Bersin???...Aaaarghh LegaNYA

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

BERSIN???...AAAARGHH LEGANYA ||Orang potong bawang mata berair..dia bersin..bau tumisan pun bersin..masak tidak seberapa bersinnya sampai terbalik langir dikerjakannya..hihihi..*jangan marah ya*..Sensitif..deria bau setiap orang tidak sama..ada yang sangat sensitif dan ada yang biasa-biasa sahaja..yang sensitif itu sememangnya perlu lebih banyak perhatian dan penjagaan...bersin lazimnya diluar kawalan kita disebabkan kehadiran zarah asing yang mengganggu mukosa hidung..yang boleh kita kawal adalah cepat-cepat tutup mulut supaya air liur yang mungkin megandungi virus mudah berjangkit itu bergembira bertebaran di udara tidak bermaharaja lela..terutama bagi yang ada anak kecil atau kanak-kanak...*tapikan kalau baby atau kanak-kanak yang bersin..sungguh comel..hihihi..kalau orang dewasa berin woooo ngeri sampai bergegar slidingdoor..*

lega
Google Image

Bahaya bersin..ketika bila??...
>> ketika sedang makan..adakan kadang-kadang tengah syok makan nasi dengan sambal ikan bilis petai pedas gila tiba-tiba terbersin..ianya boleh menyebabkan kita tersedak..dan boleh menyebabkan sukar bernafas juga..selain itu kesian orang yang makan dengan kita..mungkin nasi dalam pinggan dia takut-takut bertambah tanpa sengaja..siap perisa petai lagi..redhalah..

Baiknya bersin jangan kita abaikan..eh ada kebaikkan ke bersin ni..haruslah..
>> Bersin secara tidak langsung dapat menyingkir hingus yang mengandungi zarah atau gangguan asing dan membersihkan rongga hidung. Semasa bersin, lelangit ("palate") lembut dan uvula lendut sementara belakang lidah menaik bagi menutup separa laluan ke mulut agar udara yang disingkirkan dari paru-paru boleh dikeluarkan melalui hidung. Oleh kerana penutupan muluh adalah separa, sejumlah besar udara ini biasanya turut dikeluarkan melalui mulut. Kekuatan dan tahap penyingkiran udara melalui hidung berbeza. (Sumber)

Bersin itu nikmat..rezeki..semuanya dengan kehendak Allah..

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ وَزِيرٍ الْوَاسِطِيُّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ، عَنْ سُمَيٍّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا عَطَسَ غَطَّى وَجْهَهُ بِيَدِهِ أَوْ بِثَوْبِهِ وَغَضَّ بِهَا صَوْتَهُ
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Waziir Al-Waasithiy : Telah menceritakan kepada kami Yahyaa bin Sa’iid, dari Muhammad bin ‘Ajlaan, dari Sumaiy, dari Abu Shaalih, dari Abu Hurairah : Bahwasannya Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam apabila bersin, beliau menutupi wajahnya dengan tangannya atau dengan pakaiannya, seraya merendahkan suara (bersin)-nya [Diriwayatkan oleh At-Tirmidziy no. 2745, dan ia berkata : ‘hadits hasan shahih’].(Sumber)
Tag : Santai
10 Komen untuk "Bersin???...Aaaarghh LegaNYA"

Firash kata... Acchoooo.... Hamdilah... Kata Firash... He he he...

Paling stress bila nak bersin tetiba org kacau dan xjd nak bersin .. >,<

lega bila dapat bersin, tapi ada kawan akak kata bunyi akak bersin macam kucing..adehh

Saya kalau sapu rumah confirm bersin, sekali tak pe lagi. Ni berkali-kali. Adoiii, redha-lah. ☺

alhamdulillah..betul la tu Firash..sememangnya macam tu..yang bersin ucap alhamdulillah..yang dengar ucap yarhamkaAllah..(rasanya PC ada terbaca hadis ni..)
kihkihkih...

nanti akan sakit pada hidungkan..kihkihkih..rasa macam nak taik je hidung orang yang kacau tu...terbantut nak bersin :)

wah comel tu kak...hehehe..macam kucing..hihihihi...

betul..sama..kalau lap tingkap pun kak PC gitu juga..hahahaha...habuk menyerang rongga hidung..kadang penat asyik bersin tak berhenti.. *_*

Alhamdulillah kalau bersin sekali hihi kalau byk kali nak sakit tu hihi

Tetiba teringat Nabil masa Maharaja Lawak Mega - bersin singgah 😆😆 Geram jugak kalau nak bersin tapi tak jadi. Tak puas rasa. Hehe.

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top