Memang Pahit..Manis Itu Gula

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

peria biasa
Peria (Biasa)

Google Image

MEMANG PAHIT..MANIS ITU GULA ||Haaaa hari ini PC nak kongsi tentang "PERIA"..wuuuuu..macam dah terasa-rasa pahitnya..yang pahit itu ubat..betul tak..sawi pun ada rasa pahit-pahit juga cuma tidak seberapalah pahitnya tu..siapa suka makan peria??..cepat senyum...*dulu PC tak suka makan sayur peria..betul tak tipu..tapi lama kelamaan lidah macam dah serasi..tekak pun alhamdulillah layan..*..macam mana nak hilangkan rasa pahit peria????...mama ke..mak mertua PC ke..dan turun temurun ke PC sekarang ini...lepas saja buang biji peria tu..hiris tipis-tipis..cepat-cepat rendam dalam air garam..hihihihi..pahit lagi???..alahai...macam mana ni....hihihi..tumis kering campur telur..eh..pahit lagi...masak lemak campur udang..apa????..tetap pahit???...cubit nak cubit..lolipop manis dik...*jangan marah..PC gurau je*..

Selain dimasak peria juga boleh dibuat jus..peria ada dua jenis..peria yang biasa tu dan lagi satu peria katak(sumpah comel tapi pahitnya boleh buat muka kedut macam kertas direnyukkan..kihkihkih)...lazimnya peria katak(nama je bukan katak yang loncat-loncat tu)+epal hijau+batang saderi=jus..yeyyyy sila minum dengan muka penuh keredhaan ya..nak membebel sila dalam hati sahaja...kapsul peria pun ada tau..jadi tiada alasan pahit lagi..nak atau tidak sahaja sebenarnya..



 peria katak
Peria Katak
(bitter gourdbitter melonbalsam pear ataubalsam apple)
Google Image

Peria Katak..Pokok ini banyak ditumbuh di Asia SelatanAsia TenggaraChina, dan Caribbean untuk buahnya yang boleh dimakan dan yang merupakan sayur yang paling pahit di dunia. Tempat asalnya tidak diketahui kecuali pokok ini berasal dari kawasan tropika. Nama botaninya Momordica charantia..mempunyai kulit yang menggerutu dan berwarna hijau muda ketika mentah..Peria katak juga mempunyai pelbagai kegunaan sebagai ubat tradisional,serta berpotensi untuk merawat jangkitan HIV. Dalam perubatan Ayurveda India, Peria Katak sering diperlihatkan sebagai sejenis "insulin tumbuhan" dan oleh itu, amat disyorkan untuk pesakit kencing manis. Di Filipina, teh peria katak digunakan dengan amat berjaya untuk merawat kencing manis dan kawalan gula darah bagi orang miskin. Rasa pahit peria katak datangnya daripada kandungan kuinin yang tinggi dan secara kebetulan, telah dianggap oleh orang-orang Asia, serta Panama dan Columbia, sebagai bahan untuk mencegah dan merawat demam malaria. (SUMBER RUJUKKAN)

Hehehehe...gigih siapa yang boleh makan peria katak dicelur dengan sambal belacan sambil bersembang tempat percutian terindah di Malaysia..kerana orang lain mungkin dah mencecet-cecet minum air 4..5..gelas nak hilangkan rasa pahit yang menyengat..kihkihkih..

*terima kasih ukhuwah*
#maaf kerana entri panjang meleret...



Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
ucing
AUTHOR
April 12, 2016 at 6:00 PM delete

Bagus untuk kesehatan (>.<)

Reply
avatar
Mazlan Othman
AUTHOR
April 12, 2016 at 8:02 PM delete

Sayuran yang mempunyai pelbagai khasiat perubatan.
Mudah ditanam dan cepat mengeluarkan hasil.

Reply
avatar
paridah
AUTHOR
April 12, 2016 at 9:22 PM delete

pahit2 peria katak bolleh awet muda n pnjngkan usia insyaAllah.

Reply
avatar
April 13, 2016 at 11:12 AM delete

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Reply
avatar
Siqah Hussin
AUTHOR
April 13, 2016 at 3:54 PM delete

Pahit keria yang ada khasiatnya. Tapiii siqah tetap tak makan. Tak tahan kak dengan pahit tu. Huhu

Reply
avatar
Mas EKO
AUTHOR
April 14, 2016 at 3:02 PM delete

Betul sekali..., terima kasih infonya

masekojm.blogspot.com

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon