05 February 2013

::.. cAHaya RahSiA..::


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Klik..tupp..klik..tupp..eh kenapa la pulak ni..bayar bil elektrik on time..tak pernah tangguh..lampu rosak ke..takkan terbakar kot fiusnya..astarghfirullah..bila Allah kata kun fayakun..maka tiada yang mustahil..ermm..jiran jiran semua elok terang benderang..haishh..la..lupa tadi sebelum keluar rumah suis utama di off kan..takut kalau kalau ada petir atau kilat yang kuat semasa hujan turun..alhamdulillah..hahh muka cuak..pucat you..

mana taknya esok pagi mesti ramai wartawan datang cari cerita..ko tak bayar bil ke jemah..ko tak bayar samapi 3 bulan ke jemah..ko takde duit ke jemah,,ko banyak hutang ke jemah..mula la darah ni macam nak keluar dari liang roma..kerana tahan marah..kita semua tak suka gelap..tak suka bila bekalan elektrik terputus..kerana banyak kerja kerja dan aktiviti tergendala..sebahagian besar aktiviti kita di rumah memerlukan tenaga elektrik..tapi membantu juga para peniaga..

masa ni la tambah permintaan minyak tanah..lilin..sumbu lampu..kalau tidak bersawanglah lilin segalanya tu bertapa dalam stor..dan masa nilah boleh bau haruman hangit rambut terbakar..lubang hidung dan bulu hidung berjelaga..,kening dengan misai kucing kerinting..syok sangat duduk mengadap lilin la..lampu minyak tanah la..maklumlah sekali sekala..konon teruja..lagi lagi la budak kecil dan kucing..bila tengok lampu tu comel saja meliuk lentuk..hai..ditenung tu tak mengapa lagi..lagi hebat terus nyanyi happy birthday to you ..lepas tu tiup..huhh memang terbaik la..siap tepuk tangan..lepas tu dia pulak kena tepuk..hihihih J..

siapa suka duduk dalam gelap?kelip mata..siapa suka jalan dalam gelap?goyang kaki..semua senyap je..ini bermakna semua orang tak suka kegelapan..boleh dikatakan sebuah rumah itu akan pasang tak kurang daripada 4 biji lampu kalimantang..lebih pasti..bukan sahaja dalam rumah..malahan halaman rumah dan tempat parking kereta juga berlampu..itu tak termasuk lampu yang di pasang pada besi geriji pagar..betul tak?meriahkan..terang hinggakan daun pokok rambai depan rumah gugur pun boleh nampak..kucing nak berdating pun gamam..jaga jaga ada cahaya terang katanya..hihihihi..

kesian la hai..musang nak main kejar kejar dengan ayam pun fikir seribu kali..itu belum termasuk lampu antik..lampu pelita bila raya..ada ruang kosong..pacak kayu..sangkut pelita..terang tahap melampau nih..tapi itukan hak masing masing..mungkin memberi satu kepuasan pada dirikan..terang cahaya pada pangangan manusia dah sempurna..bagaimana bercahanya hati kita,diri kita dan tempat tinggal kita pada pandangan Allah?

kita selalu menjaga penilaian pada pandangan manusia yang juga seperti kita tidak sempurna..sampaikan kita leka..pandangan Allah..kita boleh tambahkan cahaya pada pandangan Allah melalui amalan solat juga bacaan Al-Quran sebenarnya..berapa mahal pun lampu antik yang kita beli dan pasang dikediaman kita tak akan mampu menewaskan sinar cahaya yang terpancar melalui solat yang kita dirikan dan bacaan Al-Quran yang kita amalkan..

terangnya kita di dunia ini sementara..namun ganjaran pahala dan segala amalan yang kita laksanakan akan terus mendampingi dan menerangi kita dalan kubur hingga kita dibangkitkan di padang mahsyar kelak..kegelapan kita di dunia mungkin masih lagi bertemankan insan tersayang namun bagaimana nanti andai kita menghadapi kegelapan berseorangan di alam barzakh..saat ini kita wajar membina pelita amalan moga cahaya pahala itu menerangi dan menemani kita di sana..ameen..

wassalam

6 comments:

  1. Baru malam tadi kakak bersembang dgn abang bab gelap dan terang di alam barzakh. Terasa amalan dan bekalan belum mencukupi lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la kak..kat dunia ni kita cepat2 byr bil takut kna potong bekalan elektrik..tak nak bergelap..malu pun ye juga..tapi kadang2 kita lalai pasal alam kubur..tak usaha nak terangkan kubur kita..sementara bernafas lagi ni..kita sama2 tingkatkan amalankan..ameen..

      Delete
  2. gelap dunia byr bil, gelas akhirat sedia amal ibadah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la..siap sedia daripada sekarang..ajal maut sukar dijangka :)

      Delete
  3. Hati yg diterangi cahaya rabbani,
    Cahayanya boleh jadi sampai pada org yg melihatnya.
    Terasa2 dia dari kalangan yg bercahaya.
    Biarpun zahirnya bergelap, tika bersama yg bercahaya.
    Yg tak nampak pun kan tenang.
    Ye dak..?

    Moga Allah kasih.<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..macam tulah bila redha,restu dan rahmat Allah bersama2 insan yang terpilih..bias cahaya juga sinarnya mampu menerangi orang lain..ameen :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..