Sudah Diukir Cantik Jangan Pula Di Padam

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SUDAH DIUKIR CANTIK JANGAN PULA DI PADAM || Seni itu luas.Seni lukis,seni suara,seni lakonan,seni khat,seni mempertahankan diri,seni jahitan dan anyaman..seniman juga berseni..tapi seniman bujang lapok tu tajuk cerita Alahyarham Tan Sri  P Ramli ya,harap maklum 😅.Ada orang minat sangat dengan seni-seni ni..gigih.Ada juga yang suam-suam kuku minatnya.Terus tidak masuk di otak dan hati pun ada..sebut saja pun seni dah reject awal-awal.Suka atau tidak sebenarnya kita semua sedang mengukir sesuatu sepanjang perjalanan kehidupan di dunia ini.😆

BIASA-BIASA ITU LEBIH BERBISA.Ada yang biasa-biasa walau pun hakikatnya dirinya penuh ilmu ukhrawi..tidak kurang yang macam luar biasa biarpun hakikatnya biasa-biasa..manusia ini banyak ragam..pelbagai fesyen.Sukar diandai gerak gerinya..jangan kata luka terhiris pisau yang tumpul itu perit dan pedih kerana hirisan daripada belati yang cukup tipis dan tajam itu juga bisanya berganda..yang berasa sakit itu roh dan nyawa yang sebati pada darah daging dikeseluruhan tubuh.Tetapi bila hati kita rasa terguris..itu bermakna rasa perasaan itu sedang sakit dan disakiti.Wahai mulut dan lidah..berhati-hati jangan berubah menjadi belati.

KERUGIAN BESAR.Hendak melakukan perkara baik bukan mudah.Banyak cabarannya.Sudah lakukan kebaikkan,jangan sesuka hati memusnahkan.Diri sendiri perlu diingatkan selalu...kalau rasa nak buat perkara tidak baik..detikkan dalam hati..."aku susah payah buat baik...aku susah kumpul pahala..ruginya kalau aku buat benda ni (perkara yang tidak baik)..sia-sia jadinya..". .istighfar cepat-cepat dan banyak-banyak..cubalah praktikkan..insyaAllah ok..

PASAKKAN ARAH.Peranan hati itu besar..kerana niat dihati.Baik atau buruk mula lintasannya daripada hati.Kalau condongnya ke arah baik...insyaAllah baik jadinya..kalau berat sebaliknya..begitulah nantinya..dah kalau seimbang macam mana pulak?...banyakkan muhasabah diri...dekati PENCIPTA..rapat dengan insan-insan yang boleh membawa kita lebih rapat dan dekat denganNYA..buatlah pilihan dengan bijak..kita boleh berkawan dengan semua orang...sesiapa pun..tapi bijaklah menapis setiap apa yang dibawa kepada kita..

*terima kasih ukhuwah 
#mencari redha Ilahi 

Previous
Next Post »

17 comments

Write comments
Noor Azlan
AUTHOR
March 9, 2017 at 9:21 AM delete

Indah betul kata-kata PC.... Hanya jauhari sahaja faham maksudnya...

Reply
avatar
raihanah
AUTHOR
March 9, 2017 at 9:27 AM delete

thanks sharing ni pc

Reply
avatar
Seorang Syed
AUTHOR
March 9, 2017 at 10:54 AM delete

Setuju kak, kalau kita nak jadi baik, banyakkan berkawan dengan orang yang baik-baik yang membantu dan sentiasa mengingati kita.

Reply
avatar
Ridz
AUTHOR
March 9, 2017 at 12:49 PM delete

Yer hati memang memainkan peranan penting. TQ Kak PC utk post ni.

Reply
avatar
Nour Adieb
AUTHOR
March 9, 2017 at 2:14 PM delete

hati & niat, itu yg penting kan PC.

Reply
avatar
Zizie Zack
AUTHOR
March 9, 2017 at 9:50 PM delete

Allah tu Maha pengasih.. kita niat baik terus dapat pahala. kalo kita niat jahat, buat baru dpat dosa.. MasyaAllah besar kasih Allah pada kepada kita..

Reply
avatar
March 10, 2017 at 12:25 AM delete

redha Illahi itu sungguh penting untuk kita di dunia dan di alam sana. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 10, 2017 at 9:35 AM delete

Betul...sebab adakala untuk kita kekal baik bersendirian agak sukar berbanding ada yang saling menyokong..insyaAllah :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 10, 2017 at 9:36 AM delete

Tepat sangat Zie..sangat tulus kasih sayang Allah SWT pada kita hambanya :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 10, 2017 at 9:38 AM delete

Sangat perlu dan sangat penting Busyra :) moga redha itu ada untuk kita...ameen.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 10, 2017 at 9:39 AM delete

Terima kasih Bro NA...kadang risau juga takut maksud tak sampai :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 10, 2017 at 9:41 AM delete

Nour adieb..betul dan tepat :)

Reply
avatar
Siqah Hussin
AUTHOR
March 10, 2017 at 3:52 PM delete

Sebab tu dikatakan diri binasa jika terlepas cakap. Kadang2 kita takde niat, tapi menguris hati orang lain. Harap dimaafkan :)

Reply
avatar
hainom OKje
AUTHOR
March 10, 2017 at 6:02 PM delete

Terima kasih atas pesanan untuk hati dan jiwa PC. Moga menjadi penawar yang bagus untuk kita semua

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
March 13, 2017 at 4:12 PM delete

Moga kita semua tidak tergolong dikalangan org2 yg mempersiakan nikmat Illahi... aamiin.

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon