Ligatnya Dia

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


LIGATNYA DIA ||Pantas macam lipas kudung..tak pun ligat macam gasing..itulah perumpamaan yang sering PC dengar dari kecil lagi..masa itu tidak langsung faham maksudnya..apa PC kisah..baik makan jambu air lagi syok..hahahaha..budak budak sangat payah nak ambil tahu..huhuhu..sekarang ni sudah boleh faham dan tangkaplah bila dengar orang sebut macam tu..biasanya ianya melambangkan kepantasan dan cekap dalam lakukan satu-satu kerja atau tugasan...barulah datangnya mutu dan keunggulan..ceh..

Adik-adik..anak-anak..kenal tak gasing...*eh kenapa terkebil kebil tu*...
Kenal tak tab..youtube?..*eh belum habis tanya dah terangguk-rangguk..hihihi*...tiada sesiapa pun yang bersalah sebenarnya..betul..kerana sememangnya inilah yang sedang berlaku...anak buah PC pun tahu gasing bila sudah masuk sekolah..harapnya Kementerian Pelajaran masih lagi memasukkan mengenai permainan tradisional ini dalam sukatan pelajaran dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah..amin..

gasing
Google Image

GASING..merupakan permainan tradisional Melayu yang boleh berputar pada paksinya.Dalam pertandingan gasing..dikira sebagai pemenang apabila gasing tersebut mampu berpusing dalam jangka masa yang lama..gsing diperbuat daripada kayu bebaru,kemuning,merbau,rambai,durian atau kundang..dulu talinya diperbuat dariapda kulit pokok bebaru manakal sekarang kebanyakkannya talinya diperbuat daripada tali nilon yang panjangnya 1 meter.

Ada banyak jenis gasing..jom kita tengok beberapa jenis gasing yang ada..
>>Gasing Toyol*jangan risau gasing ni tak curi duit..hihi..*

gasing toyol

>>Gasing Lang Laut
gasing lang laut

>>Gasing Kuno
gasing kuno


Tag : Info
4 Komen untuk "Ligatnya Dia"

fuyoo ligatnya dia berputar hihi :) betul x? hihi

hahahh...gasing toyol tu namanya Comel PC ...nasib bail LA anak2 KG kenal gasing seiringan dgn penal YouTube Dan tab...apapun semua Dr org tua juga tu utk BG kenal dgn anak2 atau x.

PC sendiri pun geli hati la....hihi....bagus KG..beri pendedahan pada anak2 tentang permainan tradisional....

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top