Reptilia Vertebrata

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم

REPTILIA VERTEBRATA || Berjalan melata atau merayap..mempunya tulang belakang yang kuat..ya itulah reptilia vertebrata..banyak-banyak haiwan reptilia vertebrata..kura-kura paling win lah dengan izin Allah kerana dia boleh hidup sehingga beratus tahun...siapa pernah pergi zoo negara..ha boleh tengok kura-kura yang ada dah berpangkat moyang..nak angkat kelopak mata pun malas..hihihihiihi...kesian pulak temgok..nak kunyah kangkung pun tak terangkat gusi tu..alahai..

Kura-kura..penyu..tuntung..labi-labi...kerap buat kita keliru..eh PC pun..semua PC panggil kura-kura..haha..gasak situ..tapi yang lazim jumpa dan nampak kura-kuralah..spesis ini semakin terancam sebenarnya mana tidaknya dijadikan makanan eksotik..setiap kali balik kampung PC perasan ada saja yang suka intai parit depan rumah..bila tanya cari kura-kura nak masak kari katanya..*sakit pulak hati kita..doa supaya kura-kura yang ada dalam parit jangan timbul*..


kura-kura
KURA-KURA
Google Image

penyu
PENYU
Google Image


tuntung
TUNTUNG
Google Image


labi-labi

LABI-LABI
Google Image

Mereka ini spesis yang kian pupus..tolonglah jangan dijadikan salah satu menu hidangan dimeja makan..tapi bagaimana ya kita nak sampaikan kepada mereka..owh sungguh tidak berdaya..subhanAllah..jangan sampai satu masa anak-anak kita bila jumpa belangkas dikatanya penyu..jumpa siput dikatanya kura-kura...
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

4 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Telurnya tu orang makan... Utk kesihatan.. Tu yg pupus tu..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..

    Kesian dengan spesis haiwan yg kian pupus apatah lagi jenis haiwan yg tidak mengancam manusia spt kura-kura & kaum kerabatnya ni kann..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummusalam kak...
      Kesian sangat sebenarnya...dah jadi terancam sebenarnya...

      Padam
Terbaru Lebih lama