31 October 2012

<<*>> 3 “i’’ <<*>>

10:30 AM 0

Assalammualaikum,,(: harap-harap semuanya sihat la ye..boleh berjalan-jalan,menyanyi,berlari..bukan lari dari rumah ye
nanti sedih pulak ahli keluarga,,mak timah pulak sibuk mengurut maklumlah bidan glamour,,pewit..pak awi giat bertukang
nak capai target ke siapkan rumah dalam masa 1 bulan setengah?wah terror tu.. jangan sakit pinggang sudah..

Mak ngah limah giat tu menjahit nak siapkan tempahan,,maklumlah tak lama lagi cuti sekolah,,banyak undangan
majlis kahwin,,tu yang ramai orang buat tempahan,,setiap 1 majlis 1 baju,kalau ada 5 majlis 5 helai la jawabnya tu ye..fuyoo

Heheheh..tidak salah jika berkemampun tetapi besederhana itu lebih baik..baik-baik mak ngah limah jangan sampai terjahit jari..adik-adik pun yang ada sudah selesai menduduki peperiksaan,dan ada pulak yang sedang bersiap bersedia untuk menduduki peperiksaan,,bila musim peperiksaan ni terkenang zaman di bangku sekolah sekitar tahun 90an..alahai dah tua rupanya diri ni..hehehe..memang pun..nasib sedar diri..good..(^,*)macam tu la..

time nak periksa ni la sibuk dok menghafal itu ini..terutama sekolah agama(sekolah petang di  Johor) ,,fokus utama subjek wajib lulus..Tauhid
Ibadat,Al-Quran dan hafazan..wah masa ni pucat dan seram sejuk sepanjang hari peperiksaan..bilik air di sekolah wajib pergi macam memanggil-manggil pulak tandas ni..huhuhuhu..padahal semuanya yang akan keluar exam tu soalan asas berkaitan ISLAM (serah diri (tunduk patuh, mengaku kalah) kepada Allah).,IMAN(mempercayai di dalam hati, mengaku dengan lisan dan
mengamalkan dengan perbuatan atau anggota).dan IHSAN(melakukan sesuatu IBADAT dengan BAIK dan TEPAT sebagaimana yang diperintahkan Allah swt)...

masa ni baru darjah satu sekolah agama..alahai kenet je masa tu..seminggu sebelum exam sesi ulangkaji dalam kelas ustaz dan ustazah akan menyoal sorang demi sorang,secara lisan,,saja la tu nak test anak muridnya belajar ke tak kat rumah...yang boleh jawab duduk,yang kecundang berdiri atas kerusi..fuhhhh selamatgagap+gigil+senyum kerang=boleh jawab..

hakikatnya “3 i”ini adalah asas yang semua orang muslimin & muslihat mesti tahu dan faham..sebab tu dari peringkat sekolah dah kelas fardhu ain lagi telah di terapakn dan dimasukkan subjek ini dalam sukatan pelajaran..yang membezakannya adalah tahap ulasan pada bab tersebut yang semakin mendalam dan luas pada peringkat pengajian atau pendidikan tertinggi..

Apabila perinsip 3 “iini ada maka insyaallah kita tidak akan mudah tergelincir daripada landasan agama..sentiasa redha,sentiasa berbaik sangka kepada Allah dan sesama manusia..menuntut ilmu bukan untuk lulus peperiksaan semata-mata,menuntut ilmu sangat dituntut dalam Islam,dapat pahala kerana ia salah satu cabang ibadat..ilmu yang baik harus dikongsi dan disebarkan serta diamalkan..ilmu juga salah satu ujian daripada Allah..bila-bila masa sahaja DIA berhak mengambilnya semula..so jangan sombong bila sudah berjaya dan jangan kedekut berkongsi ilmu yang bermanfaat,,

wassalam 

29 October 2012

“”,,,DaHan YaNG rApUh,,,””

12:16 PM 0

Bismilahirahmannirahim..selawat dan salam buat rasul junjungan Muhammad SAW..smile!!!! Alhamdulillah..semoga anda yang membaca entry ini sentiasa sihat sejahtera..bagi yang kurang sihat,pergilah dapatkan rawatan di mana-mana klinik atau pun hospital sebelum ianya semakin berlarutan..Allah suruh kita usaha..mendapatkan rawatan juga satu usahakan??..jangan takut dengan doktor sebab dia pun manusia macam kita...

