Langkah Baru Fasa Kedua..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image
Gali Ilmu RESUME

Permulaan atau perubahan
Fasa ke fasa
Tadika.Sekolah Rendah Kebangsaan.Sekolah Menengah.IPA atau IPTS
 Ingat..usaha,,du'a,,tawakkal,,R E Z E K I..

Single.Berkawin.

Tapi PC bukan hendak berkongsi mengenai perkahwinan sebaliknya berkisar pekerjaan.zaman PC mungkin sudah ada pendedahan seperti ini tetapi mungkin kurang panduan atau info membuatkan ianya sedikit terbatas dalam menghasilkan resume yang baik.

Sebenarnya tamat sahaja SPM dan setelah mendapat keputusan peperiksaan adik adik boleh terus memohon pekerjaan sama ada melalui Suruhajaya Perkhidmatan Awam(SPA)contohnya..TETAPI jangan sampai tidak memohon dan mengisi borang ke  IPTA ATAU IPTS..seandainya mendapat tawaran ke tingkatan 6 terimalah dengan senang hati..

Setiap apa yang kita buat,kita rancang dan kita atur adakalanya tidak mendapat keputusannya dalam jangka masa yang pantas..ok..jadi memohon pekerjaan itu adalah salah satu langkah persediaan.."SATU LANGKAH KEHADAPAN"..sekiranya ada rezeki dalam pekerjaan dan pelajaran..buntu??istikharah..Allah adalah sebaik baik pemberi keputusan dan petunjuk..

Buntu?Pening nak sediakan Resume..Boleh rujuk PANDUAN RESUME 

RESUME..ringkasan latar belakang diri dan pendidikan serta pengalaman kerja terdahulu sekiranya ada.Mohon kerja berstatus kontrak atau pekerja sambilan harian(PSH) pun mementingkan dan memerlukan RESUME..ianya umpama bayangan sepintas lalu berupa "hardcopy" diri kita..umpan hati para penemuduga dengan RESUME TERBAIK DARIPADA KITA..ingat..Usaha..R E Z E K I..

Rezeki setiap orang tidak sama..peluang yang ada manfaatkan sebaiknya..apa pun yang kita lakukan biarlah kerana Allah.. 
Previous
Next Post »

9 comments

Write comments
December 3, 2015 at 3:38 PM delete

Hakikat yg betul kakak ni yg selalu tengok resume utk sykt kakak kerja macam-macam jenis ada. Ada tu qualification bukan main tinggi tapi alahai kesian buat resume pun kita tahu yg dia tak ada pengalaman. Kesian kan...

Reply
avatar
December 3, 2015 at 4:13 PM delete

salam kak setuju ,
rezeki lalain lain tapi kita sendiri kenalah usaha kan

Reply
avatar
December 3, 2015 at 5:15 PM delete

singgah bw sini.. :)

jemput join segmen shawal.. ^^v

http://akubukaninnocent.blogspot.com/2015/12/SegmenBlogwalking.html

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 3, 2015 at 5:56 PM delete

Resume ni macam tiket pertama arau salam perkenalan pertama pada tempat kita mohon pekerjaan..kadang dari resume tu pun boleh tambat hati majikan..boleh tahu wataknya bagaimana...hihi..tulah kesiankan kak..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 3, 2015 at 5:57 PM delete

Usaha sungguh2kan yana...

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 3, 2015 at 5:57 PM delete

Alhamdulillah dah join...terima kasih singgah dan follow PC ye..

Reply
avatar
Deanna Morni
AUTHOR
December 3, 2015 at 6:05 PM delete

moga kita sama2 mendapat rezeki yang berkat...kena berusaha lebih dan bertawakal....insyaAllah...akan ada rezekinya :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
December 4, 2015 at 1:17 PM delete

Amin.. :) betul Deanna..setuju...

Reply
avatar
Sheila Adziz
AUTHOR
December 5, 2015 at 11:27 AM delete

er... akak pun da juga pengalaman ngan rezume ni... kalu pertama hantar kat RTM.... resume berjela, memang byk pengalaman byk yang dibuat masa study dlu.... bila interview haram xleh nak cakap.... haha.... lps tu beberapa sesion interview then baru confident cakap sampai la dpt keje.... malangnya bila dpt keje sampai sekarang resume tu hilang.... nak tulis semula resume dah tak boleh ada yg hilang dr inngatan... hehe

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon