Memang Tidak Mudah

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum..

MEMANG TIDAK MUDAH ||Salam Jumaat kepada semua ukhuwah yang singgah ziarah PC..alhamdulillah..terima kasih..Jumaat di minggu ketiga bersamaan 13 Sya'ban 1437H..subhan Allah..alhamdulillah syukur pada MU YA ALLAH..atas nikmat iman..nikmat kesihatan..Allahu..

Sedekah itu bukan terhad kepada wang ringgit..sedekah itu terlalu besar dan luas pengertiannya..nasihat yang baik itu juga sedekah..sentiasa berpesan-pesan itu juga sedekah..tapi tolonglah..jangan sedekah pahala kita pada orang lain kerana kelalaian diri kita sendiri..hingga menyebabkan kita jatuh fakir di akhirat kelak..nauzubillahiminzaliq..

A003

Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.(Surah Al 'Asr : Ayat 3)


Senang ke hendak berpesan-pesan ni??...haruslah susah..kalau pesan(kirim) barang atau sesuatu dengan kawan pun kawan tu fikir 10..15 kali..lagi la kalau sekadar pesan air liur..kan...dapat kawa tidak berkira untunglah awak...tapi kalau dapat yang belum kita buka mulut memesan dia dah tentukan dulu pengerasnya..ha tidak ke lebam hati kita..hehe..silap-silap copot anak mata hitam..berputih matalah jawabnya..

Menjawab...satu tabiat yang kurang manis bila sedang berkomunikasi dengan pihak lain dan awak sibuk menjawab..belum habis orang tu bagi nasihat awak terlebih dulu menjawab..kalau sekadar menjawab tidak mengapalah lagi..eh siap awak pula menyoal..hakiktnya bukan mudah untuk kita memberi nasihat dan berpesan-pesan pada perkara yang baik..kerana tidak semua orang suka pada perkara hakikat..nak juga berpesan-pesan?..boleh..dengan syarat..

Sabar..kerana kita kena bersiap sedia dengan 1001 ragam orang.
Rajin..membaca..buat kajian bagaimana untuk menarik hati orang yang ingin kita cuba nasihati..
Cekal..mungkin orang yang berasa tidak puas hati itu akan bertindak balas diluar jangkaan kita...
Tawakkal..betulkan niat..seterusnya tawakkal pada NYA dalam apa pun situasi..
In sya Allah..tidak selamanya kita dibenci dan dimusuhi..pada setiap amal kebaikkan itu pasti ada ranjaunya...pasti banyak durinya...hujungnya moga kita diingati kerana sedikit kebaikkan..

*terima kasih ukhuwah.
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

10 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Manusia memang ada pelbagai ragam kak pc.. ada yang ok ada jugak yg k.o.. hehe.. ramai jugak jumpe org yg bila nk berkirim beli barang guna air liur aje tanpa amek kire org yg dipesannya tu ada duit or tak.. huhu... bila tak nak tolong cakap org tu kedekut.. walhal dia tataw masalah org tu.. kesian.. ramai sgt org camni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul...ada yang tak kisah...guna duit dulu nanti dah beli janji baru bayar...yang sedih tak bayar...alahai..yang penting kena jujurlah..setiap orang kena jujur...kesian diri sendiri...kesian juga orang lain..

      Padam
  2. betul lah tu sis..ramai sgt jumpa manusia yg mcm dlm entry sis ni..
    aKak, klu nak kirim selalunya memang akan bagi duit terus.. ataupun bank in.. bab-bab kirim dgn org pastu guna air liur jer memang segan.. malu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak..kesian kat orang...mungkin dia nak minta duit segan..hadi kalau kita kirim sanggup je..tapi kita kena ada kesedaran kendirilah...hehe.. :)

      Padam
  3. sgt tidak mudah PC.
    lain org lain hati.

    BalasPadam
  4. Memang sukar. Kadangkala kita ingat orang tu sama hati dan cara berfikir dengan kita, alih2 telahan kita salah. Memang kena sabar dan tidak putus asa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seperti orang sukar mentelah hati mita...begitu juga kita sangat sukar memahami hati orang lain,. :)

      Padam
  5. Demi masa. Sesungguhnya manusia kerugian. Kecuali org2 yg sentiasa berpesan2 kpd kebenaran dan berpesan2 dgn sabar... subhanallah walhamdulillah...

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama