Sejuk Hati

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم
Assalammualaikum..

SEJUK HATI ||Asalnya daripada sepasang mata yang melihat..apa pun yang kita lihat pasti sampai kepada akal dan hati kita..MATA - HATI - AKAL(OTAK/MINDA) hingga lahirlah rumusannya..

Sejuk Hati
Google Image

Baik yang kita nampak maka baiklah tafsirannya...buruk yang kita lihat maka kurang baiklah tanggapannya..itu memang automatik..bukan di buat-buat..pandangan pertama..tafsiran pertama...dan kemudian barulah akan ditapis dengan budibicara iman..ilmu dan mungkin pendapat peribadi...sebab itulah ada istilah debat...kalau pun tidak berdebat dengan pihak lain...berdebatlah dengan diri sendiri...tapi jangan terlebih emosi..

Adakala yang kita lihat itu tidak semestinya ia begitu..jadi jangan mudah buat tafsiran dan menyebarkannya..mungkin saat itu..ketika itu ianya kejadian pertama berlaku dihadapan mata kita...sedangkan sebelum ini tidak pun sebegitu...tidakkah kita berdosa terusan membuat kesimpulan membuta tuli...jadi...pandang...istighfar...in sha Allah ok..

Sejuk hati melihat perkara baik depan mata...sejuk hati mendengar ungkapan sopan pada telinga..sejuk hati bila dikhabarkan dengan perkhabaran membahagia...tapi hidup bukan begitu..sesekali seakan diuji dengan kehangatan juga..terimalah apa adanya..mungkin itu rencah untuk buat kita lebih dewasa mengemudi kehidupan..

*terima ksih ukhuwah..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

4 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

Terbaru Lebih lama