Tertib Juga Perlu Dipelajari..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Daripada Ibn Abbas RA bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda, “Keberkatan turun di tengah makanan maka kamu makanlah terlebih dahulu dari kedua tepinya dan janganlah kamu makan dari tengahnya.”  (Hadith Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi, katanya Hadith Hasan Sahih)

*******************
Image
Sumber Google image

Cantik sangat ajaran Rasulullah SAW mendidik ummat
Makanlah dari tepi dan paling hampir dengan kita kerana itu juga adab..selain mengelakkan semya menjadi sisa kita..
 
Previous
Next Post »

9 comments

Write comments
Sheila Adziz
AUTHOR
December 11, 2015 at 12:22 AM delete

nice sharing, kdg kala mmg terlupa... haishhh,,,,,

Reply
avatar
December 11, 2015 at 9:42 AM delete

Alhamdulillah entri yang menarik buat semua khususnya umat islam...Tidak salah kalau kita saling nasihat menasihati antara satu sama lain...Yer tak?

Reply
avatar
December 11, 2015 at 10:36 AM delete

betul, kak.. kalau makan, kena ambil lauk yang paling hampir dengan kita dulu, kan :D

Reply
avatar
Maria Firdz
AUTHOR
December 11, 2015 at 3:25 PM delete

Betul tu... Jangan semua nak kaut..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 11, 2015 at 10:38 PM delete

Hihi...tak apalah kak...hidup ini proses pembelajaran yang berterusan..PC pun kadang rambang mata tengok macam macam menu..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 11, 2015 at 10:54 PM delete

Amin.alhamdulillah terima kasih..peringatan untuk PC juga...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 11, 2015 at 10:55 PM delete

Sebaiknya nacam tu lissa..tapi kalau nak lauk lain ambil dengan tertib dan beradab...ok je..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 11, 2015 at 10:56 PM delete

Rambang mata ya MF..hihi...kalau buffet ok..tapi kalau berhidang tidak manis..

Reply
avatar
Etuza Etuza
AUTHOR
December 15, 2015 at 12:03 AM delete

jangan gopah gapah...kena tertib..))

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon