Sama-sama

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SAMA-SAMA || Banyak perkara yang boleh membuatkan kita berasa bahagia dan gembira..sangat banyak.Bagi PC balik kampung itu salah satu perkara yang sangat menggembirakan dan paling membahagiakan..syukur sangat-sangat walaupun tidak berlama-lamaan di kampung*yang ni sedih 💘 dan pedih*..tapi tidak mengapalah syukur itu perlu..biar seketika manfaatkan semaksimanya.


sama-sama

Terapi..sejauh mana pun ayam-ayam ini pergi..sampai masa akan mencari tuannya juga..minta makan..seolah sepertinya rutin kita..7.00 pagi tunggu minta sarapan..12 tengahari makan tengahari..5 petang makan malam lah tu agaknya..itu kalau mood sangat berdisiplin..datang angin kus-kus ke pus-us...10 kali nampak kelibat tuannya..10 kalilah minta makanan...hahahahaha...adakala manjanya itu boleh membuat air mata menitis..subhanaAllah..kalau haiwan seperti ayam boleh kenal tuannya mengapa kita manusia segelintirnya seolah tidak mahu mengenal Tuhan.

Babah : Jua tengok babah glamor..banyak peminat..kalah retis..
PC : Pulak dah..kenapa?
Babah : Ayam tunggu babah,nak minta makan...*sambil senyum-senyum dan bercakap dengan ayam*
PC : Eh haah la...hahahaha*Moga Allah limpahkan rezeki babah mama..ameen.* 

Erti tanggungjawab itu luas.Bila kita sudah berkesanggupan untuk memelihara haiwan ternakkan sama ada untuk peliharaan semata-mata *kucing* atau menjadi sumber makanan tidak pun pendapatan*ayam,itik dan lainnya*,tergalas tanggungjawab yang besar untuk kita mengendalikannya dengan baik..setelah itu berserah pada Allah..kita saling memerlukan..saling membantu satu sama lain.

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi


Previous
Next Post »

33 comments

Write comments
raihanah
AUTHOR
February 8, 2017 at 9:02 AM delete

ayam pun pandai untuk sama2 rasa kan

Reply
avatar
E'in
AUTHOR
February 8, 2017 at 10:50 AM delete

bestnye ade kampung.. nyaman je rase.. tambah lagi ade bela ayam macam tu.. huhu

Reply
avatar
Kakcik Nur
AUTHOR
February 8, 2017 at 11:01 AM delete

Kakcik rasa teringin hendak tinggal di kampung semula. Bercucuk tanam dan membela ayam... :)

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
February 8, 2017 at 11:39 AM delete

DI KAMPUNG HIDUP BERSAMA ALAM SEMULA JADI

Reply
avatar
Ana Fatihah
AUTHOR
February 8, 2017 at 11:44 AM delete

Berdisiplinnyaa ayam2 tu. Heheh

Reply
avatar
Shikin Razali
AUTHOR
February 8, 2017 at 11:50 AM delete

Dalam sungguh makna di sebalik coretan ini, terima kasih kak kerana mengingatkan saya.. =)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:33 PM delete

Alhamdulillah..boleh jadi terapi juga..cukup masa boleh buat lauk terutamanya untuk bulan ramadhan seterusnya raya.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:35 PM delete

Betuk kak...dapat jugalah jimat sikit kak..bercucuk tanam..ternak ayam..itik..kalau tak jual pun...boleh guna untuk keperluan sendiri kan kak.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:36 PM delete

:) sama2..sesungguhnya kita saling sana2 memerlukan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:37 PM delete

Betul raihanah...walhal tiada akal.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:38 PM delete

Betul kak PI. .nikmatnya pun lain macam..bangun pagi...subhanaAllah :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 1:41 PM delete

Tulah..bila akak balik kampung..memang jam 7 pg,12 tghr dan 5 ptg...siap sedialah...dari yang ayam dewasa sampai anaknya nyanyi depan pintu.. :>)

Reply
avatar
Seorang Syed
AUTHOR
February 8, 2017 at 2:07 PM delete

tak pernah rasa pelihara haiwan2 macam ayam ni,
macam syok juga duk bagi makan ayam haha.

