Peluang Berharga

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PELUANG BERHARGA || Berniaga adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW..isteri baginda sendiri iaitu Saidatina Khadijah merupakan usahawan dermawan yang berjaya dan kaya raya..9/10 sumber rezeki adalah melalui perniagaan..hendak berniaga perlukan ilmu..hendak berniaga juga mesti tidak memikirkan keuntungan semata-mata kerana kebajikkan juga perlu diambil kira..jangan sampai wujudnya riba'..menindas sesuka hati..
berlebih kuranglah..

Rugi sedikit untung banyak..macam mana...mugkin bila kita tidak terlalu mengambil keuntungan yang berlipat kali ganda..ya kita tidak menjadi semewah mana pun..jadi jangan pelik bila kita tengok orang tu berniaga tapi hidupnya lebih sederhana..mungkin dalam perniagaannya itu terbahagi 2..dia nak untung sedikit dunia..untung banyak akhirat..

Jangan bohong..bila pelanggan tawar menawar..jangan guna istilah "kalau bagi kurang harga,saya berniaga tak ada untung"..walau keuntungan 10 sen pun..ya itu juga tetap dipanggil keuntungan..tukarlah kepada,,"in sha Allah saya boleh kurangkan harga..moga kita sama sama untung"..lebih manis..lebih sopan dan bersih...

Daripada Jabir RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda,

 Allah memberi rahmat kepada orang yang bermurah hati ketika berjual beli dan ketika meminta haknya
 

(Hadith Riwayat al-Bukhari)

Previous
Next Post »

5 comments

Write comments
Maria Firdz
AUTHOR
March 9, 2016 at 5:43 AM delete

tapi kalau kurang sgt smpai takde untung pun tak bolh.. dah murah nak murah lagi...

Reply
avatar
Keladi Ubi
AUTHOR
March 9, 2016 at 7:25 AM delete

Betul tu, berniaga bukan saja kita mencari untung didunia tetapi kita juga mencari untung diakhirat, tapi yang pasti Allah sentiasa menjanjikan sesuatu yang terbaik jika niat kita adalah kerana Allah, jika untung beribu-ribu pun tapi kita terus melupakannya tak berguna, tapi biarlah kita menjadi seorang peniaga muslim yang bukan saja mencari keuntungan dunia tetapi sentiasa mengingti keuntungan diakhirat dengan niat berniaga kerana Allah dan ingin membantu saudara seagama dalam mencari sesuatu yang berlandaskan agama islam yang sebenar dalam urusan jual beli.......entri yang menarik, sunggupun ringkas tetapi ia ada erti yang tersirat yang boleh dikembangkan....www.keladionline.com

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 9, 2016 at 10:45 AM delete

Betul...kalau dah murah...pelanggan mintak murah lagi pelanggan tu kejam juga...untung jangan sampai riba..rugi jangan sampai muflis...sederhana..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
March 9, 2016 at 10:58 AM delete

Betul...bila kita berlebih kurang...yang kurang itu Allah ganti dengan kelebihan mungkin bukan pada perniagaan tapi bahagian lain...betul..salah satu matlamat berniaga adalah keuntungan kerana daripada keuntungan itulah dijadikan modal semula...namun sesekali perlu juga ada istilah beri lebih untung sedikit...

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon