30 September 2012

Rukun Islam Kelima ,,bukan HaJi,HaJJah semata-mata.,.

7:11 PM 0
...ada pepatah,tuah ayam nmpak dikaki,tuah manusia hanya Allah yg tahu..insan-insan terpilih ini sebahagian bsrnya sudah berada di tanah suci..menanti sahabat2 lain untuk bersama2 melaksanakan rukun yg 6(rukun haji)..
ada yg bertahun2 menanti,,ada pula yg baru sahaja mndaftar,,tp sudah dpt menjejakkan kaki ke sana..itulah rezeki daripada Allah namanya..(kunfayakun)
Dia tahu apa yg terbaik utk hambaNYA..bersyukur kepada insan yg terpilih mnjadi jemaah haji & tetamu Allah pada tahun ini..Allah berhak mmbuat pilihan sesiapa saja untuk melasanakan rukun Islam kelima pd tahun ini tanpa mengira pangkat dan warna kulit..
Alhamdulillah.. :)
semoga bermujahadah dan tawadhuk dlm beribadah serta mndapat haji yang MABRUR bukan kerana HaJi & haJJah semata..

28 September 2012

TitiK berMUla deTik perKeNAlaN,,NaMA ohh NamA..

1:46 PM 0
TitiK berMUla deTik perKeNAlaN,,NaMA ohh NamA..
"Assalammualaikum..buat apa tu..sini la kita sembang-sembang"..ermm dialog keramat cik kiah..hehehe..again..nk join vouge le tu..xpe..ala-ala retis(artis)gitu..hehehe,,duduk jauh dari kampung (KL je)..terasa mcm jauh sgt..dh tak dapat nk ikuti apa yg berlaku di kampung..tp yg paling seronok...bila tiba musim hujung mggu dan cuti sekolah..ada saja deringan phone kami..ermm ehhh bba mma...ehhh mak abh(mertua)..huhuhu..sibuk la juga..tak kurang kwn2 kenalan dr zaman ribena,,atau sekolah dan kenalan zaman remaja matang..ahaa blm tua lg tp akn tua,tu hakikat..klu tak sms,call..ermm yg canggih lg "tag"je kat fb..(share dgn en hubby)sharing is caring sayang..katanya..ha yelah..knpa semua bg tarikh ni..siap pesan lg..wajib datang..cewahh..insyaallah..ada terlepas tmujnji ke siap ada yg reminder ni???!!kwang..kwang..kwang.appoiment WALIMATULURUS rupanya..alhamdulillah Allah tlh pertemukan jodoh mereka..((bbrapa bln kemudian))ehh fenomena melanda lg..hot sms,call and  news...morning sickness le pulak..alhamdulillah..share good news adalah tindakan yg sihat..tak kurang jg yg excited tahap cemerlang akan shopping sakan sediakan keperluan baby..macam-macam ragam,,mncari nama yg sesuai pn ada dlm list tau(wajib),,nm sedia ada ditambah(siti+nur+++) ,, dicampur(arab+jawa),digabung(nm ist eri+nm suami)..mcm2 lg la 'di'...walau bagaimanapun,pilihan nama adalah aspek yg PALING penting sekali.nama itu akn dibawa hingga hujung nyawa.berilah nama yg baik kerana ia merupakan satu doa bila org memanggil kita..selain lambang identiti muslim dan muslimah itu sendiri..betul tak.... :) masakan tidak..cik kiah dgn cik senah pn bg nm yg indah pd cucu2 mereka..rayyan nur..afi hail..haa class x?...rujuklah buku panduan nama2 Islam yg ada sbg pnduan supaya apabila dihadapan Allah nanti ibu bapa tidak dipersalahkan kerana beri nm yg tidak indah..wassalam :)

27 September 2012

PeRdU cINta??kenapa PeRdU cINta eh??PeRdU??cINta??eermm,,,

11:16 AM 1
PeRdU cINta??kenapa PeRdU cINta eh??PeRdU??cINta??eermm,,,
aah,,ermm,,yup,,betul la tu,,"PeRdU" tu akar atau asas berdiri sebatang pokok..kalau pokok tu besar,boleh la petang-petang cik kiah dengan cik munah duduk kat perdu menyembang sambil makan pisang goreng dengan minum secawan kopi panas..hehehe..jangan marah ye cik munah dengan cik kiah..glamour you all masuk dalam first statement in my blog..kweng..kweng..aaha,"cINta"..semua manusia yang hidup diberi hati yang ada rasa cinta..pada dasarnya rasa cinta itu terlalu luas(universal)untuk dijelaskan.Bersyukurlah kita kerana Allah hadirkan,hidupkan dan suburkan rasa cinta dalam hati kita..kerana cinta manusia boleh berjaya..kerana cinta juga manusia boleh binasa..tapi cinta,,love,,pyar..pada Allah pasti membawa bahagia yg hakiki,,umpama sebatang pokok,kukuhnya dahan yang rimbun,buah yang banyak,daun yang lebar perlukan umbi yang kukuh supaya tidak mudah tumbang dilanda taufan.Pada dasarnya teguhkan rasa cinta pada PENCIPTA kita,,nanti cinta itu akan pesat berkembang.Sebab tulah frasa PeRdU cINta jadi pilihan hati..mesti dahaga dok khusyuk baca coretan ni..betul tak??ye la tuhh..kita minum dulu..jangan lupa baca Bismillah tau :) ......aarghh..lega Alhamdulillah..dah senja ni cik kiah,cik munah..balik le dulu..bila-bila kita sembang lagi..jangan lupa bawa keladi rebus pulak ye.. ;)