33
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SAMA-SAMA || Banyak perkara yang boleh membuatkan kita berasa bahagia dan gembira..sangat banyak.Bagi PC balik kampung itu salah satu perkara yang sangat menggembirakan dan paling membahagiakan..syukur sangat-sangat walaupun tidak berlama-lamaan di kampung*yang ni sedih 💘 dan pedih*..tapi tidak mengapalah syukur itu perlu..biar seketika manfaatkan semaksimanya.


sama-sama

Terapi..sejauh mana pun ayam-ayam ini pergi..sampai masa akan mencari tuannya juga..minta makan..seolah sepertinya rutin kita..7.00 pagi tunggu minta sarapan..12 tengahari makan tengahari..5 petang makan malam lah tu agaknya..itu kalau mood sangat berdisiplin..datang angin kus-kus ke pus-us...10 kali nampak kelibat tuannya..10 kalilah minta makanan...hahahahaha...adakala manjanya itu boleh membuat air mata menitis..subhanaAllah..kalau haiwan seperti ayam boleh kenal tuannya mengapa kita manusia segelintirnya seolah tidak mahu mengenal Tuhan.

Babah : Jua tengok babah glamor..banyak peminat..kalah retis..
PC : Pulak dah..kenapa?
Babah : Ayam tunggu babah,nak minta makan...*sambil senyum-senyum dan bercakap dengan ayam*
PC : Eh haah la...hahahaha*Moga Allah limpahkan rezeki babah mama..ameen.* 

Erti tanggungjawab itu luas.Bila kita sudah berkesanggupan untuk memelihara haiwan ternakkan sama ada untuk peliharaan semata-mata *kucing* atau menjadi sumber makanan tidak pun pendapatan*ayam,itik dan lainnya*,tergalas tanggungjawab yang besar untuk kita mengendalikannya dengan baik..setelah itu berserah pada Allah..kita saling memerlukan..saling membantu satu sama lain.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi


Post a Comment

  1. ayam pun pandai untuk sama2 rasa kan

    ReplyDelete
  2. bestnye ade kampung.. nyaman je rase.. tambah lagi ade bela ayam macam tu.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..boleh jadi terapi juga..cukup masa boleh buat lauk terutamanya untuk bulan ramadhan seterusnya raya.. :)

      Delete
  3. Kakcik rasa teringin hendak tinggal di kampung semula. Bercucuk tanam dan membela ayam... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betuk kak...dapat jugalah jimat sikit kak..bercucuk tanam..ternak ayam..itik..kalau tak jual pun...boleh guna untuk keperluan sendiri kan kak.. :)

      Delete
  4. DI KAMPUNG HIDUP BERSAMA ALAM SEMULA JADI

    ReplyDelete
  5. Dalam sungguh makna di sebalik coretan ini, terima kasih kak kerana mengingatkan saya.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) sama2..sesungguhnya kita saling sana2 memerlukan..

      Delete
  6. Betul raihanah...walhal tiada akal.. :)

    ReplyDelete
  7. Betul kak PI. .nikmatnya pun lain macam..bangun pagi...subhanaAllah :)

    ReplyDelete
  8. Tulah..bila akak balik kampung..memang jam 7 pg,12 tghr dan 5 ptg...siap sedialah...dari yang ayam dewasa sampai anaknya nyanyi depan pintu.. :>)

    ReplyDelete
  9. tak pernah rasa pelihara haiwan2 macam ayam ni,
    macam syok juga duk bagi makan ayam haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok sangat..kak PC paling suka bila duduk tengah2 ayam keliling kita makan jagung...subhanAllah...

      Delete
  10. seronoknya pc... bila tgk ayam2 tu teringat citer dato alif syukri abg kosmetik tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok kak Sheila...sangat2..mungkin dah dari PC kecik babah mama bela ayam dan kucing...hihi...lagi2 bila tengok ayam2 ni membesar...aah pC pun ada tengok juga abg kosmetik tu...hihi :)

      Delete
  11. Suasana hidup di kampung babah PC tu macam samaje dengan pakcik.
    Berternak dan bertani dah jadi rutin hidup.
    Terapi minda, terapi hati dan fizikal.
    Semoga kedua orang tua PC terus sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Pakcik WP...rasa gembira je...bila balik ayam baru menetas....bila balik lagi dah besar semuanya...hihi.. :)

      Delete
  12. Bestnya dapat balik kg. Kak Ana tak pernah merasa suasan kg tau PC. Kg suami pun dekat bandar. Macam mana tu? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat seronok kak...walau sekejap pun berbaloi...alahai..yeke kak... ; (

      Delete
  13. Best bela ayam, cukup masa boleh sembelih sendiri... jangan lupa curi telur ayam... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...biasanya bulan puasa...seterusnya raya...alhamdulillah boleh buat lauk.. :)

      Delete
  14. Hurm.

    Teringat suasana kampung pulak tengok ayam2 ni.

    ReplyDelete
  15. sy dok d pekan. x leh bela ayam sbb laman x luas mcm umah ayah di kg tu.. so sad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak apa cikgu AK..bila balik kampung boleh la tengok ternakkan... :)

      Delete
  16. seronok nya ada kawasan untuk membela ayam...

    betul dah mengambil tanggunjawab untuk membela jangan lupa memberi makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sangat seronok...betul...tapi ayam...kenyang pun tetap jalan merata..hihihi... :) tapi balik minta makan on time...

      Delete
  17. Comel jerk dialog atas tu.. hehehe.. Best kalau rumah ada tanah lapang.. leh buat aktiviti berkebun dan bela ayam itik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah rutin babah akak Lea...dari anak ayam tu kenit sampailah dah besar...kalau hilang seekor pun risau babah tu...termenung..huhu... :)
      Betul Lea..nak menternak sikit2..nak bercucuk tanam sikit2...alhamdulillah.

      Delete
  18. Teringat Abah bela ayam dulu...beratus ayam kampung..hari2 bercakap ngan ayam...fikir balik betul juga apa maksud tersirat dalam entry ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) kan...bila kita bela atau ternak ayam ke...dari ayam tu anak lagi...sampai besar...tertahun tahun..ianya dah jadi sebahagian diri kita...macam kawan berhibur...

      Delete
  19. Ayam sedap di makan.. telur pun hari2 org makan hehee :) :)

    ReplyDelete

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH..

 
Top