Sayangi Semua..

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Bagi orang dewasa..merdeka itu setahun sekali..31 Ogos itulah sambutan hari kemerdekaan negara kita.Tapi cuba tanya anak anak atau adik adik..pastinya cuti sekolah itulah merdeka bagi mereka..hihi..boleh bangun lewat katanya*harap tidak dicutikan solatnya ye*,,tidak perlu tergesa gesa tunggu van atau bas sekolah awal pagi..Allahu..heaven sungguh ye..mungkin seronok bagi adik adik yang masih dipetingkat sekolah rendah (kebangsaan)..cuba tanya akak abang menengah atas..sendu saja jawapannya..sedih saja muka..haha..

Image
Google image 

Anak anak bercuti tapi ibu bapa bekerja*pastinya fikiran dan hati risaukan anak anak di rumah*..bagi ibu yang berada di rumah sepenuh masa in sha Allah masalah pemantauan anak mungkin kurang sedikit berbanding ibu bapa yang bekerja kedua duanya sepenuh masa*bukan bermakna ibu bapa bekerja abaikan anak anak ye..PC tidak maksudkan begitu..*..anak kecil tetap dihantar ke rumah pengasuh atau taska..bagaimana pula dengan anak anak yang sebelum ini sepenuh masa di sekolah balik ke rumah hanya tukar pakaian dan makan sebelum sambung sesi persekolahan sebelah petang pula..tapi situasi sekarang cuti sekolah pula..

Ini pandangan PC sekiranya ingin meninggalkan anak di rumah

*Sediakan makanan secukupnya
*Pesan pada anak agar jangan sesekali menggunakan dapur gas atau apa saja melibatkan alatan elektrik
*Kunci pintu jika hendak pergi berjumpa atau bermain dengan rakan rakan
*Jangan benarkan sesiapa masuk ke dalam rumah terutama orang yang tidak dikenali
*Hadkan waktu bermain jangan sampai menganggu orang lain
*Minta tolong agar jiran berhampiran pantau pergerakkan mereka

Kita tidak mampu menjangkau takdir..kita usahalah sebaiknya..dalam situasi sekarang semua orang tidak kira siapa mesti berhati hati..moga Allah sentiasa mekindungi kita semua daripada musibah..amin..

10 Komen untuk "Sayangi Semua.."

Tu lah PC, masalah yg akak hadapi..
Tak tau mana nak hantar mereka cuti sekolah ni..
Kesian juga kalau ditinggalkan dirumah..
Takut jer.. mcm2 yg akak fikirkan di ofis ni..
Apa yg dorang buat dirumah..

anak-anak suka la cuti sekolah... btl tu sis, sediakan kelengkapan mereka di rumah n pastikan keselamatan mereka yup..

Sekarang ni pun macam2 kes yg kita dengar. Mintak dijauhkan. Dan berwaspada sentiasa.

risaukan kak..tak tenang hati ibu di tempat kerja...PC belum mengalami situasi ini..tapi PC lihat keadaan sekeliing..PC pernah bekerja..PC pernah dengar keluh kesah ibu ibu risau ingat anak di rumah..rasanya setiap jam telefon..maklumlah hujung tahun kerja banyak..cuti pun sikit bakinya.. :(

bila tanya dengan adik sepupu..dia cakap merdeka..merdeka...maknya pulak risau nak pergi kerja..janji berbakul bakul tak buat apa2..hehehehe..

dalam rumah sendiri pun boleh dibunuh dan dicderakan..Allahu.. :(

Alhamdulillah...Wa ni tak ada masalah...sekolah cuti Wa pun cuti jugak..jadi sepanjang masa dengan anak-anak.

Tulah kak sekarang ni penjenayah berada disekeliling kita, sampai kita tak sedar :(

Alhamdulillah lega hati kalau macam tukan... :) boleh tgok anak2 depan mata..

Itu masalahnya..penjenayah sekarang muka baik2 Yana..hakikatnya itu.. :(

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH..

Back To Top