JagunG

Advertisement
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

image
Google image

|jagung|

Selain pop corn yang asalnya  juga jagung..PC suka juga makan jagung rebus atau jagung bakar..semualah berkaitan jagung..puding jagung,,bubur jagung..ais krim jagung..mungkin ikut babah mama..sampai sekarang pun kalau PC balik kampung,babah rajin belikan jagung,,dah siap rebus atau pun yang mentah..mama rebus sendiri..baru petik dapur gas tu tapi asyik buka tutup periuknya lebih 10 kali.."dah kalau asyik dibuka je tutupnya bila nak mendidih..bila nak masak jagungnya" mama ceramah la pulak..ermmm..yelah..

***********************************************************************************
Masa kecik kecik..zaman sekolah rendah

Sepupu PC : eh jua ko suka makan jagung ea..
PC : aah la..kenapa kan sedap lemak manis..*sambil gigit jagung*
Sepupu PC : patutlah gigi ko macam jagung..ko boleh kawan dengan ayam pak uda(babah PC)
PC : ko nak masuk surat khabar muka surat pertama tak?
Sepupu PC : kenapa?
PC : orang cedera batang jagung melintang kat cuping telinga tembus ke tekak keluar ikut lubang hidung yang macam serombong kapal..nak tak..
Sepupu PC : abah (pak ngah PC) jom balik..
PC : tau pulak ko ngeri *dalam hati..bgus..sambil terus makan jagung*

*************************************************************************************
Nama Latin Jagung-Zea mays L
1)Sumber karbohidrat-pengganti beras
2)Mengandungi antioksidan-boleh mencegah kanser,menyihatkan kulit dan awet muda
3)Kandungan seratnya yang tinggi-bantu masalah pelawasan 
4)Mengandung nutrisi seperti magnesium, zat besi-memperkuatkan tulang
5)Mengandungi vitamin B,asid folat-membantu mengatasi masalah anemia(kurang darah)

Ini serba sedikit yang dapat PC kongsikan.
Tag : Info
15 Komen untuk "JagunG"

ash sebut jagung ni "corn" acik PC... he he he...

Hihi...cik akak suka juga...fav cik akak...
Tak lah sampai 2 3 kali buka tudung periuk..hahahaa..
Bab jagung...memang suka

samalah kita PC, kak ana pun kalau semua berkaitan jagung ni suka sangat dan kalau kak ana makan jagung mesti makan ikut barisan satu demi satu baris, sebab tak nak tertinggal hihi..sedap.

ash meh sini acik PC belanja corn..rebus boleh..pop corn boleh.. :)

hihi..tapi entah..tak reti nak jemulah cik akak..sebab suka kot..tu yang syok je makan..

eh betul...setuju..samalah..hahahaha..nanti dah habis semua..seronok tengok batang jagung tu..bersih je..rasa puas hati semua selamat masuk perut jagungnya..jeling kat pinggan ada lagi tak..kihkihkih..

amboi kak, adik yana suka SANGAT. yana tak berat nak suka, makan tu makan juga.

KG tak suka makan jagung selain jagung manis dan jagung pulut

hihihi..memang dari kecik la yana..sebab dari kecik mama dengan baba akak suka belikan jagung rebus..ganti jajan agaknya..tu yang sampai dah tua ni gitu.. :)

Kat semenanjung ni susah nak dapatlah KG jagung pulut..memang dah lama tak makan pun jagung pulut..yang ada jagung biasa tu je.. :)

br je msk jagung manis td...ltk susu n serbuk cheese.sdp sgt

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH..

Back To Top