Ubah Persepsi

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
UBAH PERSEPSI || Sekolah..pusat pengajian tinggi..adalah gedung ilmu...malahan di mana-mana sahaja tempat yang boleh kita perolehi ilmu yang bermanfaat ya itulah gedung ilmu untuk kita..ilmu tidak semestinya perlu ada buku dan pensil ditangan setiap masa untuk mencatat..belajar bertukang juga ilmu dan selainnya..

Kita selalu tanya..pergi sekolah esok besar nak jadi apa??..cita-cita nak jadi apa??..PC rasa kita ubah sedikit dengan terapkan pada anak-anak dan adik-adik yang sebenarnya pergi menuntut ilmu ini buka sekadar untuk mencapai cita-cita tapi juga untuk mendapat redha Allah..kerana menuntut ilmu juga ibadah..kerana matinya orang yang sedang menuntut ilmu itu dikira syahid..denga syarat nawaitu menuntut ilmu itu lillahitaala..in sha Allah kejayaan akan menyusul kelak..amin..

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 

Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.

 Riwayat Abu Daud
Previous
Next Post »

20 comments

Write comments
Mazlan Othman
AUTHOR
March 29, 2016 at 11:37 PM delete

Menuntut ilmu adalah pembelajaran sepanjang hayat.

Reply
avatar
Kim Chaa
AUTHOR
March 30, 2016 at 12:31 AM delete

Dari kecik diajar kita belajar bukan sebab nak sijil tp sebab nak ilmu dan nak,amal untuk tolong orang. :)

Reply
avatar
nadiah izzaty
AUTHOR
March 30, 2016 at 1:14 AM delete

ilmu never end . Ilmu bukan semata-mata kita dapat dari buku saja . Ilmu jugak kita dapat dari pengalaman hidup , tul tak dear ? Nway , thank you for sharing . =)

Reply
avatar
At-Tarmizi
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:15 AM delete

betul...sangat setuju...sebab tu kalau dah grad tak semestinya akan kerja dalam bidang yang kita belajar....rezeki masing-masing berbeza =)

Reply
avatar
Fida Z Ein
AUTHOR
March 30, 2016 at 10:07 AM delete

Assalamualaikum PC...setuju...ilmu ada banyak jenis...yang penting niat ikhlas kerana Allah...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 10:59 AM delete

betul...selagi kita hidup selagi itulah kita lalui proses pembelajaran yang berterusan :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 11:01 AM delete

setuju...latih dan ajar anak atau adik-adik ubah niat..supaya bila keputusan kurang memberangsangkan mereka tidak berasa terlalu tertekan dan ketingglan.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 11:03 AM delete

betul..lantaran itu pengalaman itu juga jadi guru terbaik untuk kita..ada juga insan yang tidak punya diploma atau ijazah boleh berjaya..kerana berkat usaha dan rezeki..mungkin melalui pengalaman yang dimanfaatkan.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 11:06 AM delete

setuju sangat AT...kalau kita yakin dengan konsep rezeki in sha Allah kita akan sentiasa sabar dan tenang... :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 11:07 AM delete

Waalaikummusalam..terima kasih..betul niat itu perlu betul..in sha Allah... :)

Reply
avatar
Kakcik Nur
AUTHOR
March 30, 2016 at 11:19 AM delete

Pelajaran ada di mana-mana selagi kita mahu belajar dan mengambil iktibar...

Reply
avatar
March 30, 2016 at 11:32 AM delete

Sepatutnya begitulah. Tapi dari anak-anak kakak sendirilah mereka masing-masing dah ada persepsi salah. Masing-masing dah ada hala tuju sebaik mengambil jurusan apa sewaktu form 4 lagi. Walhal belajar aliran agama tu PC. Mungkin kakak/abang sendiri kurang menekankan soal ini.

Mulut aje cakap belajar dan kerja kerana Allah tapi misi dikejar still dunawi lagi. Allahuakbar!

Reply
avatar
March 30, 2016 at 11:45 AM delete

Setuju dengan PC. Timba ilmu lah walau di mana kita berada. Bukan semasa di bangku sekolah sahaja, sepanjang hayat kena timba ilmu sebenarnya. ☺

Reply
avatar
Dunia Zumal
AUTHOR
March 30, 2016 at 4:34 PM delete

Setuju gak PC, belajar itu ibadah... kerja juga ibadah... manfaatkan ilmu yang ada dalam apa jua kerja tak cukup tambah lagi ilmu tak semestinya yang berbayar je. Ilmu percuma pun ada...

Reply
avatar
March 30, 2016 at 6:09 PM delete

SALAM Kak betul tu // kena ubah

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:31 PM delete

betul kak..setuju..cuma kena bijak pilih ilmu yang mana harus kita pilih dan amalkan :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:37 PM delete

Allahu..tetapkn matlmat itu pada pendapat PC tidak salah...Allah suruh kita berusaha..daripada matlamat itu kita akan gigih berusaha..Allah nak ubah nasib tengok juga usaha kita..dngan syarat niatkan semua kerana Allah supaya andai satu masa kita terkandas..tergagal atau sebagainya kita tidak mudah melatah menyalahkan takdir in sha Allah...berkat doa akak dan suami pastinya anak2 akak bijak imbangi dunia dan akhirat..amin..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:39 PM delete

terima kasih...begitulah harapnya kita semua..kadang bila dah dewasa atau berganjak ke usia tua baru berpeluang mengenal banyak ilmu maka manfaatkan sebaiknya...selagi nyawa dikandung jasad :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:41 PM delete

gabungkan ya zumal..betul..berbayar..percuma asal ianya ilmu bermanfaat pasti kelak membantu kita di sana..amin..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 30, 2016 at 8:42 PM delete

waalaikummusalam yana..ubah mana yang kurang tepat...moga Allah bantu kita..

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon