Tidak Menguntungkan Langsung

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖


TIDAK MENGUNTUNGKAN LANGSUNG || Untung?..ya siapa yang tidak suka pada hal yang mendatangkan keuntungan.Daripada keuntungan itulah puncanya kesenangan.Tetapi bagaimana cara mendapatkan keuntungan..juga bagaimana bentuk keuntungan yang diperolehi..sila tanya diri sendiri.Jalan mana yang dipilih..corak bagaimana yang diukir..warna apa yang dipadankan.


Ketika asyik dengan yang dikatakan untuk atau beruntung..silap percaturan,rugi jadinya..untung dan rugi bukan sahaja merujuk kepada sumber pendapatan atau harta benda..malahan lebih daripada itu sebenarnya..


SOMBONG.Kalau sedar diri tidak punya apa-apa..pasti rasa sombong itu lenyap serta merta.Kalau sedar semua yang kita miliki Allah punya dan hanya dipinjamkan kepada kita..nak dengar perkataan sombong pun kecut perut.Sombong yang paling bahaya adalah sombong hamba dengan Penciptanya.Buanglah rasa sombong itu kerana ianya tidak menguntungkan langsung.Jika sesama insan,silaturahim pasti meretak.Nauzubillahiminzaliq. Hindarilah.


Tiada salahnya bersikap sombong..namun kesombongan itu cukup sekadar pada perkara-perkara yang wajar..kemaksiatan..jenayah dan sebagainya..pada hal-hal baik..dekatilah dengan hikmah.


MAHAL.Jual mahal.Harganya mahal.Ada bezanya.Remaja sila jual mahal pada pelawaan-pelawaan kurang sihat ya.Tolak cara baik.Cari solusi yang menyelamatkan.Bertindaklah dengan sehabis bijak.Peniaga..ya harus bijak merebut peluang dan bermain harga.Untung sedikit..balik modal..pelanggan bertali arus..sentiasa ada tidak putus-putus,itu lebih berbaloi daripada untung berganda tetapi permintaan terus menjadi sepi.

Rezeki itu milik Allah SWT..ada di mana-mana.Asal gigih berusaha..insyaAllah.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

7 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Wkmsalam
    Carilah keuntungan di dunia
    kejarlah keuntungan di akhirat

    BalasPadam
  2. Sombong2 nak pergi mana jugak kan? Sombong dengan orang, hati tak tenang,

    BalasPadam
  3. Kadang2 yg rugi yg sedikit tu sebenarnya boleh bawa keuntungan. Jgn terlalu berkira. Hanya kerana sombong, berat balasan yg menanti nanti. Semoga kita di jauhkan dr sifat mazmumah tersebut.

    BalasPadam
  4. assalammualaikum kak..moga kita dijauhi dengan sifat sombong dan takbura ,biar sentiasa beringat siapa kita sebenarnya di bumi ALLAH ini

    BalasPadam
  5. Sama2 kita mencari untung dunia dan juga akhirat .. InsyaAllah berkat hidup

    BalasPadam
  6. cari untung yg boleh bawa keungtungan berganda di akhirat... insyaaAllah sama2 kita mencarinya... dan bimbing membimbing

    BalasPadam
  7. 'untung' dlm pelbagai aspek.
    yg selalu rampak = duit / pendapatan.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama