Selagi Masih Berkeinginan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


SELAGI MASIH BERKEINGINAN || Sebut keinginan berkait rapat dengan nafsu.Ikut rasa binasa,ikut hati mati,ikut nafsu lesu.Terhidanglah walau lauk pauk yang super mewah..kalau tiada nafsu makan..tidak ke manalah juga.Nampak tak.Besar juga peranan nafsu yang menimbulkan pelbagai keinginan dalam kehidupan kita sehari-hari.Nafsu menyuburkan keinginan seterusnya mempengaruhi kehendak..Semangat juga salah satu ramuan dalam melaksana apa yang diingini.


Sebut sahaja frasa nafsu..sekali dengar sepertinya kurang manis.Nafsu kalau diacuankan dengan baik dan lurus,murni sahaja impaknya.Allah meghidupkan nafsu pada setiap jasad itu bukan sia-sia..tidak juga sekadar suka-suka.Beserta nafsu yang penuh dengan rasa berkeinginan itu ada akal dan iman.Tiket ke mana yang kita tempah bergantung juga pada hasil pengemudian nafsu-akal-iman.hati-hati..jangan sampai nafsu mengemudi hidup kita..

LAGI..LAGI DAN LAGI.Adakala fizikal seolah menolak..keterbatasan kudrat yang semakin dimamah usian itu sering bertingkah dan adakala tewas apabila rasa ingin lagi..lagi dan ladi itu sentiasa segar dan bercambah.Justeru tidak hairan mengapa ada sebahgian insan-insan istimewa..atau insan-insan keistimewaan upaya lebih berjaya dan cemerlang.Semuanya atas izinNYA dan keinginan yang berkobar-kobar untuk menyerlah dizon yang positif.

AJAL ITU NOKTAH. Bak kata orang-orang tua yang sering PC dengar.."selagi mulut nak makan selagi itu kenalah bekerja mencari duit.."tidak banyak sedikit anak-anak tetap menberi wang saku namun kepuasannya bila terima hasil usaha sendiri lain nikmatnya..Apa pun yang sedang diusahakan sekarang dengan kegigihan..kalau tidak mampu dihentikan oleh sesama insan..sampai saatnya Allah akan menghentikannya juga.Noktah pada usaha,doa,tawakkal dan redha adalah ajal.

*terima kasih ukhuwah
#sama-sama mencari redha Ilahi
Previous
Next Post »

22 comments

Write comments
July 12, 2017 at 10:31 AM delete

semoga semua baik2 saja ya..

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
July 12, 2017 at 11:31 AM delete

Keinginan kita mmg tiada batas moga tercapai tapi setiasa berpada mngawalnya.

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
July 12, 2017 at 1:55 PM delete

Kalau ikutkan keinginan mmg banyak kak PC.. Harapnya tak mengikut nafsu la.. hehe.. Lea ni pun parah jugak keinginannya.. Ekekeke..

Reply
avatar
Ana Suhana
AUTHOR
July 12, 2017 at 2:26 PM delete

Semoga kita dapat memacu nafsu kita ke arah kebaikan mudah-mudahan.

Reply
avatar
July 12, 2017 at 2:43 PM delete

menahan nafsu dri segala keinginan. inshaAllah.. :)

Reply
avatar
Noor Azlan
AUTHOR
July 12, 2017 at 2:49 PM delete

Keinginan yang tidak penamatnya.... betul tu nafsu akan sentiasa ada untuk mencapai sesuatu... sehingga rasa tidak pernah puas...

Reply
avatar
July 12, 2017 at 3:46 PM delete

Apa2 pun, akal dan iman kita perlu mengemudi nafsu.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2017 at 9:20 PM delete

Amin....insyaAllah :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2017 at 9:22 PM delete

Betul la Lea..kak PC pun ada je senarai tu :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2017 at 9:23 PM delete

Amin...amin...amin Sis..doanya begitu :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2017 at 9:24 PM delete

Betul :) cuma kena bijak mengemudi.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
July 12, 2017 at 9:25 PM delete

Betul tu Pakcik WP :)

Reply
avatar
galaksi viral
AUTHOR
July 13, 2017 at 12:46 AM delete

Semoga kita semua memperolehi kebahagiaan dunia dan di akhirat. InsyaAllah. Aamin.

Reply
avatar
dorsett pink
AUTHOR
July 13, 2017 at 7:35 AM delete

Keinginan saya nak makan banyak-banyak-banyak. Hehehe

Reply
avatar
dorsett pink
AUTHOR
July 13, 2017 at 7:35 AM delete

PC, sy dah reply komen PC kat entry saya pasal phd tu

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon