Bila CEMBURU Menyerang..

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image result for wallpaper jealous cartoon cute
Sumber Google Image

BILA CEMBURU MENYERANG || Mungkin setiap daripada kita ada rasa cemburu pada diri..wujudnya dihati..sanubari yang paling dalam..kenapa PC katakan mungkin...kerana ada juga yang dalam dirinya tiada rasa cemburu.."tiada" itu pun mungkin...yang tahu tuan..puan..cik..en..tuan punya badan..kan..kita bersangka baik sudah..full stop..rasa cemburu salah pandu boleh membinasakan ok..tapi kalau betul pengendaliannya..in sha Allah luar biasa hasilnya..

Bila cemburu menyerang..maksud PC cemburu yang merbahaya..yang boleh "membunuh dan merosak jiwa raga"..apa solusinya untuk kita kawal diri sendiri..supaya bila wujud rasa cemburu kita tetap berwajah kita dan orang tidak keliru..itu kita atau zombi kampung pisang.. 

Istighfar
Istighfar ini ibarat air yang menyejukkan..

Solat dan sentiasa berwudhuk
Jaga waktu solat..bukan sentiasa tengok jam dan setiap kali masuk waktu solat hebohlah kehulu kehilir ingatkan orang lain suruh solat..tapi diri sendiri lesap asap pun lenyap..

Puasa sunnat
Bila puasa tubuh kita kurang bertenaga untuk lebih agresif..nafsu juga terkawal..

Muhasabah diri
Ambil masa untuk duduk bersendirian..carilah tempat yang tenang dan mendamaikan hati juga minda..fikir..fikir..fikir..

Cuba jangan ambil kisah
Rasa cemburu ini biasanya akan menjadi lebih teruk bila kita sentiasa ambil tahu pada satu satu perkara yang sememangnya kita tahu kita tidak boleh dengar..pastinya kita sendiri tahu "WHO I'AM"...


Tag : Santai
8 Komen untuk "Bila CEMBURU Menyerang.."

in shaa Allah.
kekadang cemburu ni dek krn mcm2 faktor ekk.
kena pandai kawal diri sendiri :)

selalu didik hati bhw setiap apa yg kita miliki , Allah dah tentukan ...

Didik hati untuk redha...hihi..
Cemburu memang tak boleh lari dari kita pc...
Kekadang kita bol3h mengawali..tapi kekadang kita hanyut..
Apa yang penting...sejukkan hati dengan istifar

amin..betul..kadang kita tak sengaja pun nak cemburu...eh..tiba tiba rasa itu wujud...

itulah yang sebaik baiknya....in sha Allah kita boleh kan..amin...

tepat ck akak..kalau cemburu untuk kebaikkan asal tidak menyusahkan..sila teruskan...

kena mengaku agak susah nak kikis perasaan cemburu ni, tapi kene usaha jgk sbb kadang2 cemburu boleh meninggalkan kesan yg agak buruk, contohnya terputus silaturrahim.. nauzubillah ..

cemburu tanda syg katanya. tapi kalau cemburu terlampau risau jugak. Bimbang melayan nnt

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..

Back To Top