Merawat Bisa Di Hati

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


Related image


Google Image

MERAWAT BISA DI HATI || Tajuk bukan mainkan..macam tajuk lagu..ada tak komposer nak guna tajuk ni buat tajuk lagu..tidak pun buat tajuk drama bersiri..filem ke..*nampak tak bila sesekali PC mula pasang angan-angan..atau lebih tepat dan padatnya berangan..tahap keluar mentol berbiji-biji hujung cuping telinga nih😉😉*..

Bisa dihati yang PC maksudkan bukan kesakitan yang perlu dirawat dengan ubat-ubatan mahupun vitamin..bukan, tapi ini kalau tidak dirawat bakal mendatangkan kesan luar jangka...memudaratkan juga tanpa disedari..jiwa kacau jadinya..boleh terganggu emosi..

LEBIH MENDEKATI.Setiap apa yang berlaku atas kehendakNYA..kalau Allah beri penyakit pasti telah Allah sediakan penawarnya..jika Allah datangkan masalah pasti Allah juga beri kita jalan penyelesaiannya..apa yang boleh kita lakukan usaha,doa dan terus bertwakkal padaNYA.

MENANGIS.Bila fikiran dan hati kita sarat dengan sesuatu yang berat untuk ditanggung tetapi tidak berdaya untuk diluah..ya,menangis itu salah satu cara untuk meluah..menangis itu tidak bermakna menampakkan kelemahan diri tapi sebenarnya untuk meringankan kalau tidak keseluruhan sebahagian bebanan yang ditanggung itu pun sudah memadai..alhamdulillah..syukur..percayalah..menangis itu buat diri lebih rasa ringan dan tenang dengan apa yang tergalas.Menangislah kepadaNYA.

LUAHKAN.Selain menangis,luahkan melalui pena juga salah satu cara.Coretkan setiap apa yang dirasai secara berterusan dan berhemah..kenapa berterusan dan berhemah..kerana ianya salah satu cara untuk membantu emosi kita lebih stabil insyaAllah..dan pastikan lebih berhemah..pastikan tidak sewenang-wenangnya mencoret apa yang kita rasa secara terbuka kerana dalam pada kita asyik berkongsi apa yang kita rasa..biarpun untuk menenang perasaan tetapi mesti bijak memilih saluran.Jangan sampai mengaibkan diri sendiri dan orang lain juga.Takut-takut daripada orang berasa kasihan bertukar menjadi benci dan meluat.


Berkongsi itu tidak salah..tapi perlu ambil tahu dan pertimbangkan sebaik-baiknya apa yang wajar dan tidak wajar dikongsikan..💗Perdu Cinta💗
BERCUTI. Dalam bercuti boleh lakukan banyak perkara.Sebut bercuti tidak semestinya perlu keluar kawasan..tidak perlu juga berbelanja sakan..atau tidak juga wajib ke spa dan sebagainya..mungkin tidak menjadi masalah kepada yang berkemampuan memilih cara ini untuk mencari dan merawat bisa di hati...sedangkan setiap orang berpotensi untuk menanggung beban emosi..bagaimana yang kurang berkemampuan..cukup diberi masa  untuk bersendirian juga sudah memadai..lakukan hobi yang mungkin telah lama ditinggalkan..itu juga terapi sebenarnya.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi



Tag : Santai
8 Komen untuk "Merawat Bisa Di Hati"

semua yg PC senaraikan mmg dapat tenangkan hati. tp yg selalu echa buat tu menangis je huhuhu.

PUJUK HATI JGN TERLEBIH EMOSI

lakukan aktiviti yang berfaedah untuk merawar bisa hati.
Juga selalu meminta pertolonganNya.

Bila akak ditimpa masalah, otak sentiasa berfikir dan terus berfikir mencari jalan penyelesaiannya.. Anggaplah ianya sebagai dugaan.

sebenarnya kak pc.masalah itu tidak akan pernah luput dlm kehidupan manusia..kerana masalah lah kita kdg2 menghargai hidup berTuhan dan kerdilnya diri...dan masalah dan hati xpernah akan hilang selagi kita hidup kan kak pc

Bisa hati... lukanya tak dilihat, tapi paling sukar nak sembuh... hanya Allah jua yg mampu membantu dengan semangat dan rahmatNya... subhanallah.

bisa di hati, lambat sembuhnya & meninggalkan parut

Uih bisa di hati, bahaya tu kak. Mesti dirawat dengan baik sebelum menular ke bahagian lain..

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top