Matanya Orang..Telinganya Orang..Mulutnya Orang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


MATANYA ORANG..TELINGANYA ORANG..MULUTNYA ORANG || Bersyukur bila Allah kurniakan pancaindera yang sempurna untuk kita..jaga baik-baik..manfaatkan juga ke arah yang baik-baik ya 😊.Salam Isnin yang indah😉..selamat qada puasa dan selamat melaksanakan puasa sunnat.

Aura Ramadhan kian terasa.Atau mungkin PC saja yang over dan rasa begitu.Promosi raya sudah bermula dari awal tahun sedang promosi Ramadhan baru sahaja bermula.Tidak mengapalah.Asal kita tahu batasannya.

MATANYA ORANG.Tidak perlu tunggu buka mulut pun kita boleh tahu reaksi dan emosi melalui mata..marah,gembira,sedih..yes sinar mata itu unik.Dan biarpun memandang pada perkara yang sama namun fokusnya pada satu-satu sudut itu berbeza beza kerana daya tarikan dan rasa tertarik setiap individu itu berbeza.

Lalu seorang wanita/lelaki dihadapan tiga orang lelaki/wanita..Lelaki/wanita A - lebih tertarik pada wajahnya.Lelaki/wanita B - lebih fokus pada potongan dan bentuk tubuhnya.Lelaki/wanita C - tumpuannya pada pakaian dan penampilannya.Siapa yang paling berasa nikmat dan beruntung sebenarnya?..bagi lelaki dan wanita yang menundukkan pandangannya..insyaAllah.

TELINGANYA ORANG.Dia dengar C..saya dengar E..eh..eh..mana satu ni..dah jangan tarik-tarik rambut..aurat tu..nak lebih selamat tanyalah biarpun berkali-kali..tiada salahnya bertanya..kalau takut lupa..risau silap..silalah mencatat kerana itu lebih baik daripada teragak-agak..

MULUTNYA ORANG.Kita tak boleh kawal mulut orang kecuali diri dia sendiri yang ada usaha nak didik mulut tu.Begitu juga kita..orang lain cuma boleh nasihat,selebihnya atas diri sendiri juga.Orang cakap kita dengarkan..kemudian tapis siap-siap..bila tiba giliran kita cakap pilihlah perkataan yang baik-baik walau pun susah..susahnya bila kita asyik dibom dengan perkataan perkataan yang menjarum dan menggunting..silap -silap kita terus bersilat..

Sabar dan syukur itu nikmat bila ingat kematian kian mendekat..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

Previous
Next Post »

15 comments

Write comments
ucing
AUTHOR
April 17, 2017 at 11:40 AM delete

menarik membaca dengan pancaindera kita.Hi..Sertai segmen tonton ucing nak try irama melayu.(^_^).

Reply
avatar
April 17, 2017 at 12:32 PM delete

Biasanya orang lebih memilih kata mengikut emosi negatif berbanding kata mengikut emosi stabil. huhu...

Reply
avatar
April 17, 2017 at 12:43 PM delete

yang penting kita jaga mata kita, telinga kita dan mulut kita dulu.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:44 PM delete

kan..itu yang tak seronoknya =(

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:45 PM delete

itu yang sebaik-baikny Pakcik WP :)

Reply
avatar
Ana Suhana
AUTHOR
April 17, 2017 at 12:47 PM delete

salam Isnin PC. ana pun dah rasa bahang Ramadhan ni =)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 2:42 PM delete

Waalaikummusalam Sis..kan...seronok lain macm :)

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
April 17, 2017 at 3:47 PM delete

JAGA SEMUA ANUGERAH ALLAH YG KITA MILIKI

Reply
avatar
April 17, 2017 at 4:43 PM delete

syukur selalu...alhamdulillah

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 10:04 PM delete

InsyaAllah kak PI...kerana semuanya juga ujian :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 17, 2017 at 10:05 PM delete

Alhamdulillah...moga rasa subur yang ada sentiasa subur :)

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
April 17, 2017 at 10:21 PM delete

Mata, telinga & mulut orang memang tak boleh dijaga.. So, kite jagalah yang kite sendiri kan kak PC... :)

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
April 17, 2017 at 11:32 PM delete

Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan kpd kita semua agar menjaga mata, telinga dan mulut agar sentiasa beroleh rahmatNya... aamiin.

Reply
avatar
April 18, 2017 at 3:07 PM delete

tu kita setuju..dua benda tu lah jugak bawa kita kepada pahala atau dosa

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon