Ada Masa Batu..Sesekali Tisu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ada Masa Batu..Sesekali Tisu
Google image 

ADA MASA BATU..SESEKALI TISU || "Sedangkan pantai boleh berubah..begitu jugalah hatinya manusia"..mesti kaitkan dengan hatikan..kerana baik hati maka baiklah keseluruhannya..dan sebaliknyalah..besar peranannya hati itu membentuk diri kita di muka bumi Allah ini.

BOLEH BERUBAH.Ya hati kita Allah punya..dalam jasad kita yang juga Allah yang punya.Berserta hati,adalah akal.Dan di antara keduanya ada nafsu.Sampai waktu kita berserah,namun sebelum itu kita kerah..kerah dan kerah diri.Allah beri setelah lihat ikhtiar kita walau sedikit dan kecil sahaja.Nak usahakan..tidak mahu kerugian. Luar jangka itu tafsiran kita manusia pada DIA kuasa "kun fayakun" milikNYA.

TAKUT.Takut atau ketakutan itu salah satu daripada banyak perasaan yang ada pada diri sesiapa pun.PC pun ada perasaan takut juga.Banyak faktor rasa takut itu bercambah dan subur dalam hati kita.Ada ketika ianya membuat kita hilang rasa keyakinan.Sama ada berpunca daripada diri sendiri (pengalaman hidup) atau juga disebabkan faktor sekeliling yang sering mempengaruhi.Secara peribadi mempunyai rasa takut itu normal dan wajar kerana kita manusia biasa..namun jangan sampai rasa takut itu menjurus kepada hilang rasa kepercayaan kepada qada dan qadar serta meragui kekuasaanNya.


Mempunya prinsip itu perlu agar menjadi insan yang tidak mudah dipergunakan orang lain..namun tidak salah juga bertoleransi untuk manfaat bersama..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-samamencari redha Ilahi 
Previous
Next Post »

7 comments

Write comments
E'in
AUTHOR
April 22, 2017 at 11:21 AM delete

betul tu.. tak semestinye kite tengok orang tu kuat, die takde rase sedih.. kekadang die tutup perasaan die dengan tersenyum aje..

Reply
avatar
Ana Suhana
AUTHOR
April 22, 2017 at 12:52 PM delete

betul tu PC. bila rasa takut dan bimbang menguasai diri, jangan sampai hlg kepercayaan pada qada dan qadar. kena bijak menangani mainan perasaan tu.

selamat berhujung minggu PC

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 22, 2017 at 2:20 PM delete

Betul...orang macam ni hebat sebenarnya kerana mampu mengawal emosinya..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
April 22, 2017 at 2:22 PM delete

Sebolehnya elakkan rasa takut hingga tahap begitu..kesannya tu yang merisaukan...
Selamat berhujung minggu Sis Ana

Reply
avatar
Ana Fatihah
AUTHOR
April 22, 2017 at 6:21 PM delete

Biasalah hatikan berubah2. Kadang keras seperti batu, kadang lembutnya seperti tisu. Bersederhanalah.. Jangan terlalu keras atau jangan juga terlalu lembut sehingga menjadi lembik! :)

Reply
avatar
dorsett pink
AUTHOR
April 22, 2017 at 8:02 PM delete

Wow! PC ni orang sastera rupanya

Reply
avatar
SalbiahM
AUTHOR
April 24, 2017 at 1:14 PM delete

Apa pun, Allah juga yang memegang hati kita. Berdoalah agar tidak berbolak- balik..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon