Simpan Dulu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SIMPAN DULU || Emosi sukar dijangka..kadang baik-baik sahaja..kadang tiba-tiba jadi carca-merba..jangan kata orang lain..diri sendiri pun kadang tidak boleh faham dengan rentak emosi sendiri..alahai..kalau kaum wanita bila kelihatan moody terus dicopnya angin senguggut sudah datang..walhal kadangkala ada asbab lain..tapi elok jugalah kalau terus membuat kesimpulan begitu tidak perlu jawab banyak temuramah daripada wartawan tidak bertauliah..sedangkan orang tu moody sebab dah tiga hari sembelit..hehe...*bulan Ramadhan ni memang kurang minum..oleh itu banyakkan minum selepas waktu berbuka untuk menanpung kekurangan sedikit air pada tubuh kita ya*

Ketara perbezaannya..zaman remaja mungkin kita mudah melatah..bukan melatah yang pantang dicuit tu..opocot..opocot oooo mak kau tu..bukan..bukan..ini melatah yang cepat bertindak ikut perasaan..ha..pantang dikeji sikit..tidak boleh diprovoks sikit cepat melentingnya..cepat hangat bak kata orang utagha..tidak pun *panas baran yang tidak kritikallah*..sepuluh awak hentam...dua puluh kita balas serangan...sampai terkulat-kulat kawan tu..semakin masa berlalu..seiring bertambahnya angka pada usia dan semakin kita sedar ajal semakin menghampiri..kita semakin berusaha untuk berubah..in sya Allah..alhamdulillah..bagus..teruskan..

Belajar mengawal...amarah itu ada pada diri setiap orang yang hidup..sedih juga sentiasa mendampingi kita walau di mana..pedasnya bahasa itu ketika bercakap tidak usah dinafi lazimnya lebih pedas daripada cili padi..boleh buasir hati jadinya..tiada siapa boleh mengawal..kecuali kita minta agar Allah bantu kita untk mengelakkannya daripada lebih parah..simpan dulu setiap rasa-rasa yang panas membara itu..simpan dulu kata-kata yang pedas itu..simpan untuk dilentur agar tidak terus dihambur hingga ada jiwa-jiwa yang lebur..tujuannya satu..biarpun nampak berpura seolah tiada apa-apa itu lebih baik daripada kita menunjukkan aib diri sendiri.. 

#mencari.redha.Allah
*terima kasih ukhuwah
Previous
Next Post »

5 comments

Write comments
June 16, 2016 at 8:29 PM delete

See kita pun sedar sebenanrnya kita sendiri taktau nak apa bila moody. Halaihai perempuan :') Bertabah la lelaki huhu

Reply
avatar
Mazlan Othman
AUTHOR
June 16, 2016 at 11:01 PM delete

Wkmsalam.
Semakin berusia kita, sepatutnya semakin matang tindakan kita.

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 17, 2016 at 1:12 PM delete

Kan...sebab tu bila perempuan diam je...biarkan...nanti ok sendiri...kerana kadang minda dan emosi sedang berdebat kencang :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 17, 2016 at 1:13 PM delete

Betul pakcik...setuju :)

Reply
avatar
Siqah Hussin
AUTHOR
June 17, 2016 at 4:06 PM delete

Moody nie di luar jangkaan. Tetiba boleh jadi dan tetiba boleh hilang. Ajaib betul. Cuma harap masa moody janganlah ada yang menegur. Memang terkena secara tak sengaja nanti. Huhu

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon