Terkenang Pulak..

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

TERKENANG PULAK || Apa yang ada sekarang..yang canggih-canggih tu..terinovasi daripada yang terdahulu..maksudnya berlaku penambahbaikkan dari segi rekabentuk..kualiti dan kuantitinya.."tiada yang lama tiada yang baharu"..yang baharu inilah menjadi perintisnya..tak gitu..mihmihmihmih...jangan di lupakan..jangan dibiarkan tersia-sia..



Image result for mancis kayu
Sumber Google Image
Mancis Kayu

PC jumpa mancis kayu ni..arwah atok suka guna manis kayu ni..bila agak-agak tak hidup..mulalah disusun atas zink lama..jemur tengah panas..hahaha..jemur 3..4 kotak...bila nak kutip tinggal ngam ngam sekotak...siapa bikin onar??nah...cucu-cuculah..ahakk..

lampu minyak gas
Sumber Google Image
Lampu Minyak Gas

Part ni seronok sebab boleh main pam-pam...hihihi...tapi kena ada pengawasan orang lebih dewasa...macam itu jugalah dapur minyak tanah ni..kena hati hati sebabnya boleh menyebabkan makanan bau minyak tanah..

dapur minyak tanah
Sumber Google Image
Dapur Minyak Tanah


Image result for lampu minyak tanah
Sumber Google Image
Lampu Minyak Tanah

lampu minyak tanah
Sumber Google Image
Lampu Minyak Tanah

Balik kampung..bila rindu zaman kanak-kanak..jengah je atas almari..baba mama simpan lagi lampu ni...persediaan bila bekalan elektrik terputus..

Dapur kayu...rumah siapa masih ada simpan dapur kayu..mesti seronok..kumpul kayu api,,sabut kelapa ke..tak pun tempurung..wowo..bakar ikan..ubi kayu..amboi...aura hangit yang membuka selera..tak gitu....sila lupakan diet sekejap..
10 Komen untuk "Terkenang Pulak.."

ASSALAM SEMUA TU DAH ANTIK TU..MENGENANGNYA MENGGAMIT NOSTALGIA LAMA...

semuanya saya pernah rasa menggunakannya masa kecil dulu . lampu pam tu , mentolnya renyah sbb bkn kaca kan ... rindu saat itu ...

Yang lampu tu semua cik akak pernah tengok...sekali guna waktu tak de elektrik...zaman sekolah dulu lah..hahaha..
Yang main pam tu..seronok tengok..sekali pam..terang satu umah..hihi

betul kak..kadang rindu...ingat zaman dulu-dulu...hihihihi...

best je dulu PC tengok atok bersungguh mengepam..hihihi...peluh satu badan dia...cucunya tukang sorak..

kan...berjelaga hidung...tapi yang lampu dan pelita tu baba mama PC guna lagi bila tak ada elektrik...hihihi..misai dengan bulu kucing PC pernah terbakar..siapa suruh cium lampu tu..

Lissa suka main mancis kayu tu kak. hahah kadang-kadang sampai habis sekotak Lissa main. XD

eh..ajak la akak sekali..hihihihi..

semua di atas sgt antik.
1001 kenangan terselit.
aida sempat jumpa few bcos umah nenek / atok dulu kala cepat skit moden nyer ha ha ha...

mancis dengan dapur kayu sempat guna, yg lampu minyak panas dgn lampu minyak gas tak sempat..

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top