Berenang Dan Puasa..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

image
Sumber Google Image

Boleh tak kita berenang ketika berpuasa?

B O L E H

dengan syarat

kawal semampunya agar air tidak masuk ke dalam perut

 As-Syeikh Muhammad Salih Ibn Uthaimin pernah menyebut dalam fatwanya berenang itu mungkin boleh mencerdaskan dan meringankan beban ke atas seseorang ketika ibadah maka tiada larangan untuk itu.

Berenang untuk menyejukkan badan ketika berpuasa bukan satu kesalahan. Rasulullah SAW sendiri pernah menyejukkan badan ataupun mengurangkan dahaga dengan menyiram ke atas kepala air ketika baginda berpuasa. 

Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:

“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
Kredit : DrMAZA.com
Previous
Next Post »

7 comments

Write comments
Sheila Adziz
AUTHOR
November 25, 2015 at 11:16 PM delete

erm... bab hukum ni sy x tahu, thanks for sharing... :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 26, 2015 at 12:11 AM delete

Yang ni pun PC baru tahu...terbaca dan kongsi..hehe...

Reply
avatar
tiga lalat
AUTHOR
November 26, 2015 at 6:34 AM delete

satu lagi, kalo terkentut dalam air bole juga membatalkan puasa walopon tak sengaja., abess yg sengaja masuk dalam air berenang tu saper suruh., harhar2

Reply
avatar
November 26, 2015 at 6:51 AM delete

Yana pun tak tahu pasal ni sebab tak berenang hehe

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 26, 2015 at 8:28 PM delete

betul la wak..kan..dah tahu macam tu kenapalah pergi berenang ye..dah kentot kan batal.. :)

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
November 26, 2015 at 8:29 PM delete

hehehehe..kan..tulah..akak pun tak taju..ada yang bagi tahu yana..barulah ooooooo boleh ya..ha gitu :)

Reply
avatar
kak gojes
AUTHOR
November 27, 2015 at 5:03 PM delete

jgn berenang sambil telan air erk PC..heheheh

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon