::..Sila paksa,, berhemah meneguR..::

Ehsan..Google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum WBT..

Jom kita berselawat ke atas Rasulullah SAW..selamat berhujung minggu bagi yang sedang bercuti..dan selamat menjalankan tugas bagi yang sedang berada di tempat kerja..lakukan semua kerana Allah..walau sekadar mengutip sampah kecil bersebelahan bakul sampah..syukur atas setiap nikmat..alhamdulillah..

Baik,, bersopan santun,, lemah lembut,, adoii..itulah yang selalunya disukai..ye tak..mencanak peratusan yang meng"like"..suara lantang,, suka cakap menengking,, muka  garang,, serius memanjang..pasti berada di tempat tercorot..betul tak..tak payah fikir panjang klik terus "unlike"nya..namun tanpa kita sedar,, kita ini memangnya suka menilai..macam mengaudit 5 S gitu kaedahnya ye..huhu..tanpa berfikir,, tidak menilai wajarnya di mana..ingat sesuatu yang berlaku pasti bersebab,, itu semua gerakkan dari Pencipta kita..dah kalau kerjanya nak ponteng sekolah saja..pak imam pun boleh jadi raksaksa marah anaknya..mulut tak berapi tapi kata katanya berbisa..biar sentap sekarang,, di dunia tanggung..di akhirat jawab..

Pandu cermat,, insyaAllah banyak nyawa selamat..amin..sebelum mulakan perjalanan..baca doa dulu..tak lama pun..apa pun jenis kenderaan yang kita naiki ye..kalau boleh berhenti rehat di RnR tu berjam jam..apa salahnya ambil sedikit masa untuk berdoa sebelum mulakan pemanduan..ye tak..walaupun bawa gerabak nak pergi kutip buah kelapa sawit je pun..ingat..ajal maut itu rahsia Allah..befitu juga bila kita mahu menegur atau bercakap..mesti berhemah..cukuplah dengan menggunakan bahasa yang sopan dan tertib..tidak perlulah hinggakan orang terlentok lena berpeta peta bagai..kesian..ingat..berpada padalah ye..

Jangan kita berasa sedih andai rasa kurang atau tidak dihargai pada setiap nasihat atau teguran yang cuba disampaikan..kerana kita telah dan sedang berpesan pesan pada kebaikkan..mungkin kesan perubahan itu bakal menjadi bekalan amal kebajikan kita setelah kita sudah tiada lagi..insyaallah..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

11 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Good sharing. Betullah nak tegur orang gunakan bahasa yang mudah dan sopan, walau mungkin dia tak dengar hari ini, esok dia dengar.

    BalasPadam
  2. kalau dah marah, dah naik geram, marah tak ingat dunia.. biasalah, syaitan duk mencucuk2 sampai sakit hati.. istighfar banyak2 kan kak :) menegur pun ada caranya yang nabi Muhammad dah beri garis panduan..

    BalasPadam
  3. Seeloknya kalau nak menegur janganlah di depan org ramai. Tak pepasal mengaibkan orang tersebut :) Slow talk! Hihi

    BalasPadam
  4. betul jugak tu tapi org yg ditegur tu perlu jugak terima dgn hati yg terbuka , ikhlaskan je walau ia memeritkan , mugkin satu ujian utk kita , kita yg beri teguran dan menerima teguran mesti positif kan fikiran , jgn ad unsur lain. tabarakallah =)

    BalasPadam
  5. betul jugak tu tapi org yg ditegur tu perlu jugak terima dgn hati yg terbuka , ikhlaskan je walau ia memeritkan , mugkin satu ujian utk kita , kita yg beri teguran dan menerima teguran mesti positif kan fikiran , jgn ad unsur lain. tabarakallah =)

    BalasPadam
  6. @Nadratul Syazwana
    Cara itulah sebaiknya..jaga hati orang..dapat pahala..

    BalasPadam
  7. @Cik Arina
    Sama sama berlapang dada dan fikiran kan..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama