jalan mundur..hebat la kononnya..jawabnya bengkak la tumit tu..
Biasanya orang makan nasi dengan lauk..tapi bila makan lauk dulu nasi kemudian..macam luar biasa pulak..unik katanya..padahal takut lauk tu kena ngap dengan si comel Diboo..ala kucing parsi tu..dri tadi duduk usha ikan bakar tu saja..alahai..

He,,he..sesuatu yang biasa itu menjadi luar biasa apabila kita lakukan berbeza daripada orang lain..berbeza sama ada ketara atau tidak..itu sahaja..namun,,kreatifnya kita itu jangan sampai mengundang bencana atau mudharat sama ada pada diri atau orang lain..biar apa pun yang kita lakukan adalah lebih baik dalam situasi yang terkawal dan tidak mengganggu ketenteraman jiwa orang lain..apabila luar biasanya kita itu hinggamencetuskan fenomena maka saat itu kita mula bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan..andai membawa kepada kebaikkan maka rahmat la jawabnya,,andai buruk maka bencanalah ganjarannya..

Adakalanya tanpa bicara pun kita mampu mengubah individu lain..yang membezakan landasan mana yang kita lalui untuk meluncur laju menuju destinasi..jadilah insan yang luar biasa..sentiasa istiqhomah mencari redha Allah..amin..

J Wassalam J