Reply
avatar
Sheila Adziz
AUTHOR
February 8, 2017 at 2:42 PM delete

seronoknya pc... bila tgk ayam2 tu teringat citer dato alif syukri abg kosmetik tu...

Reply
avatar
February 8, 2017 at 3:21 PM delete

Suasana hidup di kampung babah PC tu macam samaje dengan pakcik.
Berternak dan bertani dah jadi rutin hidup.
Terapi minda, terapi hati dan fizikal.
Semoga kedua orang tua PC terus sihat.

Reply
avatar
Ana Suhana
AUTHOR
February 8, 2017 at 3:34 PM delete

Bestnya dapat balik kg. Kak Ana tak pernah merasa suasan kg tau PC. Kg suami pun dekat bandar. Macam mana tu? Hehe

Reply
avatar
Noor Azlan
AUTHOR
February 8, 2017 at 5:54 PM delete

Best bela ayam, cukup masa boleh sembelih sendiri... jangan lupa curi telur ayam... hehe

Reply
avatar
Elih Japahar
AUTHOR
February 8, 2017 at 6:47 PM delete

Hurm.

Teringat suasana kampung pulak tengok ayam2 ni.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 8:52 PM delete

Seronok sangat..kak PC paling suka bila duduk tengah2 ayam keliling kita makan jagung...subhanAllah...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 8:54 PM delete

Seronok kak Sheila...sangat2..mungkin dah dari PC kecik babah mama bela ayam dan kucing...hihi...lagi2 bila tengok ayam2 ni membesar...aah pC pun ada tengok juga abg kosmetik tu...hihi :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 8:57 PM delete

Betul tu Pakcik WP...rasa gembira je...bila balik ayam baru menetas....bila balik lagi dah besar semuanya...hihi.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 8:59 PM delete

Sangat seronok kak...walau sekejap pun berbaloi...alahai..yeke kak... ; (

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 8, 2017 at 9:00 PM delete

Betul...biasanya bulan puasa...seterusnya raya...alhamdulillah boleh buat lauk.. :)

Reply
avatar
Abam Kie
AUTHOR
February 8, 2017 at 10:12 PM delete

sy dok d pekan. x leh bela ayam sbb laman x luas mcm umah ayah di kg tu.. so sad..

Reply
avatar
aRz MoHa
AUTHOR
February 8, 2017 at 11:29 PM delete

seronok nya ada kawasan untuk membela ayam...

betul dah mengambil tanggunjawab untuk membela jangan lupa memberi makan

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 9, 2017 at 12:34 AM delete

Tak apa cikgu AK..bila balik kampung boleh la tengok ternakkan... :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 9, 2017 at 12:37 AM delete

Alhamdulillah sangat seronok...betul...tapi ayam...kenyang pun tetap jalan merata..hihihi... :) tapi balik minta makan on time...

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
February 9, 2017 at 1:00 PM delete

Comel jerk dialog atas tu.. hehehe.. Best kalau rumah ada tanah lapang.. leh buat aktiviti berkebun dan bela ayam itik..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 9, 2017 at 9:34 PM delete

Begitulah rutin babah akak Lea...dari anak ayam tu kenit sampailah dah besar...kalau hilang seekor pun risau babah tu...termenung..huhu... :)
Betul Lea..nak menternak sikit2..nak bercucuk tanam sikit2...alhamdulillah.

Reply
avatar
Amanda Suria
AUTHOR
February 9, 2017 at 10:10 PM delete

Teringat Abah bela ayam dulu...beratus ayam kampung..hari2 bercakap ngan ayam...fikir balik betul juga apa maksud tersirat dalam entry ni

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 9, 2017 at 11:12 PM delete

:) kan...bila kita bela atau ternak ayam ke...dari ayam tu anak lagi...sampai besar...tertahun tahun..ianya dah jadi sebahagian diri kita...macam kawan berhibur...

Reply
avatar
Khir Khalid
AUTHOR
February 10, 2017 at 9:17 AM delete

Ayam sedap di makan.. telur pun hari2 org makan hehee :) :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon