22 February 2013

,,SiKiT-SIkiT^^


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Sebelum makan mesti cuci tangan dengan sabun..paling tidak pun memadailah sekadar cuci dengan air mutlak..menghilangkan segala kekotoran dan mengusir kuman kuman yang ada..setuju??..ala kalau guna sudu atau garfu pun kena cuci tangan juga ke??eh mesti..mesti cuci dulu sudu atau garfu tu..boleh??bolehkan..mana tau tadi sudu atau garfu tu..kena langkah dengan cicak ke..kena kentut dengan lipas ke..percaya tak??yelah cicak tak pakai selipar..lipas tak pakai lampin pun..tak gitu?

mencegah itu lebih baik daripada mengubatikan..lepas cuci tangan..sebelum makan jangan lupa baca doa sekurang kurangnya بسم الله الرحمن الرحيم sudah cukup bagi mengelakkan adanya campur tangan syaitan..kalau ikut sunnah Nabi..makan dengan menggunakan tangan kanan..tiga jari..ibu jari,,jari telunjuk dan jari hantu..haa..perut kenyang..pahala pun dapat..suka tak..tapi itulah kita ini manusia yang biasakan..mudah lupa,senang leka payah nak ingat..kena makan kismis lebih ni nampaknya..betul tak?? :) sikit boleh..alololo..

kadang kadang bila perut lapar sangat..bukan setakat irama keroncong,,balada,pop rock,zapin,dikir barat,dangdut,,kuda kepang pun ada..ditambah dengan hidangan yang enak enak terhidang depan mata..waww tak mustahil doa makan bertukar ke doa qunut..itu kira alhamdulillah nampaknya doa semakin panjang..walau salah..kihkihkih..tak mustahil juga langsung tak baca..haaaa terus ngap menyuap ke mulut saja..

masyaAllah..tak pandang kanan kiri atas bawah dah..jangan risau..tak ada siapa nak rebut pun..paling tidak cuma si comot tu ha dari tadi asyik usha ikan goreng ketumbar dalam pinggan..kihkihkih..ada orang mati kerana tak makan..dan ada juga orang mati kerana makan..kalau makan tergesa gesa sampai tercekik tulang pada tekak..ha tu kan..banyak sangat makan makanan tak seimbang..ha boleh megundang macam macam penyakit juga..

ada juga di timpa penyakit bukan sebab makan..kan,,kan,,kan,, walau apa pun..jangan gusar..sakit itu penghapus dosa dosa kecil yang kita lakukan..selain Allah menyuruh kita bertaubat..dengan memberi sakit juga salah satu cara Allah meringgankan tanggungan dosa kita..baikkan Allah supaya kita tidak lama menjadi penghuni neraka kelak..

kalau kita banyak bersabar dengan ujian Allah juga dosa kecil kita akan gugur sedikit demi sedikit kerana tidak semua insan mampu bersabar dengan ujianNYA..jadi banyakkan bersabar ye..nak pahalakan..apabila ditimpa musibah jangan sampai kita buta mata dan terpejam mata hati hingga bersangka yang bukan bukan..kerana Allah sedang meringankan dosa dosa kita..selesai makan jangan lupa cuci tangan..takut tidur malam ada 10 jari tangan..bangun pagi tinggal 7..

wassalam :)

4 comments:

  1. ayat last tu mengingatkan tgn zizie pernah kena gigit dgn tikus masa kecik2 dulu sebab tak basuh bersih2.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..yeke zie..parutnya mesti ada lagikan..alolololo..tapi sekarang jgn lupa cuci tgn tau lps mkn.. :)

      Delete
  2. hehe, kalau lapar habis keluar lagu rock semua kan, adoi..hehhe.nice entry dear.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..lagi la kalau musim hujan..lagi cpt lapar :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..