::UntunG???::

Sumber,, ihsan Google 

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Selawat dan salam buat Rasulullah SAW..syukur atas setiap apa yang kita nikmati..bersyukur tak?..alhamdulillah..kalau tak bersyukur nanti Allah ambil semula nikmat kita..ingat ye..semua sementara..kurang 10 hari nak berpuasa..dah bersedia nak melaksanakan rukun Islam ketiga..pastikan dah qada puasa tahun lepas..namun andai keuzuran yang tidak dapat dielak..Islam itu tidak sesekali membebankan..mintalah dan rujuk pada pihak yang boleh memberi pencerahan..

Puasa belum lagi tapi semangat nak beraya mencanak canak ..hehe..setiap hari..ada saja sample kuih raya..sample habis..borang tempahan kosong..menlopong mulut owner..sabarlah wahai pemilik kuih..jangan berkecil hati insyaallah ada rezeki nanti..inilah namanya raya sebelum puasa ye..bila banyak pesaing maka harga itu menjadi pengukurnya..ye tak..untung..yes..semua nak untung..setuju?..tak salah asal tiada yang tertindas..dan tiada riba'..berniaga sambil bersedekah hadiahnya keberkatan dan pahala..pilihan pada kita..

Melihat kelebihan pada orang lain itu ditafsirkan untung..mulalah terdetik dalam hati yang pelik pelik.."untung mak tom,dapat menantu cantik,bijak,rajin,,"..walaupun hakikatnya hari hari bangun lewat..hehe..mana ada yang sempurna..yang baik baik,, molek molek,, menyenangkan hati perut..ha itu dikira untung dah bertuah..kita kena ingat..rezeki setiap insan berbeza beza.. pelbagai bentuk yang akan hadir banyak cara..

Keuntungan yang kita cari dan nikmati dimuka bumi Allah ini jangan sampai mendatangkan kerugian di sana kelak..kadangkala kita tertanya tanya kenapa Allah rahsiakan sesuatu daripada kita..mungkin dengan cara begitu..kita akan lebih beringat adanya pembalasan di akhirat kelak..membuatkan kita berfikir berkali kali sebelum bertindak agar tidak mendadak..insyaallah..


Previous
Next Post »

9 comments

Write comments
Yumida Huda
AUTHOR
June 22, 2014 at 1:46 PM delete

perlu tahu cara menghargai 'keuntungan' itu
pd ms yg sama, org yg sentiasa fokus nak untung je, pasti mengabaikan benda2 kecil di sekelilingnya, blh jd membuatkannya lupa utk mensyukuri pemberianNya
sokong sgt..rezeki setiap org berbeza..moga kita tergolong org yg sentiasa bersyukur

Reply
avatar
June 22, 2014 at 9:28 PM delete This comment has been removed by the author.
avatar
June 22, 2014 at 9:30 PM delete

Kadang-kadang kita lupa nak bersyukur sebab selalu fikir selalu tak cukup. Ini tak cukup, itu tak cukup. Ustaz saya pernah cakap kalau buat macam ni nanti jadi kufur nikmat.

Hafez the Great
saya nak capai 68kg!

Reply
avatar
June 23, 2014 at 9:32 AM delete

Hendaklah sentiasa bersyukur apa adanya...

Reply
avatar
June 23, 2014 at 6:09 PM delete

Alhamdulillah... hanya ringkas sahaja ucapan untuk bersyukur atas nikmatNya

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 23, 2014 at 9:02 PM delete

@Hafez Zahruddin
Jadi kena sentiasa wasatiyyah..dan beringat selalu..

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
June 23, 2014 at 9:04 PM delete

@Nurul Farahizzati Zakaria
Ringkas tapi itulah yang sering dilupakan

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon