25 April 2013

..:::AmArAn BerHeMAh:::..

4:17 PM 7


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Zaaaazss..zaaazsss..kibas habuk sikit..maklumlah lama dah tak meng up date..rindu..rindu untuk berkarya..walau tidak seberapa pun sebenarnya hasil yang nak sangat dikongsikan..itulah diakan..adakalanya kita tewas untuk melawan hasutan negatif..hasutan untuk bermalas malas dan memberi seribu satu alasan..begitu begini..itu ini dan macam macam lagilah..adakala sengaja..dan kebanyakkannya memang tidak disengajakan sebenarnya..tapi andai suatu perkara itu memang kita minak dan kena dengan tune nya..insyaAllah boleh sahaja.. :) 

Jika suatu perkara yang kita lengahkan atau abaikan dan biarkan ala-ala terdampar gitulah..yang tidak membabitkan hukum agama atau menyebabkan kita ini menanggung dosa...tak mengapa dan sangat la di galakkan..contoh??boleh saja..hihihihi..contohnya..bergosip..contoh lain..korek hidung..eee..yekk..lagi..berbangga diri dan dot..dot..dot la ye..maksudnya andai kita melalaikan atau meninggal perkara yang lebih menjurus kepada maksiat dan dosa maka amatlah digalakkan..tapi kalau perkara itu baik dan sedikit sebanyak boleh pengaruhi seseorang ke arah kebaikkan..maka teruskanlah dengan berlapang dada ye..bukan dedah dada tau.. dan istiqhomahnya..boleh??bolehkan.. :)

Kalau kita nampak satu perkara yang tak berkenan dihati..dimata..mula la ringan je mulut nak menegur..betul tak..kadang kadang tak nak tegur kononnya nak jaga hati..nak jaga air muka nak..nak..nak dan nak..tapi dalam hati sejuta kali protesnya..tapi betullah tu..sekecil kecil doa dan taguran adalah melalui kata-kata dihati..cukuplah tu..pasti tiada jiwa yang sengsara you..good :)..selamat..tapi bergantung pada keadaan dan perkara yang dilakukan..kalau perlu tindakan go on..tapi jangan sampai lebam pulak bijik mata..adus garang macam rimau..aaumm..

Teguran manusia ni kdang-kadang kasar..kalau halus..suara mendayu-dayu..bau harum..ermm jangan tunggu lama..terus cabut lari..jangan pandang belakang sekalipun ye..Allah menegur Rasulullah SAW kesayangan kita melalui turunnya ayat Al Quraan (wahyu)..dan Rasulullah menyebarkannya semasa baginda berdakwah..maka hingga kini Al Quraan itu menjadi landasan kita menuju ke JannahNYA..amin..dan Allah juga sering menegur kita,,mengingatkan kita..sentiasa..sepanjang masa..perasan tak??

Bila rambut yang hitam,,berubah beruban..bila gigi mula tanggal..bila mata yang terang mula rabun..ermm ini la teguran dan amaran Allah pada kita..bagaimana kita mantafsirnya..tanya pada diri..bila nikmat yang kita kecapi berdikit-dikit Allah ambil kembali..beringatlah..dan bila nikmat Allah itu juga bertambah..tidak bermakna kita harus terlalu bergembira kerana suka..duka..itu semua ujianNYA..

moga lulus dunia>>>bahagia syurga..sebuah pengembaraan..siapa kita..di mana kita..kita tentukan di dunia lagi..
(: w a s s a l a m :)





13 April 2013

<<:::uJiAn sEruPA..iMpAK BerBEzA:::>>

10:42 AM 10



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Contoh biasa la ye..di sekolah..ada masa peperiksaan..ujian dan percubaan..semua soalan sama jekan..setara..tak adalah anak murid kesayangan tu cikgu bagi soalan mudah..dan anak murid tak berapa kesayangan tu..soalah susah bagai..semua sama je..sama ok..kalau ada 10 kelas..semua satu acuan soalan juga..tapi bila cikgu tanda kertas jawapan..maka jawapan dan markah berbeza beza..ini bermakna cara dan peratus penerimaan pelajar itu menyerap ilmu yang di sampaikan adalah berbeza beza..betul tak??kalau betul batuk sekali..hihihi..lagi satu..kalau boleh kasih cikgu pada anak murid biarlah sama rata..ni bukan cikgu kat Malaysia..cikgu kat negara lain..cikgu kat negara kita baik baik.. :) tak gitu..cewah..

