Tertekan??

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

TERTEKAN?? ||Stress aku!..stress..stress..stress..biasakan dengar macam ni..tertekan..tidak pernah memilih pangkat atau darjat..bangsa mahupun agama..kerana ianya boleh dilalui oleh sesiapa sahaja..kecil besar..tua muda..mahupun remaja..ya sesiapa dan di mana-mana..kalau di tanya tiada seorang pun suka pada situasi tertekan..dan kalau diberi pilihan mahu nyah dengan kadar yang paaaaaling segera situasi menyesakkan itu..betul?..eh ingat main-main ke..haruslah betulkan..rasa tertekan ini umpama virus yang berbahaya..jika tidak ditangani dengan betul boleh menyebabkan seseorang itu bertindak diluar kewarasan..

Ada banyak sebab kita mengalami tekanan..*ini pendapat PC sendiri ya..*..
))>>; Melakukan sesuatu dalam keadaan terpaksa...
kalau dah namanya pun terpaksa haruslah rasa tertekan itu berganda-ganda..bila kita lakukan bukan atas kehendak diri kita sendiri..

))>>; Melakukan sesuatu di saat-saat akhir..
sikap ambil mudah pada semua perkara walhal perkara itu penting pun sebenarnya tidak berapa elok..sebabnya siapa yang susah??..diri sendiri jugakan..kan..kan..

))>>; Tidak  faham apa sebenarnya yang dilakukan..
bila kita buat kerja kita sendiri..yes kita tahu daripada awal hingga akhir..alaupun kadang kita terpaksa berhenti sekerat jalan..nak sambung semula pun in sha Allah tiada masalah sebab kita yang urus sepenuhnya..tapi bila kita ambil tugasan orang kerana arahan atau diminta untuk bantu..sangat berlainan cara dan gayanya..

))>>; Tidak perolehi apa yang diingini..
rasa yang biasa akan kita alami..bila kita nak sesuatu kemudian tidak dapat..gagal atau sebagainya..ya rasa kecewa itu sememangnya ada ada

))>>; Faktor sekeliling..
ini yang paling dominan..banyak penyumbang kepada rasa tertekan juga puncanya adalah daripada faktor sekeliing..saudara mara..rakan-rakan..jiran tetangga..adik beradik..dan lainnya..

Setiap orang ada cara tersendiri untuk mengawal emosi..untuk tarbiah masalah yang dihadapi..lain orang lain caranya..ada yang rasa tertekan..dapat minum segelas milo panas kemudia kembali ok..nampak tak ada macam macam cara..terserah..namun sebelum aplikasikan pelbagai cara..sebelum cuba pelbagai petua dan sebelum mencari jalan pintas apa kata muhasabah diri terlebih dahulu..cari DIA terlebih dahulu..dampingi DIA dahulu pada langkah pertama sebagai solusi yang yang PALING utama..in sya Allah..Allah pilih kita untuk rasa tertekan pasti berhikmah..

*terima kasih ukhuwah..

Tag : Info
2 Komen untuk "Tertekan??"

Ada ustaz pernah cakap... org yg tak sembahyang akan senang tertekan atau stress... bila dah stress mulalah tak puas hati, cepat bengang dan panas baran... wallahualam... t kasih atas perkongsian PC.

Ada kebenarannya uga sebab solat itu menenangkan jiwa kita hamba...sebab itu selalu dipeasa bila rasa marah cepat-cepat ambil wudhuk in sha Allah dapat sejukkan hati..amin :)

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top