Paksa

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

PAKSA || Sebut dan dengar perkataan "PAKSA" itu pun dah cukup menjengkelkan..belum lagi diperlakukan...terpaksa..dipaks..memaksa..keadaan yang membolehkan orang atau diri sendiri rasa menyampah..lagi lagi bila pada perkara yang kita paling tidak suka..

paksa
Google Image 

Tidak suka tidak bermakna tidak boleh bertubah dan bertukar menjadi sebaliknya.."jangan tak suka sangat..jangan benci sangat takut nanti terlajak suka.."..itulah yang sering kali peringatan halus daripada orang-orang yang lebih dewasa..daripada mak-mak kita..atok-atok kita...*eleh senyum-senyum kuih siput tu kenapa..bukan khusus melibatkan perasaan cintan cintun sahaja ya..adoi..pendek kata pada perkara-perkara yang sewajarnyalah..*

Wajar kita paksa diri untuk lakukan perkara baik..patut kita paksa diri agar tidak terlalu emosi dan mesti kita paksa diri untuk memenuhi tuntutan agama yang berhukum..rasa terpaksa??..ya mungkin pada awalnya hati memberontak..tapi percayalah lama-kelamaan ianya bakal berubah..setiap perkara baik yang kita paksa dan usahakan mesti Allah sertakan dengan bantuan..

Penyumbang bantuan terbesar adalah bermula pada diri kita sendiri..kita buka langkah pertama."bantulah dan sayanglah diri sendiri terlebih dahulu"..kemudian sebarkan kepada orang sekeliling..in sha Allah kemudian tiada rasa terpaksa untuk lakukan kebaikkan..
Previous
Next Post »

4 comments

Write comments
April 10, 2016 at 1:17 AM delete

Memang betul. Jgn tak suka sgt. Pasti itu la yg akan suka. Apa2 pun bbalik pada hati kt sendiri sbg manusia.

Reply
avatar
April 10, 2016 at 7:41 AM delete

salam kak , betul sometimes kita kena paksa diri kita ni

Reply
avatar
Syaidah Seha
AUTHOR
April 10, 2016 at 12:40 PM delete

ya, betul tu kak. kadang perlu paksa diri untuk berubah.

Reply
avatar
adianiez AIDA
AUTHOR
April 12, 2016 at 4:00 PM delete

dipaksa.
terkenang kan anak2 aida kat umah.
solat. buat baik. fikir baik. belajar.
as at now semua kena suruh. bila diorang x endah, aida paksa.
in shaa Allah...
paksa sesuatu yg baik. lama2 nanti moga diorang jatuh cinta.

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon