Janganlah!!..Eh Dibuat Juga..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


JANGANLAH!!..EH DIBUAT JUGA.. || Kalau kita cakap dengan budak belum baligh(belum cukup umur)..belum mummayiz(belum tahu beza baik dan buruk) kadang nak marah pun kena fikir banyak kali..biasanya semakin ditegah semakin itu dibuatnya..namanya pun budak..itu yang kena sabar lebih daripada biasa..kena cakap elok-elok..bagi sebab yang munasabah..berbanding cakap dengan yang remaja atau dewasa purba..lain caranya..bukan banyak kali fikir tapi kena banyak kali jentik hidungnya laju-laju*hikhik..gurau je😶*.

Janganlah!!..Eh Dibuat Juga..
Google Image

Bicara tin kosong.Kalau dulu-dulu..tingkap atau pun tangga itulah tempat paling nikmat dan terbaik untuk bicara tin kosong...kalau yang lelakinya warung-warung kopi..tidak pun di pondok tunggu bas hujung kampung..sambil membuat pembakaran terbuka beramai-ramai..💨💨💨..bila dah ada telefon rumah..tak nampak orangnya tapi dengar suaranya.eh..magik sungguh..tapi sekarang lebih canggih untuk menjoyah,mensenah dan membedah*tiada kena mengena yang masih hidup atau yang telah mati nama-nama ini*..sekadar di hujung jadi comel-comel belaka..*eleh macam PC tak mengumpat..kan..eh mengumpatlah..habis pahala yang secubit itu ditolak satu persatu..Allahu..nangis sendiri*bercakap belakang itu mengumpat..bercakap depan-depan itu pun mesti berhati-hati..ya walau pun betul tapi ingat kalau apa yang kita cakap itu mengguris hati pun tak elok juga.Kalau dah buat,istighfar,minta maaf..kita boleh berubahkan..teknologi tidak silap..bergantung pada kita bagaimana mengemudinya..

Perasan hak sendiri.Bersyukur dengan apa yang kita ada.Kalau tiada,usahakan,kalau tidak mampu minta bantuan daripada orang lain..sesekali..jangan selalu nanti jadi bahan dosa pada kita dan orang lain juga.Percayalah mungkin hari ini apa yang orang bantu itu benar ikhlas..namaun tidak mustahil 10 tahun akan datang saat dia minta bantuan daripada kita sedang saat itu kita tidak berdaya membantu selain doa,,ya keikhlasan 10 tahun yang diucap dahulu boleh bertukar menjadi bencana jiwa..menjadi sia-sia semua.Eh,tidak semua begitu sikapnya tapi ada.Jangan ambil hak orang.Kalau ucapnya pinjam segera pulangkan.

Jangan kita terlalu ikut dan takut dengan apa yang orang kata sedangkan kita tidak dengar dan ikut apa yang Tuhan suruh..💗Perdu Cinta💗
*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Allah
Previous
Next Post »

3 comments

Write comments
Khir Khalid
AUTHOR
January 12, 2017 at 9:10 PM delete

Moga kita semua dijauhkan dari manusia yg tak baik dan sentiasa tergolong dikalangan org2 yg benar dan ikhlas... aamiin

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
January 12, 2017 at 10:16 PM delete

Amin...amin..amin...harap sangat begitu.. :)

Reply
avatar
January 14, 2017 at 2:04 AM delete

betul tu .. jangan mendengar ckp org tp dngrlah perintah Allah. :)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon