Reptilia Vertebrata

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

REPTILIA VERTEBRATA || Berjalan melata atau merayap..mempunya tulang belakang yang kuat..ya itulah reptilia vertebrata..banyak-banyak haiwan reptilia vertebrata..kura-kura paling win lah dengan izin Allah kerana dia boleh hidup sehingga beratus tahun...siapa pernah pergi zoo negara..ha boleh tengok kura-kura yang ada dah berpangkat moyang..nak angkat kelopak mata pun malas..hihihihiihi...kesian pulak temgok..nak kunyah kangkung pun tak terangkat gusi tu..alahai..

Kura-kura..penyu..tuntung..labi-labi...kerap buat kita keliru..eh PC pun..semua PC panggil kura-kura..haha..gasak situ..tapi yang lazim jumpa dan nampak kura-kuralah..spesis ini semakin terancam sebenarnya mana tidaknya dijadikan makanan eksotik..setiap kali balik kampung PC perasan ada saja yang suka intai parit depan rumah..bila tanya cari kura-kura nak masak kari katanya..*sakit pulak hati kita..doa supaya kura-kura yang ada dalam parit jangan timbul*..


kura-kura
KURA-KURA
Google Image

penyu
PENYU
Google Image


tuntung
TUNTUNG
Google Image


labi-labi

LABI-LABI
Google Image

Mereka ini spesis yang kian pupus..tolonglah jangan dijadikan salah satu menu hidangan dimeja makan..tapi bagaimana ya kita nak sampaikan kepada mereka..owh sungguh tidak berdaya..subhanAllah..jangan sampai satu masa anak-anak kita bila jumpa belangkas dikatanya penyu..jumpa siput dikatanya kura-kura...
Previous
Next Post »

4 comments

Write comments
Maria Firdz
AUTHOR
March 13, 2016 at 3:33 PM delete

Telurnya tu orang makan... Utk kesihatan.. Tu yg pupus tu..

Reply
avatar
March 13, 2016 at 5:31 PM delete

Assalamualaikum..

Kesian dengan spesis haiwan yg kian pupus apatah lagi jenis haiwan yg tidak mengancam manusia spt kura-kura & kaum kerabatnya ni kann..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 13, 2016 at 6:06 PM delete

Waalaikummusalam kak...
Kesian sangat sebenarnya...dah jadi terancam sebenarnya...

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon