::..Tak usah terus diketepikaN..::

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

Sebelum..

Syukur alhamdulillah atas setiap nikmat yang tidak terhitung..bersyukurlah sentiasa..selawat dan salam buat Rasulullah SAW..syafaatnya yang kita harapkan..dan syurga mahupun neraka tempat kita kelak..adalah hak Allah..seperti biasa kita hanya teruskan usaha..selamat berhujung minggu..moga semua sahabat blogger PC sihat dan berbahagia selalu..amin..


Setiap orang ada pendirian..betul tak??..yang membezakannya adalah bermanfaat atau tidak pendirian itu..juga sama ada bersesuaian atau tidak untuk dijadikan pegangan semasa hayat dikandung badan..dah kalau tak nak syampu rambut berminggu,gosok gigi empat hari sekali..motif..nak berjimat katanya..jangan marah jerit jerit minta tolong kalau tiba tiba polis datang hantar ke hospital untuk buat pemeriksaan mental..berbahagia bersama rakan rakan..ok..biar mati anak,, jangan mati adat katanya..autanya..kalau anak mati siapa nak sambut adat dik..faktanya..kita pertahankan adat itu selagi mana tidak bertentangan dengan syariaat ye..kan Allah beri akal..fikir sewarasnya..manfaatkan..


Pengalaman dan ilmu..dua duanya penting..kombinasi yang seia sekata..seiring sejalan..ada yang berilmu namun kurang pengalaman..kadangkala punya pengalaman namun ilmu biasa biasa saja..nasib dan rezeki setiap orangkan berbeza beza..namun itu bukan alasan untuk kita membina tembok mahupun jurang pemisah..setuju??..sila lompat bintang..yeyy..apa salahnya sedikit ilmu yang ada itu kita adunkan dengan pengalaman mak ayah,, atok nenek kita untuk kemaslahatan hidup..tak salahkan..supaya tidak berkecil hati mak ayah kita tu..berhujan petik daun bunga raya dik..gigih..nak ramas buat kurangkan demam katanya..bila petua yang diberi ditolak mentah mentah..sampai hati..ingat..setinggi mana pun kita berada..tanpa doa mereka kita takkan ke mana..



Sebelum kita membuat sebarang keputusan atau tindakan..
Previous
Next Post »

12 comments

Write comments
May 24, 2014 at 11:38 AM delete

salam sabtu, betul tu PC...

Reply
avatar
Ida Scripters
AUTHOR
May 24, 2014 at 12:04 PM delete

Menarik sekali Kak PC... Orang tua dulu2 memang banyak petua dan pantang larangnya... Tok Wan Ida dari Pahang tu, kalau datang ke rumah Ida di JB, memang tak miss bawa 7 jenis bunga kampung, katanya wat mandi bunga... Ida ni dalam pecaya tak percaya terpaksa la mengikut supaya Tok Wan tak kecil hati...ermmm

Reply
avatar
shar90
AUTHOR
May 24, 2014 at 9:33 PM delete

Deep nih,,, tp sgt setuju, kite kne pndai2 kan ^^,

Reply
avatar
PeRdU cINta
AUTHOR
May 25, 2014 at 2:41 PM delete

@Ida Scripters
Sebenarnya mandi bunga tu untuk segarkan tubuh dan minda kita..kerana harumannya tu..hehe..yang penting niat kita..

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
May 26, 2014 at 8:25 AM delete

Sebenarnya memang dlm dunia serba rigid ini banyak yg perlu diseiringkan. Kalau tak boleh pincang jadinya. Tapi kena ada usaha yg selaras dan tidak melanggar syarak..

Reply
avatar
May 26, 2014 at 11:16 AM delete

Betul tu. Sekarang ni ramai orang yg bertindak ikut perasaan je tak fikir betul betul

Reply
avatar
May 27, 2014 at 11:25 AM delete

Assalammualaikum...PC,

petua orang tua dulu2 masih boleh digunakan sampai sekarang selagi takder kesan sampingan.. dan tak bercanggah dengan syariat agama, takder orang tua2 nie.. takder lah orang muda yer tak? Smile :)

mselim3

Reply
avatar
May 27, 2014 at 5:05 PM delete

betoi... adat dan adabnya... menarik rambut dalam tepung.... tepung tak selerak.. rambut tak putus.... dua2 penting......

Reply
avatar
Cik Arina
AUTHOR
May 28, 2014 at 12:29 PM delete

haha best ayat tu , tergelak pula hati , betul juga sape yg warisi adat2 nenek moyang dan adat cara islam sndiri , tapi yg pnting adab tu lebih halus dari akhlak , maka titik beratkan lah ia =) tip top . thanks sis =)

Reply
avatar
Cik Arina
AUTHOR
May 28, 2014 at 12:29 PM delete

haha best ayat tu , tergelak pula hati , betul juga sape yg warisi adat2 nenek moyang dan adat cara islam sndiri , tapi yg pnting adab tu lebih halus dari akhlak , maka titik beratkan lah ia =) tip top . thanks sis =)

Reply
avatar

Sepatah Dua Kata Kalian Amat PC Hargai..TERIMA KASIH.. EmoticonEmoticon