Harapnya Tidak Hanya Pada Gula

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

HARAPNYA TIDAK HANYA PADA GULA ||Gula pasir,gula tebu,gula kelapa,gula perang,gula ekstrak daripada daun stevia..apa lagi..ha bila cakap yang baik-baik,,perkataan yang sekali sebut buat hati cair macam coklat meleleh..auww itu sweet talker..alahai..hati-hati jangan terpedaya..siapa yang tak suka manis-manis..lebih gula jadi penyakit..kurang gula jadi musibah..namun sumber tenaga tidak hanya pada manisnya gula..sebab itu sederhana itu lebih baik..dan lagi satu jangan lupa...gula dan semut berpisah tiada..hihi..🐜

Harapnya Tidak Hanya Pada Gula
google image

Tidak perlu modal tapi dapat pulangan keuntungan.Senyuman.Ikhlas kerana Allah..dengan izin Allah senyuman itu mengerat silaturahim..menambah kawan yang sedia ada..menjernihkan yang keruh...menyejukkan hati yang panas..meleraikan rasa kekusutan..dan banyak lagi sebenarnya..daripada senyuman juga ada yang dah bercucu sekarang ni..alhamdulillah..asbab jodoh dengan izin Allah..murah senyuman itu bagus dengan syarat murah itu bertempat dan dengan senyuman itu diri kita tidak hingga dianggap murah..pandai-pandailah bawa diri.

Nilaikanlah (berharga)kemanisan itu pada senyuman...

Daripada Abu Dzar RA katanya, Rasulullah SAW bersabda kepadaku,

Janganlah engkau anggap remeh apa-apa amalan yang baik walaupun kebaikan itu dengan sekadar menunjukkan muka yang manis semasa bertemu dengan saudaramu.
 
(Hadith Riwayat Muslim)

Salam Jumaat semua..

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi

 

Previous
Next Post »

28 comments

Write comments
Belogs JM
AUTHOR
February 24, 2017 at 9:01 AM delete

waalaikumussalam PC.
benar tu, bukan susah untuk mendapat pahala, senyum pun dapat pahala. tak berat pun tuk tersenyum. kan...

Reply
avatar
February 24, 2017 at 10:18 AM delete

nilai kemanisan bukan hanya pada benda fizikal...kadang yg sembunyi, yg mudah pun boleh jd benda yg menggembirakan org lain :)

Reply
avatar
Ana Suhana
AUTHOR
February 24, 2017 at 10:21 AM delete

Terima kasih atas Peringatan. Walau senyuman itu sedekah tp biar pada tempat yang dibenarkan. 👍

Reply
avatar
February 24, 2017 at 10:54 AM delete

senyum ada lah gula sebaiknya
kurgkan manis dalam minuman
lebihkan manis dalam senyuman

ewahhh ;)

Reply
avatar
Lea Azleeya
AUTHOR
February 24, 2017 at 10:58 AM delete

Terima kasih atas perkongsian ni kak PC... Lea senyum pada kak PC skrg ni.. Hehehe

Reply
avatar
February 24, 2017 at 1:06 PM delete

Manis itu terpakai pada yg sedap, cantik, indah tapi bila salahguna memang membawa padah, celaka dan musibah. Berpada-pada, bersederhana dan biar kena pada tempatnya baru indahlah hasilnya.

Senyum tak kena bayar tapi indahnya panjang dirasa. Ni kakak senyum tau PC:)

Reply
avatar
kak gojes
AUTHOR
February 24, 2017 at 3:12 PM delete

senyuman yg manis tak perlu gula kan PC...hai...dah lama KG tidak singgah...(mood berblog ke lautan)

Reply
avatar
Noor Azlan
AUTHOR
February 24, 2017 at 5:39 PM delete

Ada saya terfikir, kenapa semut tidak makan makanan atas dapur memasak saya, saya masih musykil... tapi makanan yang ditinggalkan terbiar dia akan makan... lagi satu air kosong, memang selalu menjadi tempat pengkebumian semut-semut yang berani... haus sangat ke semut?

Reply
avatar
February 24, 2017 at 6:09 PM delete

betul-betul. senyum ni kena bertempat. jangan time orang tengah-tengah serius dalam perbincangan, tetibe senyum. pelik tu hehe.

saya tag akk kat sini http://www.sayidahnapisah.com/2017/02/give-away-by-ashasrah.html :)

Reply
avatar
AMER JAYA
AUTHOR
February 24, 2017 at 11:05 PM delete

senyummm tak perlu kata apa..... heheh... :D

Reply
avatar
nadeanour
AUTHOR
February 24, 2017 at 11:09 PM delete

alhamdulillah utk sebuah peringatan. senyum itu sedekah.

Reply
avatar
Mama Kembar 3
AUTHOR
February 25, 2017 at 7:10 AM delete

Senyum selalu, InsyaAllah

Reply
avatar
aRz MoHa
AUTHOR
February 25, 2017 at 12:51 PM delete

insyaallah akan selalu ingat pesan ini...sentiasa senyum

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 12:59 PM delete

Betul..banyak perkara kecil yang memudahkan kita tambah pahala...cumanya kerana pahala itu tidak kelihatan..ianya menjadi besar dan berat.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:00 PM delete

Betul tu Sally..banyakkan sebenarnya..terpulang bagaimana kita untuk menjadikan ianya sweet :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:01 PM delete

Sama2 kak Ana...betul...biar bertempat kalau nak sedekah senyuman tukan kak :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:03 PM delete

Cewah...hihi :) senyuman itu terapi diri...terapi untuk yang melihat juga..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:04 PM delete

Sama2 Lea.. :) hihihi..ok boleh terbayang senyumannya tu..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:07 PM delete

Yup..betul kak Zakie...senyum itu mudah dan indah..tapi kalau salah bawaannya binasa diri kak..cukup senyum kerana DIA..bukan kerana dia..dia..dan dia..bila kita tahu wajar dan sebaliknya senyuman itu diberi..insyaAllah selamat..ok kak..PC pun senyum ni.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:09 PM delete

Betul..manisnya datang dari keikhlasan hati..dari niat yang betul..sibuk ya dengan urusan kerja KG.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:16 PM delete

Alhamdulillah kerana Allah tidak mendorongkan semut untuk menjamah apa yang bukan rezekinya..setiap dalam rezeki kita ada bahagian untuk yang lainnya..bukan sahaja untuk sesama insan..mungkin bahagian itu untuk tumbuhan,haiwan dan serangga juga..dan makanan yang dibiarkan(terdedah mungkin)tidak digalakkan untuk kita makan..justeru kita juga tidak tidak akan makan atau minum setelah dimasukki semut..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:17 PM delete

Kan..betul tu..jadi nak senyum pun berpada-pada :)
Owh...terima kasih tag kak PC tau..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:18 PM delete

Betul..tak perlu kata apa2 dibibir dan dihati :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:19 PM delete

Ameen...alhamdulillah..tapi mesti berpada-pada ya.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:21 PM delete

Sedekah paling mudah nadeanour :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
February 25, 2017 at 1:21 PM delete

Mama senyum bersama kembar 3 :) :) :)

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon