KematangaN

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Sudah pun hari Selasa hari ini.alhamdulillah.selamat menjamu selera semua.bissmillah.

Kematangan

*♡•° kematangan °•♡*

PC setuju lah mama..PC cuba juga mencari cari..tapi tak jumpa..sudahnya guna yang sedia ada di tamplate blogspot..nak juga berubah sebenarnya..bila tak pandai bab tukar tamplate..takut la pulak..huhu..

Kalau buah masak ranum itu sudah matanglah..sila petik dan nikmatilah.rezeki.dah kalau buah beracun jangan laaa di makan juga,bukan ke bahaya tu.terlebih matang pun tidak boleh.itu busuk namanya.

Itu buah buahan.kalau manusia agak sukar sedikit.sebabnya yang sudah baligh(keluar haid bagi wanita,cukup umur 15 tahun bagi lelaki) belum tentu mumaiyez(boleh beza baik dan buruk).haaa.ramai pun begitu.bukti?masih banyak gejala sosial berlaku,belum lagi kes skodeng ayam jantan mandi,intai kambing betina nyusukan anak.sebab itulah kematangan tidak boleh dinilai melalui angka pada umur.kadang yang kita rasa "sepatutnya"tetapi berlaku "sebaliknya"

Satu perkara yang perlu kita ingat sentiasa,,kematangan datangnya dari gabungan hati dan akal yang sihat dan waras.kita perlu usahakan untuk bertindak matang.
Previous
Next Post »

9 comments

Write comments
Mizz Aiza
AUTHOR
September 15, 2015 at 12:48 PM delete

usia tua tak semestinya matang.. untuk matang kena berusaha untuk menjadi matang dengan menambah ilmu dan bergaul dengan orang yang baik..

Reply
avatar
ana fatihah
AUTHOR
September 15, 2015 at 1:48 PM delete

Saya masih dalam proses nak mematangkan diri. Hehe
Kadang2 confuse, diri ni dah matang ke belum. :P

Reply
avatar
nor azman
AUTHOR
September 15, 2015 at 1:56 PM delete

Jika akhlak kita matang..baru dipanggil matang..contohnya sy(belum matang lg)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
September 15, 2015 at 3:38 PM delete

Hmmm....itulah kerana tak semua yg baligh itu mumayyiz. Yg mumayyiz tak baligh tu biasalah kita maklum. Nampak aje dah tua tapi masih tak tahu nak membezakan mana satu baik dan buruk. Pakai langgar semacam aje..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 15, 2015 at 6:03 PM delete

@Mizz Aiza
betul aiza..setuju..kalau diikutkan saja suka..sampai bila pun tak matang matangkan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 15, 2015 at 6:04 PM delete

@ana fatihah
tak apa yang benting belajar..asal kita tahu beza baik dan buruk..betul dan salah in sya Allah menuju ke arah kematangan..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
September 15, 2015 at 6:06 PM delete

@Kakzakie
itu yang merisaukan..sebabnya orang akan mengata kan kak..dah tua..dah besar panjang tapi tak matang matang..Allahu..kalau boleh jangan sampai tahap begitu..

Reply
avatar
Dunia Zumal
AUTHOR
September 15, 2015 at 7:15 PM delete

Insha Allah Zumal juga nak mematangkan diri...

Reply
avatar

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon