Cuti Sekolah Dulu-dulu

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖

Cuti Sekolah Dulu-dulu
Google Image

CUTI SEKOLAH DULU-DULU || Alhamdulillah cuti sekolah sudah bermula ya..ada negeri hari ini sudah hari ketiga cuti sekolah..ada yang baru masuk hari kedua..asal cuti..itu satu nikmat buat murid-murid..hihi..

Ada beza ke cuti sekolah zaman dulu-dulu dengan zaman sekarang ni..kalau sebut cuti sekolah sama sahaja pun yang mungkin membezakannya adalah pengisiannya.

Susun jadual.Ecececeh....susun je..ikut belum tahu..sebabnya bila tahu nak cuti sekolah masing-masing dah buat perjanjian giliran rumah siapa dulu nak diterjah..bukan nak menyiasat ke menemuramah ke..nak main la apa lagi..hihihi..tapi bagusnya...kami akan pastikan semua kerja sekolah disiapkan terlebih dulu..kasut sekolah dibasuh kemudian dikapur..yang mana berkeyakinan untuk gosok baju sendiri..gosoklah dulu awal-awal..gantung dalam almari..yang rasa-rasa takut sejarah mungkin berulang tudung belubang dek iron terlalu panas..mak ayahlah yang bantu..kikikikiki.. 

Aktif dan kreatif.Bila dah berkumpul ramai-ramai..terus terang kami bercampur lelaki perempuan kerana saat itu kalau sebut bermain..memang kami bermain sungguh-sungguh..kalau yang lelaki kena tendang atau kena terajang memang pasrah sahaja muka..kalau yang perempuan kena booooo dengan budak lelaki..haa berani ke..hihihi..tapi kami sangat akrab..maklumlah zaman belum baligh..belum mummaiyez..waktu ini jugalah masing-masing akan menjadi kreatif dengan cara masing-masing.*Bukan maksud PC anak-anak atau murid-murid zaman sekarang tidak kreatif..bukan begitu..*

Bermalas-malasan itu mengundang padah.Selain bergembira sebab boleh bermain dengan kawan-kawan..cuti sekolah lazimnya PC sendiri akan ikut arwah nenek ke kebun..petik kopi..fuhhhh..sebelum cuti sekolah dah di booking..huhu..lemah lutut bila mengenangkan betapa banyaknya semut bakal merayap-rayap di baju..😌..dah nama pun budak..umpan coklat..lupa semut..hahaha..bangun lewat???..jangan harap..masa cuti sekolah nilah mama asyik sibuk dengan bunga dan ayam...hahaha..taktik tu..taktik...ingat kita tak tahu agaknya..kuikuikui...tapi impaknya hingga kini..betapa ibu bapa kita sangat berfikiran jauh..terima kasih mama..terima kasih babah..

Zaman jahiliah..bila PC ada bayang-bayang nak jadi derhaka..ini mama cakap..

....hari ini...belajar masak niat untuk jaga perut mama babah.....satu hari nanti jadi tanggungjawab untuk jaga perut suami dan keluarga sendiri...

..dan hari ini......inilah realitinya..👆

Meriah doa dan ukhuwah.Kenapa PC kata meriah doa dan ukhuwah..kerana sepanjang cuti sekolah akan sentiasa ada yang datang ke rumah..bayangkan sehari 6...7 orang datang beri salam,bukankah itu doa...bila 4...5 orang sama-sama makan jajan dan ais krim Malaysia atas buaian sambil cerita impian masing-masing..itukan ukhuwah..subhanAllah..ada hikmahnya saat itu kami belum lagi terdedah dengan teknologi..sekiranya ada ini semua tidak menjadi kenangan manis untuk dikenang dan disimpan..dan hari ini..melalui teknologi kami masih berhubung mengimbas kisah lalu..manisnya melebihi gula dan madu..

Selamat bercuti anak-anak..adik-adik semua..manfaatkan setiap ruang dan peluang yang ada..jaga solat..jaga diri..💗

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

14 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Kak ana dulu tine cuti atau tak sama je. Main 24 jam. Zaman kanak-kanak penuh dgn kegembiraan. Tiada masalah nak fikir. Rindu pulak dengan saat kapur kasut. Kalau malas basuh, calit je kapur atas yang kotor tu. 😅😅

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihihihihihi..syok wo cuti sekolah..kalau kat sekolah kan kak bila kawan terpijak je kasut PC..cepat2 PC amik kapur tulis tu..gosok kat kasut yang terpijak tu,,hihihihihihi...dulukan guna papan hitam/papan hijau... :)

      Padam
  2. Zaman pakcik dulu2 kalau cuti sekolah aje, masuk estet kerja kongsi kang.
    Gaji masa tu RM2 - RM3 aje sebagai buruh sementara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooo betul la pakcik...babah PC pun cakap gitu...kadang ambil upah kopek kelapa biji tu..nak cari duit bantu adik beradik kecik2 :)

      Padam
  3. Seronok sebenarnya cuti sekolah.. Tapi kena manfaatkan betul betul ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat seronok..nanti sampai dh naik sekolah cerita tak habis2 :)

      Padam
  4. Teringat zaman kanak-kanak bila cuti sekolah suka sangat sebab berkumpul dengan sepupu di kampung. Banyak kenangan indah terutama kenangan main masak-masak, hehehe 😅

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak..hihihihi..kalau PC bila tahu je sepupu nak balik mesti dah siap2 beli buku mewarna tu..kikikiki..sejam dah boleh siap semua..siap kulit diwarna.. :)

      Padam
  5. masa cuti sekolah dulu abam kie suka gi mandi sungai n masuk hutan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hihihihi..mesti seronok..itulah yang lazimnya kawan2 lelaki PC buat..tapi tempat PC tak ada sungai...jadi parit la sasarannya..lagi2 musim hujan...

      Padam
  6. biasa cuti balik kampung, dah duduk KL, time cuti sekolah nak berkubang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Peluang bergembira di kampung ya...bestkan...yang kat kampung sibuk minta cikgu buat rombongan ke bandar..biasanya minta nak pergi KL..hahahahahah :)

      Padam
  7. cuti sklh cikna dulu2 xde istilah balik kg pun, mana xnye kami bukan family yg senang nak blik kg pun mkn masa 10jam sudahnya bila time cuti cikna main je keje sklh time mlm baru buat....;-)

    BalasPadam
  8. hehehe lea dulu2 time cuti sekolah main redah aje.. tak de jadual bagai.. main jerk kejenye.. hahaha

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama