27 May 2013

^^SeMuSiM^^


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Siapa suka makan buah buahan??angkat tangan..ok ok..thank you..you..very much ha..tak semua buah akan ada sepanjang masakan..ada yang sepanjang tahun ada..dan ada juga yang berbuah mengikut musimnyabetul tak..tapi kalau dah teringin sangat nak makan tu ada je jual kat mini market atau super market..carilah insyaAllah jumpa..sebelum makan baris dulu kat kaunter bayar ye dik non dan abang non sekalian..janganlah bila dah nampak tu teruja terus terkam..ngap..ngap..sampai lupa nak bayar..tak comel..tak comel..tak gitu.. J..jadi lepas bayar baru anda boleh menikmatinya ye..ha kan comel gitu..

sekarang nikan moden lagi canggihkan..buahan yang jauh pun boleh ada di sekitar kita..yang penting beli tau..kalau nak free pastikan minta izin pada tuannya dulu sebelum makan..ha gitu ye cik kuntum..alahai comel cik kuntum si pipi gebu..ahaaakk..ok..sayur pulak..suka makan sayur tak???baik cakap cepat..cepat..yezz goyang lutut sikit..laju laju bukan sampai tercabutkan lutut tu nak guna lama..ala selagi ada hayatkan..tak gitu..perasan tak..sayur ni pun ada musim..kadang kadang bergantung pada keadaankalau musim kacang panjang tu..hai merata kedai la kacang panjang saja..maka hari harilah dok makan kacang panjang..kalau masa bayambayam saja la jawabnya..dan kalau kobis..maka kobis saja selalu la pulak ye..

bukan kita saja makan kobis tau..ikan pun makan kobis la cik kak oiii..huhuhuh..tak kisahlah apa pun..untuk mendapatkan tubuh badan yang seimbang dan sihat..pemakanan juga mesti dititikberatkan..mesti seimbang..kadangkala sebahagian kita terlalu focus pada keseimbangan kesihatan dalam soal pemakanan..namun tercicir dalam soal yang lain..kalau buahan,,sayuran dan an..an yang lain bermusim dan ada musimnya..namun dalam kita berusaha memperbaiki diri dan memantapkan keimanan langsung tiada istilah bermusim..

mesti istiqhomah dan tulus..mungkin ada sebahagiannya yang boleh berubah mengikut peredaran masa seperti fesyen bertudung,,fesyen pakaian..dan lainnya..namun perubahan yang dilakukan itu wajarlah berlandaskan syariat dan hukum yang sebagaimana telah termaktub dalam Al Quran..

Dalam beribadat kepada Allah tiada langsung istilah bermusim ye..harap maklum..

wassalam :)

4 comments:

  1. buah bermusim ni nikmat kalo makan wak~ contoh mcm durian pergh!...tergelak krole bce entri wak, sebab krole prnah satu ktika dulu lupa nak bayar waktu makan buah...waktu tu krole makan buah kat tmpt orang bejual tepi2 jalan...pas mam tu le pla trlupa bayar nak blah terus gitu hahaha~ malu waktu tu...tp kalo ingat skngni hihihi..mmg gelak sakan

    ReplyDelete
  2. ha betul..yg bermusim tulah orang selalu teruja menunggunya..dah syok sangat makan sampai hampir telupa nak bayar ye..nasib tak ada alarm berbunyi..belum bayar!!!..belum bayar!!!..kihkihkih..

    ReplyDelete
  3. Kalau beribadah ikut musim payahlah... tapi macam anak kakak yg kecik tu memang ibadah dia ikut musim. Kalau cuti sekolah dan mama ada di rumah baru buat solat dhuha kalau tak dia tak buat sebab itu kakak dia akan kata dhuha adik ikut musim hahaha...

    Tapi kalau ibadah ikut musim macam ibadah sunat berpuasa ok juga dik. Sebab macam bulan-bulan terpilih banyak berpuasa itu sangat dituntut.. Asal jgn bertudung ikut musim tapi tak ikut syariat - sedih dan kesian juga kalau belum jumpa pencerahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..solat dhuha ikut musim ye..mula-mula ikut musim kak..lepas akan jadi rutin adik tu nanti..ada sesetengah perkara memang dilaksanakan pada waktu tertentu..kerana hukum..namun jangan menjadikan itu sebagai alasan untuk melakukan apa yang dituntut itu ala kadar sahaja..betul la kak..terutama dalam menjaga batasan aurat..jom kita sama-sama perbaiki diri..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..