tetapi jika kesakitan itu sememangnya yang kita sendiri cari dan lakukan,,fikir-fikirlah ke mana harus di tuju untuk mendapatkan perlindungan dan pembelaan..saya jadi takut bila melihat berita di tv,hampa dan kecewa bila membaca berita yang dipaparkan pada setiap dada akhbar,,sayu dan pilu mendengar hebahan maklumat di stesen-stesen radio..marah dan geram apabila para sahabat yang perihatin tag info-info berkenaan di laman muka buku..bukan marah sahabat saya tapi bila melihat apa yang mereka kongsikan kepada saya saja..

perasaan yang saling bertingkah,bercelaru dan berkecamuk..amboi ngalahkan orang putus cintun la gitu..ahak..hukhuk..hati merintih Allahuakbar..syukur kerana negara kita bebas dari peluru tidak bermata,nuklear tidak berpeta dan bom tanpa kompas iaitu peperangan..tetapi lain pula kisahnya..isu pembuangan bayi,pembunuhan bayi baru lahir,,kes penderaan,merempit

setiap hari semakin menjadi-jadi dan berleluasa..pelbagai langkah dan tindakan telah di ambil ..telah dilaksanakan namun sepertimencurah air didaun keladi”..walau apa pun usaha yang dilakukan jika si pelaku tiada rasa takut kepada Allah,,ianya tidak akan ke mana..asas yang kukuh menjadi benteng pemisah antara dosa dan pahala..syurga dan neraka,,baik dan buruk serta membezakan manusia ataupun haiwan..inilah hakikatnya..KALIMAH SYAHADAH yang gitu,iman yang teguh,menjadikan Al-Quran sebagai peta dan kompas hidup insyaallah bukan sahaja kita mendapat dunia malahan juga mendapat akhirat..

umpama sebatang pokok..ada batang yang tinggi,besar dan tegap,ada daun yang sangat lebar dan hijau,banyak bunga dan tunas,buah yang sentiasa masak ranum tetapi rantingnya mati..di mana daun,buah tunas itu hendak tumbuh dan bergantung...

hiasi peribadi dengan ilmu dan keimanan..barangkali apa yang berlaku dan menimpa kita bukan atas kehendak dan kerelaan hati juga diri kita sendiri justeru itu aplikasikanlah akal yang telah Allah kurniakan sebaik-baiknya untuk membuat penilaian dan melakukan tindakkan..manusia adalah sebaik-baik kejdian,,jangan kita campakkan maruah sendiri kerana termakan hasutan iblis dan syaitan..sebagaimana sebaris ayat Al-Quran
نتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ
Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji),  serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman).  (Surah Ali `Imran: 110)
 wassalam 

25 October 2012

LaNgIt seDIh,,aWan menaNGIs..

10:03 AM 2

Assalammualaikum,,ahlan wa sahlan..:) smile..alhamdulillah suasana pagi yang cerah dan damai lagi permai..permulaan hari yang ceria..boleh la para isteri dan ibu menjemur kain diampaian dengan senang hati..ligatlah cik eton merempit pergi ke pasar beli sayuran dan bahan untuk memasak,,pak mat pulak dengan lagaknya parang di pinggang seperti pendekar meluru ke kebun nak menebas rumput katanya..

nikmat Allah beri tanda kasih dan sayangNYA kepada kita..dan kalau Allah turunkan hujan bukan bermakna Allah tak sayang atau cintakan kita tapi Allah sentiasa adil kepada sesiapa saja..bila hujan tumbuhan  pula mendapat manfaatnya..cik senah pun bolehlah penuhkan air di tempayan,,air di empangan akan bertambah,,pokok padi akan membesar elok..insyaAllah..

nasib petani akan terbela..betul tak..segala hadiah daripada Allah ini wajib kita jaga dan pelihara sebaiknya..bumi kita ini semakin dimamah usia..terlalu banyak kezaliman yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia..tanpa rasa belas,tarah bukit tidak berdosa sesukanya,menebang pokok semahunya,membuang sampah merata-rata..jika ini berterusan apa yang tinggal untuk khalifah masa hadapan,,

sudah matikah hati yang ada..nauzubillah..jangan menangis kalau ada yang terkorban dalam banjir yang melanda kerana kita sendiri yang punya angkara..jika ini berterusan,,bumi terseksa,, penghuninya merana,,bukan kita saja terasa bahkan,,langit juga sedih lalu awan pun menangis..kerana ia saling bertaut.. :)