Dan bila luaskan sedikit skopnya jauh keluar dari pagar sekolah..melihat dari sudut kehidupan seharian pula..tinggal dalam satu kawasan perkampungan..atau taman perumahan dan dot..dot..dot...eh macam tajuk filem pulak ye..kihkihkih..:)..bila Allah turunkan ujian seperti banjir..atau kemarau..atau terputus bekalan air..atau terputus bekalan elektrik..ehh berapa benyak atau daa..Allah beri ujian itu dirasai oleh semua penduduk kawasan tersebut namun adakan penerimaan mereka dan kita sama belaka..ohh tidak..ada yang cool je hadapi masalah itu..ada yang buat tak tahu pun..lantaklah..dan ada juga yang redha disamping berusaha..tak kurang yang nampak tembelangnya..kalau selama ni cool,,macho..suara slow dan bila terima sedikit ujian dan musibah jadi lebih garang dari rimau..woooo takut ko..

Jadi di mana kita..bagaimana kita mengurus hati dan iman tatkala ujian Allah turun tanpa diduga..di mana kita wajar lontarkan segala resah dan gelisah..cara apa yang sangat berkesan untuk kita selesaikan krisis hati dan iman yang sedang di uji itu..dan sebenarnya yang utama adalah bagaimana cara kita menerima masalah dan ujian itu sendiri..kalau positif..maka positiflah keputusannya..andai sebaliknya..maka begitulah..

Ambil masa tarbiah diri..tarbiah hati..tarbiah juga akal..moga sentiasa bersih dan beautiful pada pandangan Allah..

Wassalam ^^

07 April 2013

``sEjeNAk Ia BerUBaH``

11:18 AM 8


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Astaghfirullahalazim..tak baik la kita mengata dia..kesian dia..dia tak pernah pun kacau dan mengata kita..kita rasa kita cuma gurau saja..tapi kita tak tahu pun kalau jauh di sudut hati..dia terasa hati..kita gelak sakan sampai menyembur air liur J
---------------------------******---------------------------
Ala gurau gurau pun tak boleh..apa yang kita cakap memang betul apa..fakta..not auta..tak gitu..kita sedia maklumkan ini buka rekaan atau karanganamboi.. Confident tahap gaban statementL
----------------------------******-----------------------------
Kita semu sedia maklum..kita semua  mungkin berada dalam kelompok ini..dan andai terkecuali,,alhamdulillah..tapi kalau tidak,,mungkin juga menjadi penyumbang kepada nasi atau lauk dan perisa tambahan dalam cerita..pastinya menjadi pendengar yang terbuka luas cuping telinga kanan dan kiri..tercatat dalam diari..walaupun coretannya tidak kelihatan namun tertulis di dasar hati..owh parah..sembang..sembang juga..gurau senda pun ye juga..lawak jenaka pun mesti ada..warna warni suasana..yang tak begitu manis adalah apabila ada hati dan jiwa yang mula sengsara..kerana mulut tidak berjaga jaga..tapi ada juga antara kita slumber always..slumbernya jelas di luar..tapi dalamnya..Allah yang tahu segalanya..itulah kita ini manusia biasa..tidak semua tapi segelintirnya tetap ada..percaya tak????

Ibarat menilai buku..baca dulu ceritanya sebelum menilai dan membuat kesimpulan padanya..manusia ni boleh berubah bila bila masa..baik kepada sebaliknya..dan sebaliknya itu akan berubah kepada kebaikkan..tap..tap..tap..klip..klip..klip..sekelip mata..bila ada usaha dan kemahuan itu hidayah Allah pasti mendampingi kita..dengan syarat berusaha untuk berubah kepada kebaikan maka petunjuk Allah itu akan segera hadir..ingat..bukan mengharapkan hidayah datang ..tapi usaha..bukan lesu..pudar dan hambar..memang tak la jawabnya..

Hidup ini terlalu banyak tipu muslihatnya..akal dan iman kita penapisnya..ya memang betul kita hanya umat Nabi Muhammad SAW..kita tidak maksum (terpelihara atau bebas daripada dosa, tidak tercela, tidak berdosa )seperti baginda..tapi kita boleh berusaha untuk tidak melakukan dosa..tidak  buat silap..dan andai lakukan pun..minimumkan  kesalahan atau kesilapan itu..betul tak?segala teguran Allah kepada Rasulullah adalah wahyu yang kekal hingga kini iaitu Al Quran..maka kita jadikan Al Quran itu sebagai garis panduan..kerana kita boleh menempah Jannah Allah..

wassalam